راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

افتتاح بزرگترین

طرح انتقال

گاز روسیه به چین

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

  

دوشنبه یازدهم آذر برابر با دوم ماه دسامبر، همزمان با افتتاح نخستین خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به چین، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که دولت چین تعدادی از سازمان های غیر دولتی آمریکا که «مسئول آشوب کنونی هنگ کنگ» هستند را تحریم کرده است. در این کنفرانس خبری گفته شد: سازمان های غیردولتی مستقر در ایالات متحده آمریکا باید به خاطر حمایت از اقدامات افراطی و خشونت آمیز و همچنین تحریک جوانان به فعالیت های جدایی طلبانه در هنگ کنگ مجازات شوند و هزینه آن را بپردازند.علاوه بر این دولت چین پذیرش درخواست کشتی ها و هواپیماهای نظامی ایالات متحده را برای بازدید از هنگ کنگ به عنوان بخشی از این اقدامات متوقف کرده است. «چین اقدامات لازم دیگری را انجام خواهد داد» تا بتواند از رونق و ثبات هنگ کنگ محافظت کند. بدین ترتیب چین اجازه ورود کشتی‌ها و هواپیمای نظامی آمریکا به هنگ ‌کنگ را تعلیق کرد. وزارت امور خارجه چین نیز همچنین هشدار داد که این کشور اقدامات بیشتری انجام خواهد داد: "چین اگر لازم باشد قدم‌های دیگری بر خواهد داشت تا ثبات و سعادت هنگ هنگ تامین شود و همین‌طور حق حاکمیت چین برقرار باشد.» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تحریم تعداد از سازمان های ظاهرا غیر وابسته به آمریکا که فعالیت آنها عملا از بودجه دولتی آمریکا تامین می شود، گفت: "آنها که در ناآرامی‌های هنگ کنگ نقش داشته‌اند. باید تحریم شوند و هزینه کاری را که کرده‌اند، بپردازند و دست از دخالت در مسائل داخلی ما بردارند. روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان  اسامی چهار «ان. جی .او»ی آمریکائی که به اعتراض دولت چین به اغتشاش های هنگ گنگ دامن می زنند را به شرح زیر ذکر کرده است:

«موقوفه ملی برای دمکراسی»، «خانه آزادی»، «دیده بان حقوق بشر»، «انستیوی بین المللی دمکراتها»

اقدام متقابل چین بعد از آن انجام شد که کاخ سفید هفته پیش اعلام کرد: دونالد ترامپ دو قانون مصوب کنگره در حمایت از معترضان هنگ ‌کنگ را امضا کرده است. کنگره آمریکا این لایحه‌ها را پس از تصویب آن‌ها با رای اکثریت در هر دو شاخه قانونگذاری، هفته گذشته برای امضای ترامپ به کاخ سفید فرستاد.

بر اساس این قانون هر سال باید بررسی شود که آیا هنگ کنگ برای داشتن روابط ویژه تجاری با آمریکا استقلال کافی دارد یا نه. براساس این قانون، تعرفه‌های تجاری که علیه چین اعمال شده و  شامل حال هنگ‌کنگ نمی‌شود. این قانون همچنین زمینه را برای تحریم کسانی که به زعم واشنگتن حقوق بشر را در هنگ‌ کنگ نقض می‌کنند، می شود.

قانون دوم فروش تجهیزات نظامی همچون گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی به پلیس هنگ ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

چندین کشتی نظامی آمریکایی هر سال به هنگ کنگ می‌رود اما گاهی که روابط دو کشور تیره می‌شود، اجازه ورود این کشتی‌ها هم لغو می‌شود.

ناو 'یو‌اس‌اس بلو ریج'، که کشتی فرماندهی ناوگان هفتم آمریکا است آخرین ناو آمریکایی بود که در ماه آوریل به هنگ کنگ رفت.

هفته گذشته بعد ازاینکه دونالد ترامپ قانون حقوق بشر و دموکراسی را امضا کرد، معترضان هنگ کنگی در خیابان‌ها جشن گرفتند. دولت چین نیز بلافاصله هشدار داد که اقدامات قاطعانه‌ای در پاسخ به این کار آمریکا انجام خواهد داد. تحریم متقابل چین علیه آمریکا همزمان با کوشش ترامپ برای یافتن توافقی با چین است که به جنگ تجاری با این کشور پایان دهد. اما با شرایط پیش آمده به نظر می رسد که رسیدن به توافقی متقابل توسط دو کشور برای پایان دادن به جنگ تجاری چین و آمریکا مشکل‌تر خواهد شد.

همزمان با اعلام تحریم متقابل دولت چین علیه دولت ترامپ، نخستین خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به چین افتتاح شد. این خط لوله انتقال گاز که «قدرت سیبری» نام دارد، نمادی از تلاش‌های روسیه برای صادرات گاز شرق آسیا است که  گاز طبیعی را از سیبری به شمال شرق چین انتقال می‌دهد..

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین خط لوله انتقال گاز «قدرت سیبری» را در یک تماس ویدئویی افتتاح کردند. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین این طرح را مدلی از همکاری خوانده و گفت با آغاز بهره‌برداری از آن روابط دو کشور وارد مرحله ای جدید می‌شود. خط لوله ۳ هزار کیلومتری که ولادیمیر پوتین آن را «بزرگترین پروژه ساخت و ساز جهان» نامید با بهره برداری کامل در سال ۲۰۲۵ سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به چین انتقال خواهد داد.

دو کشور در سال ۲۰۱۴ یک قرارداد همکاری چهارصد میلیارد دلاری را برای مدت ۳۰ سال امضاکردند که بزرگترین قرارداد در تاریخ شرکت دولتی گازی گازپروم روسیه است. اجرای طرح خط لوله‌ای گاز طبیعی بخشی از آن قرارداد است. انتقال گاز روسیه به چین گامی مهم به سوی بازارهای آسیا است، چرا که می‌تواند در آینده امکان فروش گاز به ژاپن و کره جنوبی را نیز هم فراهم کند.

خط لوله موسوم به «قدرت سیبری» در حالی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که این کشور به دلیل پیوند دوباره شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تحت تحریم‌های غرب قرار دارد. پیش از این، خریداران اصلی گاز طبیعی روسیه کشورهای اروپایی بودند.

این یکی از سه طرح اصلی خط انتقال گاز روسیه به بازار های جهانی است «لوله انتقال گاز» قدرت سیبری و روسیه قرار است دو طرح خط انتقال گاز دیگر یکی به آلمان و دیگری به ترکیه را با دور زدن اوکراین طی هفته های آینده افتتاح کند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 718 - 14 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت