راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

حضور امریکا

در آسیای میانه

با چراغ خاموش

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

   

 ایالات متحده آمریکا همچنان به تقویت تلاش های دیپلماتیک و نظامی در ازبکستان ادامه می دهد. طی هفته‌های اخیر دیدار های متقابل دیپلمات ها و نمایندگان نظامی دو کشور نسبت به گذشته بیشتر شده است. نمایندگان واشنگتن اذعان دارند که سدی در مقابل نفوذ جمهوری خلق چین و روسیه در آسیای میانه خواهند ساخت.

آسیای میانه در سیاست‌های ژئوپلیتیکی ایالات متحده جای ویژه ای دارد. توسعه روابط با ازبکستان از زمان اسلام کریمف رئیس جمهور سابق ازبکستان آغاز شد و در دوره شوکت میرزایف، رئیس جمهور جدید گسترش یافته است.

در روز های 21 تا 29 ماه سپتامبر عبدالعزیز کامیلف وزیر امور خارجه ازبکستان در راس یک هیات دیپلماتیک جهت مذاکره با مقامات آمریکایی، به ایالات متحده سفر کرد.

روز 22 سپتامبر، وزرای خارجه پنج  کشور آسیای میانه، در حاشیه اجلاسیه سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک، با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کردند. این مذاکرات در چارچوب تشکیلات «1+C5»  که چهار سال پیش بنیان‌گذاری شد انجام گرفت.

نشست قبلی «1+ C، در ماه اوت در پایتخت قزاقستان با حضور دیوید هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا برگزار گردید.

تشکیلات «1+ C ، شامل 5 کشور آسیای میانه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان به اضافه آمریکا جهت مشاوره منظم دیپلمات های یکدیگر در ارتباط با مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی تشکیل شد.م)

در نشست اخیر پمپئو، با وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه با بی پروایی و آشکارا موضع ضد چینی و ضد روسی خود را بیان کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت: «چین همچنان به سرکوب مردم ایالت سین کیانگ ادامه می دهد. می‌ خواهم روشن کنم که عملیات کشتار مسلمانان ایغور توسط حاکمیت چین مبارزه با تروریسم نیست بلکه نابود کردن هویت قومی مردم این منطقه می باشد». رئیس دیپلماسی آمریکا در رابطه با راه کارهای اقتصادی منطقه تأکید کرد، واشنگتن در نظر دارد تا چشم انداز پروژه های زیر بنایی، از آن جمله کریدور های حمل و نقل همسو با منافع کشورهای منطقه را توسعه دهد. بودجه اجرای طرح ها را نیز شرکت های توسعه بین‌المللی که سال گذشته توسط ایالات متحده ایجاد گردید پرداخت خواهد کرد.

روی سخنان پمپئو در نگاه نخست متوجه نماینده ازبکستان بود. واشنگتن و متحدین در تلاش هستند تا با دور زدن روسیه، طرح TRACECA (کریدور آسیا، قفقاز، اروپا) را که در سال 1990 تهیه شده بود به اجرا بگذارند. این برنامه قرار بود نفت و گاز قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان را از طریق دریای خزر به آذربایجان و از راه گرجستان به دریای سیاه و در نهایت به بازار اروپا منتقل کند.

چندین سال اجرای این طرح به علت پرهزینه بودن، مسکوت ماند تا اینکه جمهوری خلق چین، طرح یک مدار یک گزینه - احیای جاده ابریشم- را به مرحله اجرا در آورد.

یکی از مهم‌ ترین مشکلات ایجاد خط لوله گاز و نفت آسیای مرکزی به دریای سیاه، عمق ساحل آناکالیا، در گرجستان بود. در ماه اوت، هیات کنسرسیوم توسعه آناکالیا، با سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی آمریکا مایکل کوگلی، در تفلیس پآیتخت گرجستان، جهت آماده سازی برای اجرای طرح تشکیل شد.

در روز های 11 تا 13 ماه سپتامبر، دیوید زالکالیانی، وزیر امور خارجه گرجستان برای بحث و گفتگو در باره مشارکت تاشکند در پروژه کریدور آسیا، قفقاز، اروپا و استفاده از زیر ساخت های ترانزیتی و بندری گرجستان با مقامات ازبکستان به این کشور سفر کرد.

در فرازی دیگر در راستای  تحکیم روابط چند جانبه ایالات متحده و ازبکستان، در ماه سپتامبر، یک هیات نظامی از طرف پنتاگون به سرپرستی رندال شریدر، دستیار وزارت دفاع این کشور جهت ملاقات و مذاکره با مقامات نظامی ازبکستان درباره مشکلات منطقه ای و بین‌المللی وارد تاشکند شد. هیات آمریکایی شامل متخصصان حمل و نقل هوایی و هلی کوپتر های جنگی ایالات متحده بود.

در چهارچوب مذاکرات هیات نظامی آمریکا با مقامات نظامی ازبکستان، علاوه بر تحقیقات و تمرینات مشترک نظامی، قرار شد کارشناسان نظامی آمریکا آموزش افسران ازبکستان را به عهده بگیرند. بنا بر گفته سفیر ایالات متحده در تاشکند، ارسال سلاح ها و تجهیزات نظامی آمریکایی به ازبکستان به زودی آغاز خواهد شد.

جمهوری های آسیای میانه اتحاد شوروی سابق، درصدد هستند تا بیماری‌ های اجتماعی خود را با نسخه های سمی و مهلک آمریکایی درمان کنند.

 

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/108-30895-1-2-oktyabrya-2019-goda/yadovitaya-nachinka-amerikanskoy-nazhivki/

 

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 711 - 18مهر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت