راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

راه توده 706

زیر بار بیهوده بودن انتخابات هرگز نباید رفت!

 

 

از هم اکنون این تبلیغ از خارج و داخل کشور آغاز شده که انتخابات در جمهوری اسلامی دیگر انتخابات واقعی نمی‌تواند باشد و بنابراین بساط انتخابات برای همیشه برچیده شده است. شعار هم اینست "اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا". یعنی دیگر با انتخابات تحول ممکن نیست والبته جایگزینی هم اعلام نمی کنند!

 آنها برای گسترش این فکر در میان مردم و فلج کردن آنها در دو انتخابات شورا و ریاست جمهوری در عین حال که علیه اقدامات دولت روحانی کارشکنی می کنند و انواع موانع را بر سر راه آن بوجود می آورند، نکبت باقی مانده از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را حاصل دولت روحانی تبلیغ می کنند!

از سوی دیگر، فاجعه آفرینان و حامیان احمدی نژاد چه نظامی و چه روحانی- به گونه ای سخنرانی، مصاحبه و خطبه نماز جمعه می خوانند که مردم بپذیرند حکومت مجلس شورای آینده را با افراد خود پر خواهند کرد و مردم بیهوده سنگ تغییر ترکیب مجلس را به دل نزنند. همه امام جمعه ها و از جمله امام جمعه مشهد "علم الهدا" آب به همین آسیاب می ریزند.

واقعیت اینست که از کودتای 88 به بعد دیگر نه برگزاری انتخابات برای جمهوری اسلامی کار ساده ایست و نه وادار کردن مردم به خانه نشینی. بنابراین، آنها خود نیز میدانند که انتخابات در جمهوری اسلامی پایان یافته نیست. برای مخالفان تحولات و در حقیقت برای جناح راست نظامی و روحانی دو گزینه مطرح است:

1- بساط انتخابات را به کلی جمع کنند،

2- آن را نمایشی و فرمایشی برگزار کنند.

اما این دو گزینه، با دو گزینه مردم روبروست:

1- انتخابات باید برگزار شود،

2- نباید نمایشی و فرمایشی برگزار شود.

این تضاد و تقابل قطعا به سود اکثریت تمام خواهد شد و طبیعی است که اکثریت با مردم است و نه با آنها که در برابر مردم هستند.

 جنبش تغییرات که از دل دو جنبش اصلاحات و جنبش سبز بیرون آمده، تجربه تلخ دوران احمدی نژاد و کارشکنی ها علیه دولت روحانی را در حافظه دارد، حتی اگر فعالان سیاسی داخل و خارج آن را فراموش کرده باشند.

هیچکس حق ندارد چنین تصور کند که عمر انتخابات در جمهوری اسلامی پایان یافته است و بدین ترتیب به دست خود، خیال حکومت را از معضل انتخابات آسوده کند. همچنان که نباید این تصور نادرست را دامن زد که گویا جمهوری اسلامی با انتخابات و بی انتخابات تغییری نمی کند. این تبلیغ ریختن آب به آسیاب جناح راست و غارتگران حکومتی است. کسانی که همین امروز، حتی با دامن زدن به یک جنگ دیگر می خواهند سکان قدرت را در دستهای خود حفظ کنند.

یکسان بودن جمهوری اسلامی با انتخابات و بی انتخابات تفکری آنارشیستی است و نباید زیر بار آن رفت. بجای این تفکر و تبلیغ باید از هم اکنون مردم را آماده شرکت در انتخابات کرد. نقش مردم و میزان تاثیر رأی آنها روی حکومت و جمهوری اسلامی را باید گوشزد کرد. هرکس بگوید انتخابات بی تاثیر است، از او باید پرسید اگر چنین است، چرا آنها که در مقابل تحولات ایستاده اند تا  این حد از انتخابات وحشت دارند و می خواهند آن را نمایشی کنند و یا مردم را از شرکت در آن بازدارند؟

جمهوری اسلامی بدون انتخابات یعنی حکومتی که جنبش مردم را سرکوب و جمهوریت را به این یا آن شکل حذف می کند، در حالی که انتخابات، یعنی جنبشی که حکومت را حتی تدریجی و گام به گام زیر فشار رأی مردم به عقب نشینی وادار می کند. بخش بسیار زیادی از مشکلات و گرانی و بحرانی که امروز مردم با آن دست به گریبان هستند زیر سر همان هائی است که در داخل حکومت جا خوش کرده و بر شیپور بیهوده بودن انتخابات می دمند.

شمشیر انتخابات و جلوگیری از فرمایشی شدن آن را باید بالای سر حکومت و جناح بندی‌های جبهه راست حکومت و اصلاح طلبانی که موج سواری می کنند و چشمشان به صندلی است نه جنبش مردم نگه داشت و آنان را ناگزیر از تن دادن به قانون اساسی و خواست مردم کرد نگرانی برای "جنبش تغییر" اگر هست که هست، در اینجاست که حکومت برای خلاص شدن از شر انتخابات دست به حادثه جویی‌ها و حادثه سازی‌های بزرگ داخلی و خارجی بزند. خطر اینجاست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 706 - 14 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت