راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس سالانه

سازمان ملل تحت تاثیر

تنش امریکا و ایران

و سخنرانی ها

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

امسال جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراه بود با گفتگوها و سخنرانی هائی درباره تنش در خلیج فارس. پیشنهادهائی که از جانب وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران مطرح شد نشان می دهد که یک روز پیش از آغاز مجمع ایالات متحده اعلام کرد که پس از حملات 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی - که آن را به ایران نسبت می دهند - نیروهای نظامی را برای تقویت امنیت منطقه خلیج فارس ارسال می کند و تحریم ها را علیه بانک مرکزی ایران تشدید می کند. این تحریم ها شدیدترین تحریم هایی است که علیه ایران اعلام شده است.

 فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هشدار داده که هر کشوری که به ایران حمله کند، قلمرو خود را به "میدان اصلی نبرد" تبدیل می کند.

در این نبرد کلامی و جنگی، اولین پیشنهاد سازگار از یمن رسید ."مهدی ماچات" رئیس شورای سیاسی حوثی های یمن، جمعه شب گفت که آنها در حال بررسی "توقف همه حملات به خاک عربستان سعودی" هستند. ابتکاری با هدف "صلح از طریق مذاکرات جدی برای دستیابی به یک آشتی ملی که هیچ کس را از این امر مستثنی نمی کند."

در تهران نیز حسن روحانی قبل از حرکت به طرف نیویورک با محکوم کردن حضور "نیروهای خارجی" در منطقه، به آمریکایی ها و متحدان غربی آنها هشدار داد: "هر چه بیشتر از منطقه ما دور شوید امنیت منطقه بیشتر خواهد شد". رئیس جمهور ایران همچنین تمایل خود را  برای  "دوستی و برادری به سایر کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس هستند اعلام کرد  و گفت که او آماده است "برای نادیده گرفتن اشتباهات گذشته" با کشورهای منطقه که با ایران اختلاف نظر دارد گفتگو کند. وی اعلام کرد که قصد دارد "در روزهای آینده" ، طرحی را برای همکاری های منطقه ای برای تأمین امنیت خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمان به سازمان ملل ارائه می دهد.

حسن روحانی چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و دونالد ترامپ دوشنبه. با وجود انکه تنش ها همچنان در منطقه ادامه دارد، آنچه در موضع گیری ها و سخنرانی های ارائه شده در سازمان ملل نشان داد، گواهی می دهد که  اکنون هیچ کس خواستار رویارویی مستقیم نیست و آن را دارای عواقب مخرب میدانند.

ایران بمناسبت سالگرد جنگ با عراق به طور غیر مستقیم و محدود، ظرفیت های  نظامی خود را  با رژه های نظامی نشان داد. اما آنچه که ایران امروز بدان نیاز دارد پاکسیژن اقتصادی است و نه نشان دادن قدرت نظامی!

 ایران روی اروپایی ها برای اجرای توافق هسته ای  (برجام) حساب می کند و در تلاش است تا ایالات متحده را منزوی کند. از این رو، ابتکار عمل های دیپلماتیک بسیار مهم است.

دونالد ترامپ نیز دوست دارد عضلات خود را نشان دهد. او در سازمان ملل گفت: ایالات متحده بزرگترین کشور جهان است و هرگز چنین قدرتمند نبوده است و بدون شک او یکی از بزرگترین رئیس جمهورهای تاریخ امریکاست. او با این سخنان خود را برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند اما طالب جنگی جدید نیست زیرا چنین رویدادی می تواند تمام خواب و خیال های او برای ماندن در کاخ سفید را نقش بر آب کند. او سعی می کند چنگ و دندان نشان دهد اما از آن ها استفاده نکند.

در چنین فضایی که موقعیت نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز به تار موئی بند است، نقش اروپا و به ویژه فرانسه برای صلح در منطقه بسیار مهم است. این نقش شامل توقف هرچه بیشتر مسلح شدن کشورهای منطقه است.

https://www.humanite.fr/comment/reply/677475

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 709 - 4 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت