راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پهپادها با یاری

عوامل نفوذی

فاجعه می آفرینند

 

حمله پهپادهای یمنی به عربستان علاوه بر همه ابعاد و تاثیراتی که بر ایران و منطقه داشت، یک مسئله مهم و دارای ابعاد دراز مدت را هم آشکار کرد و آن تغییر شیوه‌ها و ابزارهای جنگ است. اینکه چند پهپاد که گفته می شود بهای هر یک از آنها در حدود 20 هزار دلار تمام می شود بتوانند از سد پدافندها و موشک‌های میلیون‌ها دلاری عبور کنند و به تاسیساست یک کشور زیان‌های میلیارد دلاری وارد کنند مسئله‌‌ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد. در واقع بنظر می رسد که رشد تکنولوژی‌ها و ارزان شدن و در دسترس قرار گرفتن ابزارها و وسایل کنترل از راه دور در حال تغییر همه داده‌های نظامی پیشین و تکنولوژی‌های نظامی و دفاعی میلیارد‌ها دلاریست. در واقع نیز چه سود از خرید آن همه موشک و هواپیما و کشتی و زیردریایی و غیره که برای جنگ با تسلیحات مشابه خود ساخته شده و کارایی دارند و نه تسلیحاتی که تکنولوژی آن بتدریج در اختیار همگان می تواند قرار گیرد.

در خود ایران هم چندین بار در شهر تهران مردم صدای پدافندهای بر فراز بیت رهبری را شنیدند که ظاهرا به سمت اسباب بازی‌هایی که به سمت آن حرکت می کرده شلیک می کرده‌اند. چه تضمینی وجود دارد که این اسباب بازی‌ها فردا به سلاح‌های واقعی تبدیل نشوند؟ یا همین چند وقت پیش بود که با استفاده از همین پهپادها به سمت مادرو رئیس جمهور ونزوئلا شلیک کردند که به وی اصابت نکرد.

بنابراین گسترش تکنولوژی‌ها بتدریج دارد اساس دکترین‌های دفاعی و نظامی و این همه هزینه تسلیحاتی و دفاعی را زیر سوال می برد ولی از سوی دیگر امکان و ضرورت بکارگیری شیوه‌های دیگر مانند نفوذ در ارگان‌های امنیتی را همچون راه حل‌هایی موثر بوجود می آورد. مثلا امروز می دانیم که سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی یکی از پرمنفذترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان هستند و تشکیلات دست نخورده و شناخته نشده اسرائیل در جنوب و شمال ایران پیش از انقلاب با گذاشتن ریش و گرفتن چهره انقلابی یکسره وارد ارگان‌ها و نهادهای امنیتی کشور شده و اکنون حساس ترین ارکان این نهادها را در اختیار گرفته‌اند. و این غیر از طعمه‌ها و یارگیری‌هایی است که بر بستر فساد مالی و گذاشتن دام‌های مختلف در برابر گردانندگان این ارگان‌ها دارند. ماجرای نفوذ اسرائیل در دفتر سردار نقدی که هنوز نام و مشخصات و درجه و موقعیت و نوع رابطه آن با نقدی اعلام نشده یک نمونه روشن است. این در شرایطی است که خود نقدی هم زیر اتهام است و قبلا سابقه مشکوکیت به جاسوسی در مورد وی وجود داشته است. امروز همین نفوذی‌ها برای نابود کردن یک کشور از بمب اتم هم کاراتر هستند. هم به لحاظ موقعیت خود و هم به لحاظ امکان‌هایی که می توانند با ابزارهایی ساده برای همکاران و عوامل خود فراهم کنند.

شیوه‌ها و امکانات تازه جنگ و بمباران باید همه کشورها را به‌اندیشه راه حل‌های تازه دفاعی بیاندازد و این جز با تکیه به مردم ممکن نیست. هیچ راه حل پایداری برای مقابله با خطرهای ناشی از این وضع جدید وجود ندارد مگر با تکیه به مردم و روشن گویی و شفاف کردن و قرار دادن مردم در جریان اخبار و اطلاعات و ایجاد اعتماد. در غیراینصورت چند نفوذی خواهند توانست ضربه‌هایی به یک کشور وارد کنند که از عهده ارتش‌هایی بزرگ ساخته نیست

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 709 - 4 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت