راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمله دقیق

موشکی با پهپاد

به شریان سیاه

و حیاتی عربستان

دیمیتری سِدوف- بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

حمله پهپادهای ناشناس به تاسیسات نفتی «آرامکو سعودی» در عربستان در چهاردهم سپتامبر پرسشهای بسیاری را  بوجود آورد. پرسش نخست این است که چرا حکومت عربستان سعودی چیزی از بقایای پهپادهای انتحاری(کامیکازه. مترجم) یافت شده، که بیشتر از همه توسط شورشیان در خاورمیانه استفاده می شوند را گزارش نمی دهد. از جمله حوثی‌های یمنی که مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. چنین دستگاه های یکبار مصرف ارزان و کارآمد، نیازی به متخصص برای هدایت آن ندارند. گرچه تصور اینکه در این مورد از پهپادهای ابتدایی و ساده استفاده شده باشد دشوار است:

این پهپادها در وضعی نیستند که فاصله حدود هزار کیلومتر از مرزهای یمن تا شهر «قابیق» سعودی را که نزدیک آن تاسیسات نفتی قرار دارند، طی کنند. حتی اگر شعاع عمل آنها به پهپادها این امکان را می داد، آنها می بایستی به ناوبری مجهز می شدند که در چنین مسافتهای پرواز با تعبیه یک جعبه هدایت الکترونیکی پیچیده در زمین یا به کمک ماهواره هدایت شونده حساب می شدند. بر اساس داده های موجود در اطلاعات علنی، حوثی‌ها چنین پهپادهایی را و همچنین امکان هدایت ماهواره ای پهپادها را ندارند. علاوه بر این: پهپادهای استراتژیک هنوز در ایرانی که آنطور در واشنگتن مدعی هستند، حمله هایی را به عربستان سعودی انجام داده، دیده نشده. پهپادهایی که به طرف سعودی ها پرواز کردند دست ساز ابتدایی نبودند، گواه این مسئله این واقعیت است که ضربات وارده با دقت بالا انجام گرفته اند. همه ده پهپاد بر اساس طرح واحد کنترل عمل کرده و به هدف برنامه ریزی شده دست یافتند. تولید نفت عربستان سعودی بیش از دو برابر کاهش یافت، که بشدت قیمت جهانی طلای سیاه را بالا برد. با این حال اگر همه این ملاحظات و دلایل زائد شده باشند، هفدهم سپتامبر آژانسهای خبری آمریکا از اطلاعات سری گزارش دادند که گویا گفته می شوند «که در پشت این حمله ایران قرار دارد». آژانس خبری «ان بی سی» گزارش داد که «براساس گزارش دو مقامی که به اطلاعات طبقه بندی شده و سری دسترسی دارند، حمله به تاسیسات نفتی سعودی به لحاظ جغرافیایی از خاک ایران رخ داده است. مجموعه ای از موشک های کروز با خط مسیر پرواز مسطح حداقل از یک جا پرتاب شده‌اند. این داده های اطلاعاتی ارتباط بین حملات و ایران را روشن می کنند. .. مقامات آمریکایی تحریم های احتمالی بین المللی علیه ایران را به همراه متحدین ، به عنوان بخشی از پاسخ احتمالی به حملات آرامکو سعودی بررسی می کنند که تولید آن را به 7\5 میلیون بشکه در روز، یا 5 درصد پالایش نفت جهانی را کاهش دادند ».

ترامپ پیشتر در توئیت خود اعلام کرده بود که «آمریکا اگر بطور رسمی مشخص شود که چه کسی پشت این حمله قراردارد آماده پاسخگویی است». مقامات مذکور به «ان بی سی» اطلاع دادند که آمریکا شواهد تکذیب ناپذیری در پرتاب موشک به صورت عکس دارد. نمایندگان سعودی بلافاصله  به این امر پیوستند و ادعا کردند که تحقیقات نخستین به ردپای تسلیحات ایرانی در این حمله اشاره دارند. ایران بشدت واکنش نشان داد. همزمان با تکذیب دست داشتن در حمله به آرامکو سعودی، رهبر ایران گفت که هیچ مذاکراتی در هر سطحی انجام نخواهد گرفت (پیش از این گمانه زنی هایی درباره دیدار احتمالی رئیس جمهور آمریکا و ایران در اواخر ماه سپتامبر وجود داشتند). لازم به ذکر است که از سال 2015 ایران موشک کروز با برد دور بنام «سومار» تولید می کند که به لحاظ مشخصات خود به موشک روسی «ایکس-55» نزدیک است. این محصول را ایران از طریق قاچاق در اوکرایین در اوایل سالهای 2000 بدست آورد. در اصل ایران اگر یک «اما» نبود، با کمک این سلاح می توانست به آرامکو سعودی حمله کند. چرا ایرانی ها به این نیاز دارند؟ مشکل است تصور کرد که در رهبران ایران تمایل وارد آوردن صدمات مادی سنگینی به دشمن دیرینه منطقه ای خود داشته باشند، تا محکومیت همه جهان را متوجه خود بکنند و خود را در معرض حملات قرار دهند. تصاویر ماهواره ای از پرتاب موشکهای کروز را می توان به هر مقدار که باشد تهیه کرد. به راحتی می توان پرتاب آنها را برای مختصات خاص جعل و چفت و بند کرد. امکانات فنی شبیه سازی  از پرتاب بی مرز و بی پایان است. موشکها می توانند حتی از ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس پرتاب شده باشند ضمن ترساندن تفنگداران دریایی آنجا از پایگاه آمریکا در کویت عبور کنند و به سمت «بقیق» سعودی بروند تا با همان دقت به تاسیسات نفتی عربستان ضربه بزنند، که «سومارهای» اوکرایینی- ایرانی بدون پیمایش ماهواره ای هیچگاه بدست نمی آورند. از نقطه نظر تاثیر روانشناختی با چنین تحریکاتی که  بدست آمده، این حمله  با «سلاح کشتار دسته جمعی» صدام حسین یا فاجعه بوئینگ« ام.ها.17» قابل مقایسه است. جامعه جهانی برآشفته می شود و مستمسکی بدست واشنگتن می دهد تا هر اقدامی را علیه ایران انجام دهد.

https://www.fondsk.ru/news/2019/09/18/ssha-szhimajut-kolco-vokrug-irana-49037.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 709 - 4 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت