راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا

از پنجره تظاهرت

 وارد بلاروس شد

"عسگر داوودی"

 

    

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، 9 آگوست (19مرداد ماه) برگزار شد. طبق اطلاعات کمیته مرکزی انتخابات، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کنونی توانست 80.08 درصد آراء را بدست آورد و 10.09درصد از رای ‌دهندگان بلاروسی از "سوتلانا تیخانوفسکایا" - نامزد مخالفان حمایت کردند. مخالفان این نتایج را به رسمیت نمی ‌شناسند و به تظاهرات علیه نتایج انتخابات اقدام کرده اند که در این میان یک تظاهر کننده در اثر انفجار نارنجک دست ساز در میان دست هایش کشته شده و فرد دیگری که دارای سابقه بیماری قلبی بوده و در تظاهرات دستگیر و سپس آزاد شده است در منزلش، درگذشته است.

 

تارنگاشت چین نیوز که به زبان فارسی نیز منتشر می شود در آخرین گزارش خود در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری بلا روس نوشت:

رییس جمهور بلاروس گفت كه حاضر است قدرت ریاست جمهوری را مطابق قانون اساسی با دیگران به اشتراک بگذارد.

به گزارش «خبرگزاری شین هوا»، «الکساندر لوكاشنکو» در دیدار 17 اگوست (27 مرداد) با كارگران كارخانه تراکتور سازی مینسک گفت كه وی هم اكنون در حال مطالعه یک طرح اصلاحیه قانون اساسی با هدف تقسیم قدرت ریاست جمهوری است که پس از برگزاری همه پرسی، به قانون اساسی جدید تبدیل خواهد شد. وی تاکید کرد که مایل است طبق قانون اساسی بخشی از قدرت ریاست جمهوری را به دیگران واگذار کند.

«لوکاشنکو» عنوان کرد که انتخابات ریاست جمهوری متمدنانه برگزار شده و او با کسب آرای بیشتر به پیروزی رسیده و تقلب در انتخابات امری امکان ناپذیر است. وی اعلام کرد، تحت فشارهای ناشی از اعتراضات خیابانی با برگزاری دوباره انتخابات موافقت نخواهد کرد. رئیس جمهوری بلاروس یکشنبه گذشته در سخنانش که با ابراز احساسات هوادارانش همراه بود، در میدان استقلال شهر بلاروس گفت: «دوستان عزیز! شما را به اینجا فرا نخوانده‌ام که از من حمایت کنید بلکه به این دلیل است که برای نخستین بار طی یک قرن گذشته از شما می‌خواهم که از استقلال کشور دفاع کنید.» «لوکاشنکو» روز یکشنبه گذشته نیز شرط برگزاری انتخابات مجدد را تصویب قانون اساسی جدید در یک همه پرسی ملی عنوان کرد و در عین حال گفت: اعتراضات با هدف ایجاد «منطقه بازدارندگی» علیه روسیه، سازماندهی شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس از مسکو، «لوکاشنکو» دوشنبه گذشته در جریان بازدید خود از کارخانه تراکتور سازی مینسک همچنین گفت: «می‌خواهند مردم بلاروس را در محاصره زنجیره «ویلنیوس تا کیف» (پایتخت لیتوانی  تا اوکرائین.م ) قرار دهند تا نشان دهند که "آسایشگاه کوردن" (منطقه بازدارندگی) بین روسیه و غرب ضروری است. در واقع این اقدامات علیه روسیه در نظر گرفته شده است.»

به گفته وی روسیه «می تواند نسبت به این خطر واکنش نشان دهد». علاوه بر این، «لوکاشنکو» یادآور شد که با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه درباره وضعیت کنونی اعتراضات در بلاروس «دیدگاه مشترکی» دارد و هر دو معتقدند که این «اغتشاشات» اتفاقی رخ نداده است.

رئیس جمهوری بلاروس همچنین اعلام کرد که تنها در صورت تصویب قانون اساسی جدید در یک همه پرسی ملی، انتخابات جدید می تواند در کشور برگزار شود. وی گفت: «ما باید ابتدا قانون اساسی جدید را تصویب کنیم. شما باید آن را در یک همه پرسی تصویب کنید، و سپس مطابق با قانون اساسی جدید، انتخابات پارلمانی، ریاست جمهوری و مقامات محلی برگزار کنید.»

لازم به یادآوری است، کاخ کرملین تأیید کرده است که، «ولادیمیر پوتین» روز یکشنبه، در دومین مذاکرات تلفنی با «الکساندر لوکاشنکو»، بار دیگر بر آمادگی مسکو برای کمک به حل و فصل مشکلات در این کشور‌ با توجه به اعمال فشارهای خارجی، براساس توافقات مربوط به تشکیل کشور متحد روسیه- بلاروس و همچنین در چارچوب همکاری‌های «سازمان پیمان امنیت جمعی» را مورد تأیید قرار داد و اینکه در این مذاکرات با توجه به امکان گسترش اقدامات ایذائی تظاهر کنندگان ممکن است نه فقط حاکمیت ارضی جمهوری بلاروس بلکه حتی خطر گسترش نفوذ ناتو در بلاروس و در نتیجه تهدید مستقیم حاکمیت روسیه را ممکن کند، صحبت به میان آمده و رئیس جمهور روسیه حمایت قاطع این کشور را با متحد امنیتی خود اعلام کرده است. اتحاد امنیتی مذکور کدام است. در مطلب زیر به موضوع «قرارداد امنیت جمعی» مذکور می پردازیم.

 

مطابق یک «قرار داد امنیت جمعی» که در سال 1371 برابر با 1992 میلادی  به ثبت رسیده. «سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی» یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چند منظوره در حوزهٔ آسیای مرکزی و قفقاز است. زمینه انعقاد این قرارداد به دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ضعف توان سیاسی، اقتصادی و نظامی جمهوری های سابق اتحاد شوروی مربوط می شود.در نتیجه روسیه به منظور بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین جامعه شوروی، بنیانگذاری چنین سازمانی راپیشنهاد کرد.

یکی از اهداف عمدهٔ «سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی»، محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. اعضای کنونی این سازمان روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، صربستان تاجیکستان، کازاخستان و ارمنستان می باشند.سازمان مذکور اهداف زیر را پایه کار خود قرار داده است:

خلاصه اهداف:

          1 - حفظ و تأمین امنیت کشورهای عضو.

          .2 - مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان یافته

          .3 - مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جنگ‌افزار و جابجایی آن در منطقه

          .4 - مبارزه با افراط گرایی و تجزیه‌طلبی

          5 - ایجاد پایگاه نظامی در برخی کشورهای عضو به منظور افزایش امنیت اعضا

6 - پیگیری تحولات افغانستان و توصیه راهکارهای مناسب برای حل بحران‌های این کشور

 مثل جنگ و مواد مخدر ذکر شده است.

اعضاء سازمان مذکور بر این باورند که گسترش ناتو درکشورهای همجوار روسیه می‌تواند تأثیرات منفی و زیانباری بر منطقه وارد کند. یکی از اهداف آمریکا رسیدن به منابع طبیعی حوزه قفقاز و آسیای میانه است. «سازمان پیمان امنیت جمعی» در تامین امنیت منطقه نقش خوبی رااعمال کرده است. سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی توانست تاجکستان و چچن را امن سازد. کشورهای آسیای میانه را از شر تروریسم و افراط‌گری نجات دهد. یکی از اهداف «سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی» جلوگیری از قاچاق مواد مخدر است. سازمان تا حدودی توانسته‌ است تجارت مواد مخدر را در منطقه مهار کند.

در چند روز اخیر با توجه به حوادث جمهوری بلاروس از برنامه برگزاری رزمایش بزرگ نظامی این سازمان در سال 2021 در قلمرو تاجیکستان خبر داده شده است.

تارنگاشت «پارس تودی» در تاریخ 7 خرداد امسال از برنامه برگزاری رزمایش بزرگ نظامی در سال 2021 در قلمرو تاجکستان خبر داد این تارنگاشت نوشت: به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از «سامانه تاجیکته»، «استانیسلاو زاس» «دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی» خبر برگزاری مانور را در پاسخ به درخواست «سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان» مبنی بر ضرورت توجه «سازمان پیمان امنیت جمعی» به اوضاع مرز مشترک این کشور با افغانستان ابراز کرد.

به گفته دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی برگزاری رزمایش بزرگ نظامی این سازمان پاسخی به تجمع گروه‌های تروریستی در مرز مشترک تاجیکستان و افغانستان خواهد بود.

رزمایش قبلی نیروهای هوایی، زرهی و زمینی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی سال 2019 نیز در تاجیکستان به منظور مقابله با تحرکات گروه‌های تروریستی از جمله داعش در شمال افغانستان، در مرز مشترک این دو کشور برگزار شده بود.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 751 - 30  مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت