راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه

عضو سرکش

پیمان های اروپائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 


 

وزرای خارجه اتحاد آتلانتیک طی دو روز درباره آینده این اتحاد و جایگاه ترکیه در آن بحث و گفتگو کردند. روسیه همچنان در انتظار نتایح این گفتگوها است .

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به تازگی - با کنفرانس ویدیویی - برگزار شد نشان دهنده این واقعیت است که بدنه این سازمان دچار "فلج" است .

"فلج" در تناقضات آن، حتی عدم تجانس آن در جهانی که غرق بحران است به نظر می رسد به سمت جنگ (یا بهتر بگوییم جنگ ها می رود). بنابر این، جهان به جای صلح با تغییراتی نظامی، اقتصادی و تجاری در آینده روبرو است . بیهوده نیست که از میان موضوعات مورد بحث این کنفرانس، دبیرکل ناتو "ینس استولتنبرگ" قبل از ملاحظات مربوط به افزایش قدرت نظامی روسیه، ظهور چین و مأموریت سازمان در افغانستان را در ابتدای کنفرانس مطرح کرد و آن را از "پروژه ناتو 2030 و سازگاری مداوم با اتحاد همه اعضای آن" سخن گفت .

سال گذشته، امانوئل مکرون در اجلاس سران پیمان اتلانتیک شمالی درگیری بین متحدان را محکوم کرد  و در سخنان خود اشاره کرد که این سازمان  دچار "سکته مغزی" شده است .

 اوافزود: این پیمان یک "آتلانتیست بالقوه" است، اما برای شروع کار باید قوانین جدیدی را برای عملکرد هر کشور عضو و روابط بین متحدان این سازمان  در  نظر گرفت ومهم تر از همه، ایده امنیت اروپا را در درون خود ناتو پیش برد. باید پیوند بین کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی را احیا کرد، بویژه با درک اینکه تقویت تلاش های دفاعی اروپا باعث تقویت اتحاد و همکاری بین اعضای این سازمان می شود. رئیس جمهور فرانسه همچنین به همکاری بیشتر روی همکاری وزرای امور خارجه  فرانسه و آلمان تاکید کرد.

این سئوال مطرح است که جلسات اینده پیمان اتلانتیک شمالی با وجود "جو بایدن" رئیس جمهور آینده  امریکا  که نگرش متفاوتی با  دونالد ترامپ دارد چگونه برگزار خواهد شد؟

 ترکیه در مرکز بحث های این جلسه بود بدلیل موقعیت جغرافیایی ترکیه که دروازه پیوندی بین شرق و غرب است و همچنین نیروی نظامی قوی که در دسترس دارد. اخیرا آنکارا موشک های "اس 400 روسی" راخریداری کرده است. این باعث آشفتگی متحدان ترکیه در پیمان ناتو شد. از طرف دیگر ترکیه درخاک خود میزبان پایگاه هوائی ائتلاف اتلانتیک شمالی است .

تمایلات امپریالیستی آنکارا نیز نگران کننده است زیرا این کشور مخالف متحدین خود در ناتو هکل می کند. عملیات نظامی ترکیه در کشورهای مختلف از جمله در لیبی، سوریه، قره باغ، مدیترانه شرق پنهان نیست. اردوغان با قدرت نظامی که در منطقه دارد متحدان خود در ناتو را با خروج ترکیه از پیمان ناتو می ترساند .

در واقع، تابستان سال گذشته، از 30کشور عضو ناتو تنها 7 کشور از فرانسه در تقابل با ترکیه حمایت کردند. تقابلی که تقریباً ممکن بود به یک جنگ  تبدیل شود. با این نگرانی "اتاق فکری برای اندیشیدن به آینده ناتو و ارائه ایده های جدید" ایجاد شد .

"اوبرت و درین"، وزیر خارجه پیشین فرانسه  توضیح می دهد: "در حال تدوین "آیین نامه جدید"ی بعنوان ابزاری هستیم که می تواند به مهار بحران بین متحدان کمک کند.

مسئله، بزرگی که ناشناخته است اراده واقعی اردوغان است. آیا او واقعاً می خواهد ناتو را ترک کند؟

 به نظر میرسد او تمایلی برای ترک ناتو ندارد، زیرا این وضعیت به او اجازه می دهد در فضای باز و بدون خطر به خوبی پیش برود.

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از مهاجرت پناهندگان "جنگ زدگان سوریه" به ترکیه اعتماد می کند و به طرح تحریم علیه ترکیه، مانند تحریم علیه اسرائیل بسیارمی ترسند و عقب نشینی می کنند. این اثبات واقعی وضعیت یک متحد استراتژیک است . اما، آیا اردوغان  می تواند از ناتو خارج شود؟

اردوغان در آرزوی تبدیل شدن به قدرت منطقه است و پشت سر گذاشتن عربستان سعودی و ایران. به همین دلیل ترکیه در تلاش تشکیل اتحادهای جدید است. شاید به ناچار به طرف روسیه روی آورد .  اما ترکیه در بسیاری زمینه ها، به ویژه درمورد بحران لیبی و سوریه  با مسکو اختلاف دارد و قطعی نیست که ولادیمیر پوتین چنین متحد بزرگی را بخواهد. کشوری  که اخیراً در "قره باغ" خود را نشان داد. بنابراین سناریوی اتحاد با روسیه بعید است.

 در ماه جولای "اسماعیل هاکی موسی" سفیر ترکیه در فرانسه، درکمیسیون وزارت امور خارجه و دفاع درمجلس سنای فرانسه اعلام کرد: "آیا میتوانید ناتو را بدون ترکیه تصور کنید؟ بدون ترکیه ناتو وجود نخواهد داشت .شما  بدون ترکیه چگونه میتوانید با ایران، عراق، سوریه، جنوب مدیترانه، قفقاز، لیبی، مصر برخورد کنید.".

در برابر آینده نامعلوم ائتلاف پیمان اتلانتیک شمالی و اختلافاتی که این اتحاد رشد می کند، وحدت خاصی در اطراف روسیه در حال شکل گیری است. اجلاس دو روزه ناتو نشان داد که روسیه همچنان دشمن تعیین شده است که توسط "کی هات چیسون"، سفیر ایالات متحده به عنوان یک قدرت "مخرب" توصیف شده است.

گفته های دبیرکل ناتو، "ینس استولتنبرگ" در همین راستاست. او روز سه شنبه  مسکو را متهم به مداخله در بلاروس و بی ثباتی در کریمه، مولداوی و گرجستان کرد.  این اظهارات بازگشت درگیری با روسیه در اروپای شرقی را نشان می دهد.  لهستان و لیتوانی - که میزبان مخالفان بلاروس در تبعید هستند - و تعدادی از کشورهای اروپایی که بیشتر آتلانتیستی هستند، برای تضعیف روابط بین مسکو و مینسک تلاش میکنند. اکنون پس ازروی کار آمدن "مایا ساندو" بدون تصویب و تائید  نمایندگان پارلمان به عنوان رئیس جمهور مولداوی مواضع ناتو نگران کننده تر است. "مایا ساندو" از پیروان ائتلاف ناتو، از مقامات روسی خواست که حمایت خود را از جمهوری "دنیستر" متوقف کند. این جمهوری خواستار نزدیکی بیشتری با مسکوست و از اوایل دهه 1990 پس از پایان درگیری ها در مولداوی در منطقه روس زبان مولداوی تشکیل شده است.

"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه، بلافاصله این اظهارات را "غیرمسئولانه" و ضد "توافقات" بین دو کشور اعلام کرد .

در منطقه، مواضع رئیس جمهور جدید مولداوی نگران کننده است زیرا می تواند تناقضات و تضادهای  بین اقلیت ها از جمله رومانی ها، روس ها، اوکراینی ها و غیره را احیا کند.

عامل دیگر بی ثباتی اوکراین است که درگیری در قسمت شرقی آن ادامه دارد . در طی این اجلاس، "آندریش تاران"، وزیر دفاع اوکراین تأیید کرد که دولت اوکراین قصد دارد خواست خود برای عضویت در ناتو را در اجلاس سال 2021 پیگیری کند.

 اوکراین  به ویژه توسط ایالات متحده، لهستان و کشورهای بالتیک پشتیبانی می شود.

"ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو بلافاصله اعلام کرد که اتحاد آتلانتیک با اوکراین و گرجستان همکاری خواهد کرد تا "ثبات و امنیت" در این منطقه را تضمین کند. روسیه از همکاری اتحاد اتلانتیک و متحدان آن برای باصطلاح  "امنیت و ثبات" در منطقه نگران است . یک منبع دیپلماتیک روس توضیح می دهد: "تمایل ناتو و متحدان آن برای گسترش نفوذ خود تا مرزهای روسیه امنیت ملی ما را  تهدید می کند و به خطر میاندازد ".

باید دیدن نقش سازمان امنیت و همکاری اروپا چه نقشی ایفاء  خواهد کرد. این نهاد، که 57 کشور از جمله روسیه و ترکیه در آن حضور دارند، می گوید آماده است تا عملکرد خود را، همانطور که مسکو درخواست کرده، متعادل کند و در مورد همکاری در حوزه های نفوذ کشورها بحث کند!

 

https://www.humanite.fr/otan-comment-la-turquie-met-mal-la-machine-atlantiste-697097

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 766 - 19 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت