راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اردوغان

به سیاستمداری

زیرک تبدیل شده!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

یک هفته پس از اعمال تحریم های اروپا علیه ترکیه، رئیس جمهور این کشور دو پیروزی کسب کرده است: 6 میلیارد یورو برای پناهندگان از طرف اتحادیه اروپا به خرانه ترکیه واریز شد و یک کنفرانس ویدیویی با نخست وزیر آلمان برگزار کرد. رئیس جمهور فرانسه در این بحثها به حاشیه رانده شد .

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در رابطه دیپلماتیک با اتحادیه اروپا تغییر لحن داد و در روز جمعه  گفت که می خواهد "صفحه جدیدی" را با اتحادیه اروپا باز کند.

در بیانیه ای که طی کنفرانس ویدیویی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان منتشر شد، از وی به خاطر کمک های سازنده و تلاش هایش به نفع روابط ترکیه و اتحادیه اروپا تشکر شد. بر اساس این بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، استناد کرد که اکنون، "یک فرصت جدید برای تقویت روابط ترکیه و اتحادیه اروپا وجود دارد، اما برخی از کشورها در تلاشند در این رابطه بحران ایجاد کنند تا آن را به هم بزنند." نام کشورهای مورد بحث اعلام نشد، اما می توانیم گمان کنیم که اشاره او به یونان و فرانسه بود. ما پیام های داغ میان اردوغان و ماکرون را چندی پیش به خاطر می آوریم. بدنبال همین پیام ها آنکارا بیش ازاینکه به پاریس روی آورد به برلین روی آورده است.

رجب طیب اردوغان در مانورهای خود حلیه گر مهیبی است. او بر ضعف رقیب خود آگاه است و میداند چگونه از این ضعف به نفع خود بهره بگیرد .وی خواستار بازنگری در توافقنامه سال 2016 میان اتحادیه اروپا و ترکیه در مورد مهاجران شد. تجدید نظری که "کلید یک برنامه مثبت با اروپا" است. این توافقنامه  به دنبال بحران مهاجرت پناهندگانی است که اروپا در سال 2015 تجربه کرد.

ترکیه طبق این توافقنامه جدید، بازگشت کلیه مهاجران تازه وارد به جزایر یونان، از جمله پناهجویان، مانند سوری هایی که از جنگ فرار کرده اند را به خاک ترکیه در ازای پرداخت کمک مالی  6 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه اعلام شد، بطور رسمی برای بهبود شرایط زندگی حدود 3.6 میلیون پناهنده پذیرفت.

در ماههای اخیر، اختلافات بین (اتحادیه اروپا) و ترکیه بر اثر اقدامات تحریک آمیز ترکیه علیه یونان و قبرس و درگیری های نظامی در لیبی، سوریه و قره باغ تشدید شد. کشورهایی که از طرف  ملتهای خود طرد شده اند و تحت فشار زیادی میباشند .

 ترکیه نه با پناه دادن مهاجران بلکه با ایجاد یک استراتژی تهاجمی همه جانبه، بویژه با استفاده از عضویت خود در ناتو به عنوان "سپر"، از این مرحله عبور می کند.

حدود ده روز پیش، رهبران اروپا در بروکسل دیدار کردند. اظهارات روزهای گذشته حاکی از آن بود که به احتمال زیاد تحریم ها علیه آنکارا اعمال خواهد شد.

 پرخاش های خشونت امیز بین رهبران چندین کشوراروپائی و ترکیه مانند رعد و برق غرش کرد . اما ناگهان عدم توافق به طور خاص بین مقامات اتحادیه اروپا مانع تصویب تحریم های اقتصادی و از  جمله فعالیت بخش های صنعتی و حتی تحریمهای تسلیحاتی علیه ترکیه شد .

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا توضیح داد: "ایده این است که پیچ ها را بتدریج محکم باید کرد! ترکیه عضو ناتو است و آنکارا طرفداران زیادی در داخل اتحادیه اروپا دارد" .

 ایالات متحده بیش ازپیش از نگرش اردوغان و روابط نزدیک او با مسکو نگران است. خرید موشک های "اس 400" روسی توسط ترکیه، روابط را بین واشنگتن و آنکارا تضعیف کرد. اما نه چندان! در واقع، تحریم های اعلام شده آمریکایی علیه ترکیه محدود به ممنوعیت هرگونه مجوز صادرات مجدد اسلحه به آژانس دولتی ترکیه "اس ب ب" مسئول خرید سلاح است و از ماندن رهبران این اژانس در خاک آمریکا جلوگیری می کند. بنابراین ترکیه که اقتصاد متزلزلی دارد در این شرایط دشوار از تحریم های اقتصادی و غیره ... نجات یافت .

در 11 دسامبر، امانوئل مکرون از تصمیم اعمال تحریم ها علیه ترکیه استقبال کرد و خاطرنشان کرد که "کارمحکومیت ترکیه" از طرف پاریس اکنون از طرف اتحادیه اروپا "بهتر درک" شده است. ادعاها و خیال های بیهوده رئیس جمهور فرانسه !

اتحادیه اروپا یک هفته پس از این رضایتمندی معمول رئیس جمهور فرانسه، 6 میلیارد یورو کمک مالی وعده داده شده به ترکیه را در قبال استقبال انکارا از پناهندگان اختصاص داد.

اردوغان نیز به نوبه خود  به مرکل در مورد نقش "سازنده" ترکیه اطمینان داد!

 

https://www.humanite.fr/ue-turquie-erdogan-se-rapproche-de-merkel-pour-desserrer-letau-europeen-697863

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 768 - 3 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت