راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دکتر جهانپور

در بحران کرونا

سخنگوی کیست؟

   

روز یکشنبه این هفته دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در یک سخنرانی اعلام کرد: "چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است. چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره این بیماری دو ماه است."

سخنان دکتر جهانپور با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. برخی را بسیار متعجب کرد که وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هنوز نمی داند که کرونا با انفلونزای معمولی تفاوت دارد و آن را حتی آسانتر تلقی می کند! برخی دیگر نیز بهانه تازه‌‌ای برای چین ستیزی بدست آورند. دکتر جهانپور برای توجیه و توضیح این سخنان خود فردای آن روز گفت: "یافته‌های اطلاعاتی ما حاکی از این است که قطعا و حداقل رفتار کرونای ویروس جدید در کشور ما، بیماری زایی شدیدتری نسبت به آنفلوآنزای H۱N۱ داشته و سریع‌الانتقال‌تر و سریع‌الانتشارتر است."

با این سخنان قطعی شد که سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت تا چند روز قبل کرونا را نوعی بیماری ساده تر از آنفلونزا گمان می کرده است.

ما در اینجا به زمزمه‌هایی که درباره اختلاف میان دکتر جهانپور و دکتر علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا وجود داشته و دارد کاری نداریم. گفته می شود که دکتر جهانپور با استناد به سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با این مضمون که کرونا یک آنفلونزای خفیف است و به توجیه اینکه سخنان ترامپ نتیجه نظر کارشناسان و ویروس شناسان برجسته آمریکایی است از آغاز با سیاست‌های وزارت بهداشت در مورد قرنطینه مخالف و مدعی بوده است که ویروس در یک دوره دو ماهه شیوع پیدا کرده و تمام می شود. به همین دلیل است که وظیفه ارائه آمار و ارقام دروغ درباره میزان شیوع کرونا را که هیچیک از مسئولین دیگر وزارت بهداشت حاضر به پذیرش آن نبوده است شخصا برعهده گرفته است. باز به همین دلیل است که به نشانه مخالفت با پافشاری دکتر زالی بر خطرناک بودن بیماری و ضرورت قرنطینه، دکتر جهانپور بر خلاف زالی در گفتگوهای تلویزیونی خود از ماسک استفاده نمی کند. به هر حال سخنان جهانپور بیش از آنکه موضع وزارت بهداشت یا ستاد کرونا باشد کوششی است از سوی وی برای نجات خود تا هم اشتباه فاحش و غیرقابل بخششی را که در اعتماد به سخنان ترامپ داشته توجیه کند و هم درصورتی که تصمیم به برکناری وی به همین دلیل گرفته شد آن را به حساب مخالفتش با چین بگذارد و البته این کار را در اینجا نیز به هزینه ملت انجام می دهد.

 اما درباره محتوای سخنان ایشان. این ادعای دکتر جهانپور که آمار چین نادرست است و ایشان و رهبران جهان را به اشتباه‌ انداخته مبنی بر گزارشی است از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که در آن گفته می شود گویا براساس دودی که از دودکش محل سوختن جسدها توسط افراد نامعلومی رویت شده آمار تلفات چین نه حدود 3 هزار که بیش از 40 هزار تن است. چه کسی؟ کجا؟ کی؟ معلوم نیست میزان دود را چشمی سنجیده و به این آمار رسیده است. شک نیست که مطرح شدن این گزارش درست در همین لحظه‌‌ای که آمریکا درگیر کرونا شده و گفته می شود شمار تلفات در آن کشور ممکن است به بالای 100 هزار برسد کوششی است برای توجیه فاصله تلفات که میان آمریکا و چین در افکار عمومی داخلی آمریکا و جهان بوجود خواهد آمد. به هر حال برای ایشان همانطور که سخنان ترامپ سند آن بود که کرونا یک انفلونزای ساده است، گزارش واشنگتن پست هم سند دروغگویی چین است.

بدیهی است که آمار چین هم می تواند دقیق نباشد، یا نادرست باشد و شمار تلفات آن کشور بالای 40، 50 یا حتی 100 هزار باشد. ولی آیا این می تواند برای یک عقل سالم و معمولی به این نتیجه منجر شود که کرونا یک انفلونزای ساده است؟ باید از ایشان پرسید که چگونه آمار را دیده ولی ابزارهایی که دولت چین برای مقابله با بیماری به کار گرفته را ندیده است؟ کدام دولت کم عقل و بیکاری در جهان بخاطر یک انفلوانزای ساده یک شهر 11 میلیونی و یک استان 58 میلیونی را قرنطینه می کند؟ و نه فقط یک شهر بلکه تمام شهرهای بزرگ چین مانند پکن و شانگهای را؟ در همه این شهرها مردم در قرنطینه بودند و باید از خانه خارج نمی شدند و حقوق می گرفتند و خوراک در منزلشان به آنها تحویل داده می شد. چین همه اینها را بخاطر یک انفلونزای ساده کرده بود؟ همه دنیا رابطه اش را و مسافرتهایش را به چین بخاطر یک انفلونزای ساده قطع کرد؟ چه شمار انسان دارای حداقل شعور اجتماعی و عقل سلیم از بین هشتاد میلیون ایرانی و هفت یا هشت میلیاردی که در جهان هستند معتقد بود که کرونا یک انفلونزای ساده است که دکتر جهانپور به این نتیجه رسیده بود؟ اگر مردم در همه جهان همه از کرونا وحشت کردند و هنوز هم وحشت دارند درست بخاطر نوع واکنش چین بود و نه اینکه آمارش کم بود یا زیاد. دکتر جهانپور که در ستاد مبارزه با کرونا نشسته اینها را ندیده و از آن خبر ندارد، فقط آمار را خوانده و بر پایه سخنان ترامپ به این نتیجه رسیده که کرونا یک انفلونزای ساده است و حتما چینی‌ها دیوانه بوده‌اند و به ‌اندازه ایشان و ترامپ عقلشان نمی رسیده که کل شهرهای بزرگ کشورشان را قرنطینه کرده‌اند!

دکتر جهانپور می گوید چون چین دو ماهه غلبه کرد ما هم فکر کردیم دو ماهه غلبه می کنیم! ابزارها و امکاناتی که آن کشور به کار گرفته که توانسته دو ماهه غلبه کند با ابزارها و امکان‌هایی که شما در ایران به کار گرفته اید قابل مقایسه است که می خواهید دو ماهه غلبه کنید؟ بستن دهها شهر و رساندن غذا به در خانه‌ها کجا و ول کردن مردم برای مسافرت یا رفتن با مترو و اتوبوس به سر کار و ناتوانی در تامین معیشت دهها میلیون ایرانی کجا؟  

می توان تصور کرد که دکتر جهانپور که هر روز بعنوان سخنگوی ستاد کرونا در وزارت بهداشت آمار دروغ درباره میزان مرگ و میر و مبتلایان این بیماری به خورد مردم ایران می دهد، در اینجا نیز دروغ می گوید. او نشان داد سطح شعور و اطلاعاتش در همین حد است و از مبارزه چین با کرونا در حد آمار دولتی و سخنرانی‌های ترامپ اطلاع دارد. ولی همه اینها مانع آن نمی شود که مسئولیت سنگین وی و خوش خیال‌هایی نظیر وی در فاجعه ملی که امروز کشور ما را فرا گرفته با این فرافکنی‌ها فراموش شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 733 -  21 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت