راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین با کمک "هواوی"

زیر پای ناتو را

خالی کرده است!

یولیا یوزیک، روسیه امروز- راشا تودی

گزینش و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

  

 اوائل ماه آوریل، روزی که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در 24 ساعت گذشته هیولای کرونا 1736 نفر از مردم این کشور را به کام خود کشیده است، جمهوری خلق چین، جشن پیروزی کنترل بر ویروس کرونا را برگزار کرد.

همزمان الیزابت دوم ملکه انگلستان به مناسبت ورود ویروس کرونا به این کشور پیام خاص داد. بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان برای بی‌اهمیت جلوه دادن مسله کرونا به فروشگاه ها رفت. با وجود توصیه پزشگان مبنی بر رعایت و حذر از ویروس، با عده‌ ای از خریداران فروشگاه ها عکس‌های سلفی گرفت. پس از چند روز خود آلوده به ویروس شد و در قرنطینه، با اعلام شرایط ویژه، از مردم خواست تا بهداشت را رعایت کنند.

 آن روزها در حالی که نخست وزیر تحت مراقبت های ویژه پزشگی قرار گرفته بود، در انگلستان اتفاقات عجیبی رخ داد. جمعیت زیادی در سراسر کشور به تخریب دکل های شبکه‌ های نسل پنجم گوشی های تلفن همراه ( سیستم‌های ارتباط سیار) متعلق به شرکت چینی هواوی دست زدند.

افرادی با برخی از شبکه‌های رسانه ای انگلستان، کمپینی را راه اندازی کردند، مبنی بر اینکه عامل اشاعه ویروس کرونا، دکل های شرکت هواوی است. پذیرفتن چنین ادعایی برای افراد اهل فن قانع کننده نیست که سیگنال های شرکت مخابراتی می‌توانند ارسال کننده ویروس باشند. اگر مسئله اشعه خطرناک و یا سرطان زا بودن مطرح باشد می‌توان آن را جدی تلقی کرد هر چند آن هم نیاز به تحقیق و بررسی کارشناسی دارد.

با این حساب چه رابطه‌ ای بین شبکه‌های مخابراتی چین و کرونا ویروس وجود دارد؟ اگر نگاهی دقیق به نقشه جهان بیاندازیم، استقرار دکل های نسل پنجم گوشی های چینی را در اروپا و دیگر نقاط جهان مشاهده خواهیم کرد. هر چند رابطه‌ این شبکه ها را با ویروس عفونی کرونا نخواهیم یافت.

از منظر دولت ایالات متحده وجود دکل های هواوی چین، به معنی استراق سمع، جمع آوری غیر قانونی داده‌ها، جاسوسی و مداخله در کار دیگر شبکه‌های ارتباطی از جانب جمهوری خلق چین است. حال بی‌ تفاوت از اینکه در کجای جهان باشند. بر اساس دکترین نظامی آمریکا چین یکی از مهم‌ترین تهدید کنندگان امنیت ملی این کشور است. بی دلیل نبود که آقای ترامپ، جنگ با این شرکت را در سطح وسیعی آغاز کرد.

جنگ با هواوی با ورود ترامپ به کاخ سفید شروع شد اما زمانی به اوج خود رسید که خانم وانژو منگ، یکی از بنیان گذاران شرکت هواوی، در سال 2018 بنا بر در خواست واشنگتن در کانادا دستگیر شد. ایالات متحده به ناگهان فهمید که رشد و تکامل فن آوری و تکنولوژی، بدون آن‌ها هم ممکن خواهد بود. این بیداری زمانی اتفاق افتاد که هواوی دومین شرکت سازنده تلفن‌های هوشمند در جهان شد، تلفن‌های نسل پنجم به تولید انبوه رسید و گسترش جهانی یافت.

هواوی بال های خود را در خاور میانه، آفریقا و حتی در آمریکای لاتین گسترده است. در همین ارتباط، برزیل برای استقرار شبکه‌های ارتباطی هواوی با جمهوری خلق چین قرارداد به امضا رسانده است. در آمریکای لاتینی که حیات خلوت ایالات متحده است وجود دکل های چینی خواب را از چشمان واشنگتن می رباید.

انگلستان یکی از ستون‌های سازمان نظامی ناتو، با وجود فشارهای ایالات متحده، اواخر ماه ژانویه به شرکت هواوی اجازه داد بخشی از دکل های نسل پنجم تلفن‌های همراه را در این کشور بر پا کند. چرا انگلستان برای بهره گیری از سیستم هواوی اصرار می ورزد؟ دلیل آن پیشتاز بودن فن آوری و تکنولوژی و به روز بودن آن می باشد. این شرکت در پروسه تکاملی خود توانست نوکیای فنلاندی و اریکسون سوئدی و...را پشت سر بگذارد.

یکی از اصلی ترین لابی های ورود فن آوری چین به انگلستان بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور است. جانسون بر این نظر است که پس از جدایی از اتحادیه اروپا، این کشور بتواند چشم انداز روشن و پیش رفته ای برای تحولات دانش و نو آوری تکنولوژی در کشور داشته باشد.

نسل پنجم تلفن همراه، در آینده علاوه بر سرعت بخشیدن به ارتباط های صنعت، امنیت، حمل و نقل، فضا و نوسازی تجهیزات ارتش نیز در نظر گرفته شده است. علاوه بر این هر کس در جهان صاحب اطلاعات، دانش و فن باشد بر جهان حاکم است. غول دیجیتالی هواوی چین، در دنیای امروز چنین نقشی را به عهده دارد و کینه توزی هیستریک ایالات متحده آمریکا نسبت به جمهوری خلق چین را در ایفای این نقش باید جستجو کرد.

 پذیرفتن حضور هواوی در انگلستان می‌تواند روابط تجاری این کشور با ایالات متحده را دستخوش تغییر قرار دهد. در این زمینه وال استریت ژورنال، به نقل از برخی از مقامات ارشد آمریکا می نویسد، امکان کاهش تبادل اطلاعات بین لندن و واشنگتن در پاسخ به « تهدید های چین» وجود دارد.

 یاد آوری می شود، ارتش آزادی بخش جمهوری خلق چین با هزینه‌ میلیارد ها دلار جهت تحقیق و توسعه فن آوری هواوی هزینه کرده است.

با تصویب قرارداد انگلستان با هواوی، در پایان ماه ژانویه کسی باور نمی‌کرد کشور آلمان غول صنعت اتحادیه اروپا، از انگلیس پیروی کند. در ماه آوریل اعلام شد کار استقرار دکل های شبکه‌های نسل پنجم تلفن‌های همراه چین در آلمان نیز آغاز گشته است.

روز 12 مارس خبرگزاری رویتر اعلام کرد، علیرغم مخالفت ایالات متحده با حضورشبکه عظیم ارتباطی چین در اروپا، فرانسه اجازه داده است تا از فن آوری این شبکه‌ها در آن کشور بهره گیری شود. علاوه بر انگلستان، آلمان و فرانسه برخی از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و ایتالیا در صف نوبت تصمیم (پس از حل بحران ویروس کرونا) گیری قرار گرفته اند. بحث استقرار نسل پنجم در کشورهای سوئد، دانمارک، بلژیک و نیوزلاند در حال انجام می باشد. باید توجه داشت که همه این کشورها عضو سازمان نظامی ناتو هستند.

کانادا برای تصمیم گیری در شرایط دشواری قرار دارد. از یک طرف کاخ سفید، چین را دشمن خود می‌ داند و از سویی دیگر کانادا روابط گسترده اقتصادی با جمهوری خلق چین دارد. چنانچه این کشور با آینده نگری، همسویی با چین را انتخاب کند، سازمان نظامی ناتو عملاً متلاشی خواهد شد.

در هر صورت سازمان آتلانتیک شمالی- ناتو، از بدو تاسیس تا به حال با حیاتی ترین آزمون خود مواجه می باشد.

https://russian.rt.com/opinion/735896-yuzik-huawei-nato

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 734 -  28 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت