راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیا می توان تهدید های ترامپ
علیه ایران را نادیده گرفت؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

دونالد ترامپ با تهدید ایران و یافتن راه حلی برای بحران جهانی نفت به انتخاب مجدد خود فکر میکند. رئیس جمهور امریکا میخواهد با وجود بحران کووید 19 در جهان با "یک تیر دونشان" بزند. تضعیف ایران که هنوز هم در معرض تحریم های غیر انسانی قرار دارد و بالا بردن قیمت نفت خام .
دونالد ترامپ در تویتیر خود رجز خوانی می کند. او به این و آن ضربه میزند و پیام ارسال میکند.
در اوایل هفته جاری او دولتمردان ایالتی که به اعمال ضروری برای مهار کووید 19 اقدام کردند را مقصر شمرد و ایران را نشانه گرفت و مورد هدف قرار داد. او در تویتیر خود نوشت: "من به نیروهای نظامی امزیکا دستور دادم هر کشتی ایرانی را که باعث اختلال فعالیت ناوگان امریکا در خلیج فارس میشوند و آن را تهدید میکنند مورد هدف قرار دهند ".
دو هفته پیش واشنگتن، تهران را به "مانورهای خطرناک" در دریا متهم کرد. به گفته واشنگتن 11 قایق سریع سپاه پاسداران بارها در خلیج فارس در حال گشتزنی با سرعت زیاد به ناوگان دریایی امریکا در خلیج فارس نزدیک ودر برد آن قرار گرفتند.
سپاه پاسداران نیروهای دریایی امریکا را به "رفتارهای غیر حرفه ای" در خلیج فارس متهم کرد و در ابتدای ماه اوریل مانورهای خطرناک ناوگان ایالات متحده که مانع عبور کشتی های ایرانی در خلیج فارس شد را محکوم کرد .
به نظر میرسد ایران با فعالیت های جدید خود، مزاحم ترامپ می شود. در 22 آوریل، ایران پرتاب اولین ماهواره خود را به فضا اعلام کرد و غرب پرتاب این ماهواره را برای اهداف نظامی ایران عنوان کرد .در حالی که تهران معتقد است که برنامه فضایی آن "صلح آمیز" است و ادعاهایی مبنی بر داشتن جنبه نظامی را رد کرد .
"دیوید نوروکیست" معاون وزیر دفاع آمریكا همچنین ایران را تهدید كرد و گفت: "محدودیت ها و خطوطی قرمز وجود دارد كه اگر ایران آن را رعایت نکند ازعواقب آن پشیمان خواهد شد ".
سخنگوی نیروهای مسلح ایران در پاسخ به این سوال گفت: "به جای ترساندن دیگران، آمریکایی ها باید تمام تلاش خود را برای نجات سربازان آلوده به کرونا ویروس انجام دهند و مردم خود را از بحران بزرگی که این کشور را به خطر انداخته است نجات دهند".
علاوه بر این، تهران واشنگتن را به وخیم تر شدن بحران سلامتی در ایران به دلیل تحریم های شدید که در سال 2018 پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای بین المللی ایران مجدداً اعمال شد، متهم میکند.
وزارت بهداشت روز پنجشنبه افزوده شدن 90 کشته دیگر بر اثر ابتلا به کرونا را اعلام کرد و شمار تلفات این بیماری همه گیر درایران را 5 هزار و 481 نفراعلام کرد.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه امور خارجه گفت: "امروز كرونا ویروس نه تنها در ایران بلكه تقریباً در همه كشورها گسترش یافته است و مقابله با آن نیازمند اقدامات جمعی است". وی افزود: "علاوه بر مبارزه با ویروس، ایران با تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا روبرو است که فشار بر مردم ایران را دو چندان می کند".
روی کاغذ، کالاهای بشردوستانه (داروها، تجهیزات پزشکی ) در لیست تحریم ها نمی گنجد، اما در حقیقت، بانک های بین المللی به طور کلی ترجیح می دهند از معامله مربوط به ایران - هر محصول مورد نظر- خودداری کنند. البته نه به دلیل مسری بودن و خطر ابتلا با ارسال محصولات بلکه انها میترسند با کمکهای خود در معرض خطر انتقام جویانه ایالات متحده قرار گیرند .
ماه گذشته تهران از صندوق بین المللی پول خواستار اعتباری اضطراری در حدود 5 میلیارد دلار شد، اما واشنگتن که قدرت وتو در این نهاد را دارد و در حال انجام کمپین "فشار حداکثر" علیه ایران است، با چنین وامی مخالفت کرد و تهران را متهم کرد که از این کمک برای تأمین مالی "تروریسم در خارج از کشور" استفاده خواهد کرد.
دراین دوران تنش پایدارامریکا با ایران، تهدیدهای خشن دونالد ترامپ را نباید ساده لوحانه و سرسری تلقی کرد. بهای نفت از روز پنجشنبه در آسیا بشدت افزایش یافته است و تنش ها بین ایران و ایالات متحده بیش از حد باعث بی توجهی به تقاضای کمک ایران برای مبارزه با کرونا ویروس شده است.
.https://www.humanite.fr/iran-en-menacant-teheran-trump-pense-petrole-et-reelection-688257

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  11 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت