راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

"کرونا" پرده

 از گرسنگی

جهانی برداشت!

روزنامه پراودا

"آزاده اسفندیاری"

 

   

اخیراً روزنامه neue zurich zeitung، چاپ سوئیس از گرسنگی همه گیر در جهان خبر داد. این روزنامه به نقل از «برنامه غذایی جهانی سازمان ملل» می نویسد، تعداد افراد گرسنه در جهان از سال 2016 رو به افزایش است. در شرایط حاضر به علت همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان و قطع تدریجی دستمزدها و عدم داشتن امکانات مالی کافی، دسترسی به مواد غذایی نگران کننده خواهد شد. سازمان غذایی جهانی بر این نظر است، در صورتی که دولت ها اقدام‌های هماهنگ و همه جانبه اتخاذ نکنند، تعداد افراد گرسنگان جهان در سال جاری به دو برابر افزایش خواهد یافت.

این نشریه توضیح می دهد، به علت مبارزه با بیماری همه گیر و بسته شدن مرز بین کشورها، اختلال در کمبود نیروی کار جهت برداشت محصولات، کمبود تولید و عرضه را تشدید می کند. این روند ابتدا در شهر های بزرگ پدیدار می‌شود که منجر به بالا رفتن قیمت ها خواهد شد، شرایط جدید بحران اقتصادی همه جانبه را در پی خواهد داشت و بیشترین فشار را به اقشار فقیر جهت تهیه مواد غذایی وارد می کند.

آندریاس ارنست، روزنامه‌ نگار می‌نویسد در حال حاضر 135 میلیون نفر در 55 کشور از گرسنگی رنج می برند. تا پایان سال 2020 این رقم می‌تواند تا 265 میلیون نفر افزایش پیدا کند. این روند منفی اکنون توسط بیماری کرونا ویروس به طور قابل توجهی تشدید خواهد شد.

این روزنامه یاد آوری می کند دیوید بیزلی، رئیس برنامه غذایی جهانی در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک یاد آوری کرد، چنانچه کشورهای ثروتمند کمک‌های مالی لازم را به این سازمان قطع کنند و یا امکانات مالی را برای نیازهای کشور خود مورد استفاده قرار دهند گرسنگی همگانی توسعه خواهد یافت. دیزلی، یادآوری کرد از 350 میلیون دلار مورد تقاضای فوری سازمان، جهت خرید مواد خوراکی، تنها یک چهارم رقم مورد نیاز گرسنگان جهان را تأمین می کند.

بیشترین گرسنگان جهان در آفریقا، خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از جمعیت آفریقا درگیر گرسنگی می باشند. در سودان جنوبی 61 درصد اهالی از گرسنگی در رنجند، یمن 53 در صد، افغانستان 37 درصد و این رقم در ونزوئلا 32 در صد است.

ماکسیمو ترورو، اقتصاد دان برنامه غذایی سازمان ملل تأکید می‌کند پیش بینی برای یک سال محصولات کشاورزی در شرایط مبارزه با کرونا برای یک سال آینده نگران کننده است. تجارت آزاد بین کشورها، پیش شرط امنیت غذایی است.

مرزها روز به روز بسته می شوند. قزاقستان یکی از تولید کنندگان عمده گندم جهان، صادرات غلات این کشور را ممنوع کرده است. صادرات سیب زمینی و سبزیجات را نیز محدود کرده اند. ویتنام همچنین قرارداد های محصولات غذایی را به طور موقت به حال تعلیق درآورده است.

علاوه بر این در دیگر کشورها با فرا رسیدن فصل جمع آوری میوه و سبزیجات، با توجه به فرصت کوتاه مدت نگهداری این محصولات، بخاطر بستن مرزها و عدم دسترسی به کارگران فصلی نمی‌توانند محصولات خود را برداشت کنند.

در پایان روزنامه neue zurich zeitung، می‌نویسد، برنامه غذایی سازمان ملل از یک معضل طولانی در کشورهای فقیر صحبت می کند: آیا دولت ها باید تصمیم بگیرند که شهروندان خود را از ویروس کرونا محافظت کنند که در نتیجه آن‌ها در موقعیت گرسنگی واقع می شوند.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/internet-vypusk-gazety-pravda-24-26-aprelya-2020-goda/posle-koronavirusa-miru-grozit-pandemiya-goloda

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  11 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت