راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جوانان عراق

حاضر به ترک خیابانها نیستند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

چهار ماه از آغاز تظاهرات در عراق می گذرد. نخست وزیر تازه ای که منصوب شده بنام "توفیق علاوی" هنوز آغاز به کار نکرده اما بعید است که با انتصاب او تظاهرات در شهرهای عراق پایان یابد.

مردم معترض عراق دیگر رژیمی را که امریکا درعراق برپا کرد تحمل نمی کنند. فرقه گرائی زیر بنای این رژیم بود که منجر به فساد و نفاق در این رژیم شد.

هفته هاست، علیرغم همه تدابیر، از جمله تعهدات سازمان ملل و فرستاده ویژه آن، هنوز هیچ راه حلی برای نارضائی مردم عراق یافت نشده است.

گروه هایی که ادعا می کنند بسیج مردمی هستند (الشعبی) سعی کردند از ترور ژنرال ایرانی "سلیمانی" و یکی از رهبران حزب الله عراق بیشترین بهره برداری تبلیغاتی را به سود خود بکنند. انها با این ترورها موفق شدند صفوف خود را تقویت کنند، اما اثرات این ترورها بسرعت کاهش یافته و بار دیگر تظاهرات مردم علیه فساد حکومتی و خواست های اقتصادی و سیاسی که روز به روز رادیکال تر می شود آغاز شد. هواداران "مقتدا صدر" در بغداد تظاهرات کردند تا خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شوند. احساسات ضد آمریکایی در هفته های اخیر افزایش یافته است. پیروان مقتدا صدر با اتوبوس از مناطق دیگر به بغداد آورده شدند.

مقتدی صدر - که بین شهر مذهبی قم درایران و شهر مذهبی نجف در عراق در رفت و آمد علنی و مخفی است بیانیه ای برای این تظاهرات نوشت که آن را در پایان تظاهرات خواندند. این بیانیه خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق، لغو موافقت نامه های امنیتی بین بغداد و واشنگتن و بسته شدن فضای هوایی عراق به روی هواپیماهای نظامی آمریکا بود. وی همچنین از دونالد ترامپ خواست که در برابر مقامات عراقی "تسلیم" شود تا بتوان با ایالات متحده رفتاردوستانه ای داشت. مانند یک کشور غیر اشغالگر – و در غیر اینصورت با آن رفتاری خصمانه خواهیم داشت.

ادامه تظاهرات جوانان پس از تظاهراتی که مقتدا صدر آن را حمایت کرده بود، نشان داد که آنها از نمایش نیرو توسط طرفداران صدرراضی نیستند. آنها این نارضائی خود را در فضای مجازی منعکس کردند. آنها نوشتند که "خواست ها و انگیزه های اولیه معترضان در اولویت قرار دارد".

جوانان انتظار تظاهرات جداگانه هواداران مقتدا صدر را نداشتند زیرا از آغاز جنبش اعتراضی همه باهم و در یک صف در خیابانها حضور داشتند. این بار جوانان با برپائی چادر در میادین و آوردن غذا و وسائل مراقبت های اولیه نشان دادند که اهل بازگشت به خانه هایشان نیستند. مقتدا صدر با اعلام عدم حمایت از ادامه اعتراضات خیابانی در توئیتر به موقعیت خود ضربه زد، هرچند که در فرصتی دیگر این سخن خود را پس گرفت و نوشت:

«ما به موفقیت جنبش شما افتخار می کنیم و شما امید ما هستید. خداوند به همراه شما. من از کسانی که موضع من در حمایت از جنبش معترضین را زیر سوال می برند  ناامید شده ام".

واقعیت این است که مقتدا صدر با  این نوع مانورها سعی می کند هم معترضان را از خود راضی نگهدارد و هم دولتی ها را. در نتیجه همین  مانور، او شبه نظامیان وابسته به خود را از میدان تحریر در بغداد و سایر مناطق در شهرهای جنوبی خارج کرد. معترضین اینبار از تاکتیک بستن جاده های ارتباطی در شهرهای بزرگ استفاده می کنند.

جنبش اعتراضی با آنکه تلفات میدهد به حضور خیابانی خود ادامه میدهد. طی یک هفته 12 نفر از معترضان کشته شده اند. سرکوب معترضان با جدا شدن مقتدا صدر از جنبش اعتراضی شدت گرفته است. نیروهای امنیتی مستقیما به سوی معترضان شلیک می کنند و حداقل 3 نفر درجریان یورش نیروهای امنیتی به چادرهائی که معترضان در میادین برپا کرده اند کشته شدند.

کشتن تظاهرکنندگان تا چه مدت می تواند ادامه یابد؟ حزب کمونیست عراق که یکی از اعضای آن درجریان یورش اخیر نیروهای امنیتی کشته شد با انتشار بیانیه ای سرکوب دولتی معترضان را محکوم کرد.

https://www.humanite.fr/irak-moqtada-sadr-cree-la-confusion-parmi-les-manifestants-683704

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 726 - 17 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت