راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بزرگترین لشکرکشی

ناتو در مرزهای روسیه

راشا تودی- گزینش و ترجمه

"آزاده اسفندیاری"

 

 

از روز 23 ژانویه نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از پایگاه نظامی این کشور، جهت شرکت در مانورهای نظامی در مرز های روسیه در اروپا با نام DEFENDER-Europe 20 حرکت خواهند کرد. بر اساس نوشته‌های وبسایت نیروی زمینی آمریکا، نیروهای نظامی این کشور در نظر دارند با همکاری دیگر اعضای سازمان ناتو، برای ارتقاء سطح رزمی و دستیابی به اهداف استراتژیک آمادگی کسب کنند.

تجهیزات نظامی آمریکایی که از پایگاه های مختلف این کشور از طریق دریا، هوا و زمین روانه اروپا می شوند، شامل واحد مکانیکی و زرهی می‌باشد. در این مانور که قرار است در ماه های آوریل و مه، آغاز شود، 37 هزار نفر از نیروهای نظامی سازمان ناتو شرکت خواهند کرد. پر تعداد ترین نفرات با 20 هزار نفر از ارتش آمریکا است و دومین گروه بزرگ، متعلق به ارتش بریتانیا با 2500 نفر.

طبق نوشته وبسایت Bundeswehr (ارتش آلمان) نیروهای آمریکایی از طریق 14 بندر و فرودگاه کشورهای هلند، بلژیک، فرانسه و آلمان وارد شده و در کشورهای لهستان و پری بالتیک مستقر خواهند شد. بخشی از نیروهای نظامی آمریکا در لیتوانی و لهستان در مجاورت استان کالینین گراد روسیه، استقرار خواهند یافت. این نیروها از «کریدور سوالکی» که فاصله 60 کیلومتری بین بلاروس و کالینینگراد می باشد محافظت خواهند کرد.

همچنین در چارچوب بخش دیگری از تمرین‌های DEFENDER-Europe 20 نیروهای واکنش سریع لشگر 82 هوایی ایالات متحده آمریکا در گرجستان به زمین خواهند نشست. با این ترتیب، مانورهای نظامی ناتو در 10 کشور اروپایی انجام خواهد شد.

ایوان کونوالوف، کارشناس نظامی روسیه در مصاحبه با سایت روسیه امروز گفت:«کشورهای اروپایی، تامین کننده امنیت خود نیستند، بلکه از مواهب امنیت برخوردار می باشند. آن ها بدون در نظر داشتن  قدرت نظامی آمریکا، قادر به فعالیت مستقل برای دفاعی از خود نمی باشند. به همین مناسبت ایالات متحده با توجه به وفاداری ناپایدار دیگر اعضا، در صورت احساس هر گونه تهدید برای اتحادیه آتلانتیک شمالی با استفاده هر چه وسیع تر از نیروی نظامی خود وارد عملیات خواهد شد».

ژنرال آندرو لونیک، معاون فرمانده ارتش آمریکا در اروپا می گوید، مانورهای نظامی در دست اجرا، تهدیدی برای کشور خاصی نیست اما در اروپا همه با نظر این معاون فرمانده موافق نیستند.

برنامه‌ریزی و اجرای تظاهرات و میتینگ های ضد جنگ در آلمان تلقی دیگری را به نمایش می گذارد.

آنتونیو مرچینگ، از اعضای حزب چپ آلمان در مجلس این کشور و یکی از نمایندگان جنبش ضد جنگ و سازمان دهنده تظاهرات مخالف جنگ و مانورهای نظامی می گوید، بدون تردید این رزمایش ها روسیه را نشانه گرفته است. یعنی دادن تصویری دروغین از دشمن فرضی و در عین حال، به هدر دادن پول‌های زیاد و تلف کردن منابع فراوان.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه قبلاً متذکر شده بود، تمرینات نظامی آمریکا در اروپا تأثیر منفی می گذارد. ما به هیچ وجه این تمرینات را مناسب با وضعیت منطقه نمی دانیم به این دلیل که آمادگی های جنگی از این دست، راه را برای بازگشت به جنگ سرد خواهد گشود.

کارشناسان نظامی بر این عقیده هستند که این رزمایش علیرغم تمام اطمینان هایی که اعضای ناتو میدهند تهدید روسیه است. امنیت اروپا را تروریسم تهدید می‌کند و آن‌ها باید برای مبارزه با تروریست ها راه چاره‌ بیابند و نه در ضدیت با روسیه.

ولادیمیر باتیوک، استاد تاریخ دانشگاه در مسکو بر این عقیده است که ایجاد زیر ساخت های نظامی  برای استقرار سریع نیروهای سازمان نظامی ناتو تهدید بالقوه ای برای امنیت فدراسیون روسیه است.

پاول لووف، عضو آکادمی علوم روسیه نیز می گوید، آموزش‌های لازم برای افسران نیروهای زمینی و دریایی ناوگان شمال روسیه و توسعه عملیات نظامی در قطب شمال در منطقه مورمانسک، بسیار ضروری است. هر چند تهدید فوری وجود ندارد که این مانور ها تبدیل به جنگ شوند اما احداث زیر ساخت های مناسب نظامی برای کشور ما لازم و حیاتی است. بنا بر گفته این کارشناس، روسیه چاره‌ ای جز افزایش هوشیاری، تقویت مواضع دفاعی و گسترش حضور نظامی بیشتر خصوصا در مرز های غربی خود به ویژه استان کالینگراد ندارد. هر چند آمادگی و هوشیاری نظامی سر مرزهای روسیه وجود دارد.

https://russian.rt.com/world/article/711023-ucheniya-nato-ssha-rossiya

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 726 - 17 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت