راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پایگاه های نظامی جدید امریکا

در مرز ایران و عراق

راشا تودی - ترجمه رضا نافعی

   

بجای تدارک ترک خاک عراق که به تصویب پارلمان عراق رسید، نیروهای نظامی امریکا مناطق تازه ای از خاک عراق را در نزدیکی مرز ایران اشغال کردند. اسرائیل و عربستان سعودی از این اقدام حمایت می کنند.

دست کم سه پایگاه نظامی امریکائی در بخش کرد نشین عراق، نزدیک به مرز ایران ایجاد می شود.   منابع اسرائیلی این خبر را منتشر کرده اند. اسرائیل از سال 1950 فعالیت گسترده در کردستان عراق دارد.

آغاز حضور اسرائیل در کردستان زمانی آغاز شد که سازمان اطلاعاتی اسرائیل موساد عملیات   "عزرا و نئیمیا" را برای انتقال صدها یهودی کُرد به اسرائیلِ تازه تاسیس شروع کرد. در قیام کردها علیه دولت مرکزی عراق که از سال 1961 تا 1975 بطول انجامید، اسرائیل اسلحه و پول در اختیار پیشمرگان کرد قرارداد. ایران و کرد ها نیز برای مبارزه با بغداد به پیشمرگان آموزش نظامی می دادند، تا این که تهران و بغداد در مذاکرات الجزایر به توافق رسیدند و از آن زمان شاه همکاری با کردها را پایان داد. اسرائیل از آن زمان تاکنون در منطقه کردنشین عراق فعال بوده است. ابتدا در نبرد با صدام حسین، تا حمله امریکا به عراق  در 2003 و پس از سقوط  صدام تاکنون علیه ایران.

این منطقه در مرز ایران و مناطق کردنشین عراق قرارداد و برای پنتاگون بویژه جالب است.

این که نیروهای نظامی امریکا خاک عراق را برغم سخنان قبلی پرزیدنت ترامپ و مصوبه روشن پارلمان عراق ترک نمی کنند پرفسور اوزی رابی Uzi Rabi را اصلا متعجب نمی سازد.

این اندیشمند اسرائیلی که رئیس اتاق فکر "موشه دایان" برای تحقیقات خاورمیانه و افریقاست در تل آویو به Breaking Defense گفت:

آمریکایی ها متوجه شده اند که با وجود اظهارات ترامپ، آنها به حضور واقعی در منطقه نیاز دارند و این کار را با ایجاد پایگاه هایی در مناطق کرد انجام می دهند. تمام کسانی هم که واقعا اطلاعی از نیروهای نظامی در این منطقه استراتژیک دارند جز این انتظاری نداشتند.

بنا براین روشن است که خواست پارلمان عراق و اکثریت مردم این کشور بی اهمیت است. آنچه هنوز مشخص نیست این است که آیا ایجاد پایگاه های جدید آمریکایی با دولت در بغداد مورد بحث قرار گرفته است یا خیر؟ اگر توافقی صورت نگرفته باشد ایالات متحده بار دیگر سرزمین عراق را اشغال خواهد کرد، البته به مقیاس محدود. آنچه قطعی است این است که اسرائیل و عربستان  در هر حال از  واشنگتن حمایت خواهند کرد.

دوشنبه گذشته شاهزاده فیصل السعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با سی ان ان گفت: کشور سلطنتی عربستان نمی خواهد ایالات متحده نیروهای خود را از عراق خارج سازد. دلیلی که او برای این خواست بیان کرد خطری است که کماکان از  داعش بر می خیزد، گرچه  داعش از لحاظ جغرافیائی شکست خورده است". اما آنچه در سر بسیاری از مردم به حیات خود ادامه می دهد ایدئولوژی داعش است که از قضا از وهابیگری سرچشمه گرفته است.

https://deutsch.rt.com/der-nahe-osten/97468-kein-abzug-in-sicht-usa-bauen-neue-stutzpunkte-im-irak/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 726 - 17 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت