راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زورآزمائی

ترکیه و سوریه در نبرد "ادلب"

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

در هفته ای که رو به پایان است، مهم ترین خبر خاورمیانه خطر رویاروئی ارتش های ترکیه و سوریه در "ادلب" بود. خطری که میتواند مناسبات ترکیه و روسیه را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و فضائی برای مانورهای سیاسی امریکا برای بازگرداندن ترکیه از راه همکاری با روسیه و خریدهای نظامی از آن کشور فراهم سازد.

رویاروئی نیروهای نظامی ترکیه و ارتش سوریه در شمال غربی سوریه، مقامات دمشق را که در حال انجام عملیات نظامی وسیعی در منطقه علیه داعش و"دولت اسلامی" می باشند نگران کرده است.

انکارا روز دوشنبه در واکنش با حمله ارتش سوریه به یک پاسگاه نظامی ترکیه در خاک سوریه مواضع سوریه در منطقه را بمدت 48 ساعت بمباران کرد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: در حدود 30 تا 35 نفر از سربازان ارتش سوربه را در این بمباران کشته و انتقام کشته شدن 5 سرباز ترکیه توسط ارتش ترکیه را گرفته است.

کانون حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن این آمار را اینگونه تصحیح کرد که در بمباران ارتش ترکیه 13 سرباز سوریه را کشته و 20 زخمی برجای گذاشته است.

بموجب گزارش خبرگزاری فرانسه اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول گفت: "هواپیماهای "اف 16" و توپخانه ما اهدافی تعیین شده ای را که توسط سرویس اطلاعاتی ما گزارش و تعیین شده بودند بمباران کردند. سربازان ترکیه برای تقویت "پستهای دیده بانی" به ادلب اعزام شدند و استقرار آنها با هماهنگی دیگر نیروها در منطقه صورت گرفت ". ادعایی که با نظر مقامات روسیه متفاوت است. وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: "سربازان ارتش ترکیه که هدف ارتش سوریه قرار گرفتند" درحال جابجایی در منطقه "ممنوع گشت زنی" در ادلب بودند، قبل از آنکه به روسیه اطلاع دهند.

 اکنون درگیری های مستقیم بین سربازان ترک و سوری در پس زمینه تنش فزاینده بین آنکارا و مسکو، متحد اصلی دمشق در جریان است. رئیس جمهور ترکیه روس ها را به "عدم رعایت" موافقت نامه های دوجانبه با هدف جلوگیری از حمله ارتش سوریه در شمال غربی این کشور متهم می کند. وی هشدار می دهد: "ما همچنان خواستار پاسخگویی خواهیم بود." من می خواهم بویژه به مقامات روسی خطاب کنم: همسایه ما، شما نیستید، رژیم سوریه است. سعی نکنید مانع ما شوید." درحال حاضر گشت مشترک روسیه و ترکیه، در منطقه کوبان (شمال سوریه) لغو شده است. سخنگوی حزب اردوغان، حزب عدالت و توسعه  گفت كه روسیه از رژیم سوریه حمایت می کند .

دولت سوریه پیشرفت خود در منطقه ادلب را ادامه میدهد. منطقه ای که گروههای جهادی از جمله "تحریرالشام" شاخه سابق القاعده و شورشیان سوری که انکارا از انها حمایت میکند در انجا حضور دارند. اکنون نیروهای ارتش سوریه کنترل  نیمی از استان ادلب و مناطق مجاور آن، از جمله "حلب، حما و لاذقیقه " را بدست گرفته اند. براساس گفته سازمان "حقوق بشر سوریه" ارتش سوریه بیش از 70 درصد از خاک کشور را کنترل میکند. موفقیت ارتش سوریه در منطقه انکارا را آشفته کرده است. اردوغان قبلا تهدید کرده بود که از"نیروهای نظامی" استفاده خواهد کرد. به گفته او روسیه "به توافق نامه های منعقد شده بین دوکشور احترام نمیگذارد ".

مبادله اتش میان سربازان ترک و سوریه جدی ترین درگیری از زمان مداخله ترکیه در درگیریهای سوریه از سال 2016 است. هدفی که رسما اعلام شده، مبارزه با نیروی اسلامگرای داعش و"دولت اسلامی" و همچنین مقابله با پیشرفت نیروهای کرد در منطقه مرزی بود .

به این ترتیب، بدیهی است که غیرنظامیان هزینه سنگینی را در این جنگ پرداخت می کنند. در حملات هوائی ارتش ترکیه در روز دوشنبه حداقل 9 نفر کشته شده اند که در میان آنها 4 کودک بوده اند.

براساس آمار اعلام شده توسط سازمان ملل متحد، از اوایل دسامبر سال 2019، بیش از 388هزار نفر بر اثر حملات هوایی و درگیری های نظامی آواره شده اند. در میان آنها، 38 هزار نفر به غرب استان حلب گریخته اند. جنگ داخلی که از مارس 2011 سوریه را از هم پاشید، باعث کشته شدن بیش از 380 هزار نفر و آواره و پناهنده شدن میلیون ها نفر شده است.

 

https://www.humanite.fr/proche-orient-affrontements-militaires-inedits-entre-turcs-et-syriens-684135

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 727 - 24 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت