راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بدرود فرمانده!

سایت روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

این مقاله را "یولیا یوزیک" خبرنگار روس، پس از اعلام ترور قاسم سلیمانی نوشت و در سایت "روسیه امروز" منتشر شد. او همان خبرنگاری است که اطلاعات سپاه وی را چند  ماه پیش و درجریان سفر به ایران برای تهیه گزارش، به جرم جاسوسی دستگیر و زندانی کرده بود و پس از رایزنی مقامات روس با مقامات جمهوری اسلامی آزاد شد و به مسکو بازگشت. واقعا نباید شک کرد که نفوذ و رخنه در اطلاعات سپاه؟

 

   

یولیا در مقاله خود  نوشته است:

افرادی هستند که در ژرفای زندگی پر ماجرای زمانه قهرمان می شوند. مانند هومر و آشیل. بنا براین زمانی که آن‌ ها از دست می‌ روند، عدم حضورشان در باور همگان نمی گنجد.

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، دارای ماموریت های مخفی و ویژه خارج از کشور ایران،  از این زمره بود. همان کسی که سرویس های ویژه اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده آمریکا او را Darth Vader ( نام شخصیتی داستانی در مجموعه تخیلی جنگ ستارگان است با شخصیتی پلید.م) در سیاست خاور میانه نامیدند. مجله نیویورکر، سلیمانی را Shadow ( سایه جنگ) که در تلاش برای احیای امپراتوری ایران است نامید. تلویزیون بی بی سی نیز یک ماه قبل فیلمی با نام «فرمانده مخفی ایران» ساخت و به نمایش گذاشت. همه این موارد درباره قاسم سلیمانی بود.

در لحظات بامدادی سوم ژانویه، کانال‌های تلویزیونی شبانه روزی مانند الجزائر، بی بی سی، فاکس نیوز و غیره به طور زنده، کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهان را پس از خروج از فرودگاه بغداد به دستور مستقیم ترامپ ترور کردند.

مشهور ترین ژنرال ایرانی در آن ساعت شب در فرودگاه بغداد چه در سر داشت و در پی کدام ماموریت و یا پیام برای دولت مردان عراق بود؟

چند روز قبل از این حادثه، بمب افکن های آمریکایی پایگاه های شیعیان عراقی را بمباران کردند که منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر گردید. در اعتراض به این بمباران شمار زیادی از مردم سفارت آمریکا در بغداد را به محاصره خود در آوردند. ترامپ انگشت اتهام خود را به مناسبت حمله به سفارت این کشور، به سمت ایران نشانه گرفت. در پی این حادثه سلیمانی، برای حل بحران بوجود آمده به بغداد پرواز کرد تا آتش هیجان بوجود آمده را خاموش کند اما با آتش موشک های پنتاگون به خودرو او، همه رشته ها پنبه شد و عملاً شرایط جنگی حاکم گردید.

سحرگاه کشته شدن سلیمانی، جلسه شورای امنیت ملی با حضور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل و تصمیم به انتقام گرفته شد. همان روز میلیون‌ها ایرانی با پوشش سیاه که نماد عزا در ایران است و با چشمانی گریان به خیابان‌ها آمدند تا یاد قهرمان خود را گرامی بدارند. مردم عزادار علاقه وافری به سلیمانی داشتند و او را یک سرباز و قهرمان ملی میدانند.

ترور سلیمانی که در خاورمیانه به عنوان سمبل مبارزه با کشت و کشتار و آتش افروزی داعش شناخته شده بود، مردم این منطقه را بیشتر به هم نزدیک‌ خواهد کرد. هر چند مرگ ژنرال در عراق نمادین است اما عزم مردم سوریه، لبنان، عراق و حتی یمن به راه او در امر مبارزه با آمریکا در منطقه را استوار تر خواهد کرد.

مهم‌ترین کارنامه سلیمانی، معماری ژئوپلیتیک ایران در منطقه است. کمک به دولت و مردم سوریه جهت سرکوب داعش، جلوگیری از سقوط بیشتر شهر های عراق و در نهایت بیرون راندن داعش از این کشور، رسیدن ایران به دریای مدیترانه و ایجاد یک وزنه سیاسی در مقابل توسعه طلبی ترکیه.

 با این حال، آیا رهبران ایران به عنوان یک کشور صاحب نفوذ در منطقه خواهند توانست اعتبار به دست آمده این کشور را حفظ و به غنای آن بیفزایند؟

از ویژگی‌های دیگر ژنرال، نداشتن سودای ریاست جمهوری و یا به دست آوردن مقام دولتی بود. در زندگی خود نسبت به ثروت و تجمل بی‌تفاوتی نشان داد. آمال و آرزوی های او ایجاد امنیت خارج از مرزهای ایران بود که با هوشیاری و سر سختی سال‌ها برای دستیابی به آن در میدان های پر مخاطره نبرد با جان و دل جنگید.

https://russian.rt.com/opinion/704561-yuzik-general-suleimani

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 723 - 19 دیماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت