راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دربازار چین

روسیه توان

رقابت تجارت

مواد غذائی

با امریکا را ندارد

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

   

چین قبل از انقلاب از  نظر مواد غذایی به شدت در مضیقه بود. اکنون پس از 70 سال این کشور مدرن به یکی از چشمگیر ترین رتبه های توسعه، یعنی تأمین غذای 20 در صد از مردم جهان دست یافته است. این در حالی است که سهم زمین‌های قابل کشت جهان در این کشور 9 در صد و ذخائر آب شیرین آن 6 در صد می باشد.

رهبران حزب کمونیست چین چه تدابیری اندیشیدند تا کشاورزان بتوانند با تولیدات خود، غذای کشور نیمه گرسنه را تأمین و حتی امکان صادرات محصولات کشاورزی به خارج را فراهم کند؟

 از سال 2006 کشاورزان این کشور از پرداخت مالیات معاف شدند. سال 2018 از کل بودجه کشور یک تریلیون یوآن ( حدود 145 میلیارد دلار) برای توسعه کشاورزی اختصاص داده شد. بودجه مورد نظر برای تجهیزات جدید، گسترش زمین‌های کشاورزی و در نهایت جهت بازدهی بیشتر تولید بود. این در حالی است که سال 2018  در روسیه 234.5 میلیارد روبل (حدود 4 میلیارد دلار) برای اجرای برنامه کشاورزی در نظر گرفته شد. تفاوت عمده دیگر: اگر بار مالیاتی در جمهوری خلق چین از دوش کشاورزان برداشته شد از سال 2019 در روسیه بر ارزش افزوده تولیدات کشاورزی مالیات بسته شد.

کشور پر جمعیت چین با اتخاذ تدابیر هوشمندانه رهبران خود، توانسته است بیش از 700 میلیون نفر را در روستا های این کشور از فقر نجات دهد. با این حساب سهم چین در زمینه کاهش فقر در جهان به حدود 70 در صد می رسد.

در جمهوری خلق چین سازمان های دولتی دهقانان را تشویق می‌کنند تا با استفاده از شیوه‌های مدرن، به تولید محصولات کشاورزی پر مصرف روی بیاورند و به تعاونی های کشاورزی و تعاونی های مصرف کمک کنند. سیستم پشتیبانی علمی از کشاورزان به بطور فعال گسترش یافته است و رو به توسعه می باشد. از آن جمله فرهنگستان کشاورزی، پژوهش های تحقیقاتی و مراکز علمی تولید گونه های گیاهی مشابه را می‌توان نام برد. جمهوری خلق چین از 23 هزار مؤسسه کشاورزی فعال در تولید و توسعه کشاورزی با داده‌های آماری، یعنی 3 تریلیون یوآن، حجم کل تولید این مؤسسه ها را ارائه داده است.

شایان ذکر است که در روسیه طی بیست سال گذشته تعداد مؤسسات علمی که به مسائل کشاورزی می پردازند 20 در صد کاهش یافته است.

چین با وجود دستاوردهای عظیم در عرصه کشاورزی، همچنان برخی از محصولات غذایی مصرفی مردم خود را از خارج وارد می کند. به عنوان مثال این کشور در سال، 30 میلیون تن سویا از ایالات متحده آمریکا خریداری می کند. در زمینه تقابل تجارت در همه سطوح با ایالات متحده، مقامات چین علاقمندی خود را به خریداری مواد غذایی از روسیه اعلام کرده اند. روسیه می‌ تواند با توسعه و تولید مواد غذایی بخش قابل توجهی از بازار چین را در اختیار بگیرد.

ژانگ هان هویی، سفیر جمهوری خلق چین در روسیه فدراتیو می گوید: «تقاضای ما برای خریداری محصولات کشاورزی روسیه رو به افزایش است. ما خریدار سویا، گندم، ذرت، گوشت و همچنین غذا های دریایی و سایر مواد غذایی از روسیه هستیم. ما در سال گذشته 100 میلیون تن سویا در بازار جهانی خریداری کردیم. چین آمادگی دارد تا از روسیه سویا خریداری کند اما در این کشور در سال فقط 3 میلیون تن سویا تولید می شود که ما توانستیم تنها 300 هزار تن از این مقدار را خریداری کنیم. به هر صورت بازار جمهوری خلق چین بر روی محصولات روسیه باز است».

بنا بر گفته‌ تولید کنندگان کشاورزی در روسیه، محصولات غذایی این کشور در حد مصرف داخلی محدود مانده است. هرچند پاسخ به تقاضای چینی‌ها می‌تواند به امری مثبت بیانجامد اما مسئله تحریم کشورهای غربی و بی توجهی مسئولان دولتی روسیه، با وجود تأیید پیشنهاد های جمهوری خلق چین توسط مقامات حکومتی، تا به حال به سرانجامی نرسیده است. در حال حاضر تجار چینی در حال بررسی بازار روسیه هستند. آن‌ها درک می‌کنند که روابط پایدار، مرز مشترک و شرایط مناسب حمل و نقل بین دو کشور از مزیت‌های همجواری و مناسبات دو کشور است ولی زخم های کهنه ناشی از فساد و دیگر مشکلات، سدی در راه تجارت می باشند. البته صادرات نفت و گاز به مراتب سهل و ساده‌ هستند تا سرمایه‌ گذاری در دیگر عرصه های اقتصادی. رسوایی های مربوط به تجارت با روسیه (متوقف کردن ساخت کارخانه بطری سازی آب در دریاچه بایکال) هنوز از خاطره تجار چینی زدوده نشده است. گویا هنوز بودجه و فن آوری نوین همسایه، مورد توجه لازمه اقتصاد دانان و مقامات روسیه قرار نگرفته است.

اگر چه کشاورزان آمریکایی همچنان دست بالا را در ارتباط با فروش محصولات غذایی با جمهوری خلق چین دارند اما این کشور در صدد می‌ باشد تا باب گفتگو جهت خرید مواد غذایی را با کشورهای جنوب شرقی آسیا و دیگر کشور های جهان برای خرید محصولات کشاورزی باز کند.

https://kprf.ru/international/new-world/190820.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 724 - 26 دیماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت