راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فشار امریکا

ایران را  بطرف

تولید سلاح

اتمی می برد

آنتون وِسِلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

   

قتل ژنرال ایرانی «قاسم سلیمانی» که به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا انجام گرفت، به رویدادی تبدیل شد که بطور اساسی همه اوضاع نظامی و سیاسی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داد. رهبران دهها کشور این رویداد را محکوم کردند و آنرا یک تجاوز و اقدام تروریستی نامیدند. پیش بینی هائی مطرح می شوند که این قتل پیامدی فراتر از منطقه، از جمله برای آمریکا را بهمراه خواهد داشت. به جدی بودن اوضاع پیش از همه اسراییل پی برد- اسراییلی‌ها بهتر از آمریکاییها می دانند که چه چیزی را میتوان انتظار داشت.

نخست وزیر پس از حمایت محتاطانه از اقدام آمریکا ساعتی پس از این اقدام سفر خارجی برای مذاکرات نفتی اش را نیمه تمام گذاشته و به اسرائیل بازگشت و در چارچوب اقدامات امنیتی فوق العاده، مرخصی خلبانان نظامی را لغو کرد. این نگرانی اسراییلی‌ها بیهوده نبود زیرا سرویس های ویژه اطلاعاتی اسرائیل پرواز «قاسم سلیمانی» به بغداد و شماره تلفن همراه او را به آمریکایی ها منتقل کرده بودند. از این به بعد دیگر کار تکنیکی بود: مشخصات تلفن به پهپاد وصل شد و موشک هدایت شونده شلیک.

ترور به سبکی هالیودی انجام شد. می توانستند هواپیما را در سوریه سرنگون کنند، می توانستند به سناریوی دیگری بیندیشند...در کاخ سفید نه پیچیدگی لحظه فعلی و نه میزان حساسیت ایران و برخی کشورهای منطقه نسبت به ماموریت ها و شخصیت سلیمانی را در نظر نگرفتند.

ترامپ عملا جنگ را آغاز کرد. از این به بعد این مسئله کمتر به او بستگی دارد. انتقال نیروهای اضافی به کویت و عربستان سعودی، عراق و لبنان چیزی را در اصل تغییر نمی دهد.

 پنتاگون اطمینان می دهد که آمریکا قدرتمندترین کشور جهان است و ضمن اشاره به سلاح های هسته ای، قادر است ایران را پودر کند. و اکنون شکی نیست که تهران نیر بسرعت کار بر روی برنامه هسته ای خود را شدت بخشد و از کره شمالی و پاکستان در این زمینه کمک بگیرد. همان کره شمالی که اگر دارای تسلیحات بازدارنده نبود آمریکایی ها مدتها پیش آن را از نقشه جهانی محو کرده بودند. از میزان تسلیحاتی اتمی اسراییل اطلاعات رسمی وجود ندارد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکنون هیچگونه اجازه ای برای کنترل تسلیحات اتمی و فعالیت های هسته ای آن نداشته و تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این باره مستقیما به بایگانی فرستاده می شوند. با توجه به خاتمه قریب الوقوع اعتبار پیمانها و قراردادها اتمی، جهان وارد فاز بسیار خطرناکی خواهد شد: کشورهای دارنده سلاحهای هسته ای وجود دارند، که هیچ کنترلی بر روی آنها نیست. تا اینجا ایران صاحب چنین تسلیحاتی نیست، اما زمان زیادی برای آن نمانده است. ناتو در افغانستان نیز تغییر شرایط را کاملا حس کرده است.

ایران از امکان محاصره تنگه هرمز، حمله هودارانش به تانکرها در دریای سرخ، حمله به ناوهای جنگی برخوردار است. به کسانی که کم باورند یادآوری می کنم: پس از حمله یک قایق بادی با 300 کیلو مواد منفجره در سواحل یمن به ناوشکن امریکائی «کول  DDG-67 » این کشتی با داشتن یک حفره 9 12 متری بطرز مهجزه آسایی غرق نشد....

 

https://www.fondsk.ru/news/2020/01/06/o-posledstvijah-odnogo-prikaza-donalda-trampa-49836.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 724 - 26 دیماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت