راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

گرسنگان جهان

علیه فقر

متحد خواهند شد؟

ترجمه و تدوین

"عسگر داوودی"

 

   

مسئول آژانس غذایی سازمان ملل متحد در اردیبهشت سال جاری هشدار داد: همزمان با همه‌گیری جهانی کرونا، جهان در آستانه ‌»همه‌گیری گرسنگی» نیز قرار گرفته که در صورت عدم اقدام فوری، می‌تواند منجر به «قحطی‌های متعدد» شود. «دیوید بیزلی»، مدیر اجرایی سازمان برنامه جهانی غذا WFP به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده که حتی پیش از تبدیل کرونا به یک مشکل نیز به رهبران جهان گفته بوده که «سال 2020 میلادی، جهان با بدترین بحران بشردوستانه از زمان جنگ جهانی دوم روبه‌رو خواهد شد.» این اتفاق به دلیل جنگ در سوریه، یمن و دیگر مناطق، هجوم ملخ‌ها در آفریقا، فجایع طبیعی و بحران‌های اقتصادی از جمله در لبنان، کنگو، سودان و اتیوپی است. در حال حاضر 821 میلیون تن هر شب در سراسر جهان گرسنه به خواب می‌روند و 135 میلیون تن دیگر با «سطوح بحرانی و وخیم گرسنگی » مواجه‌اند. یک تجزیه و تحلیل جدید برنامه جهانی غذا نشان می‌دهد که در نتیجه‌ی شیوع کرونا 130  میلیون تن دیگر نیز ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به آستانه قحطی و گرسنگی رانده شده و احتمالا به پناهندگی در کشور های دیگر روی آورند.

بحران کمبود غذا در سوریه نیز به سطحی بی سابقه در 9 سال گذشته منجر شده است. بر اساس برآورد سازمان ملل، تعداد کسانی که در سوریه به مواد غذایی کافی دسترسی ندارند، 9 میلیون و 300 هزارتن را شامل می شود.

به گزارش مدیر اجرایی برنامه جهانی در بدترین سناریوی ممکن برای حدود 36 کشور، قحطی پیش‌بینی می‌شود و در 10 مورد از این کشورها در حال حاضر بیش از یک میلیون تن در آستانه گرسنگی هستند بر اساس اعلام برنامه جهانی غذا، 10 کشوری که بدترین وضعیت را از نظر بحران غذا در سال 2019 میلادی داشتند کشورهای یمن، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه، سودان، نیجریه و هائیتی می باشند.

همچنین به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، «مارک لولوک» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه، در یادداشتی به  15 عضو شورای امینت، هشدار داده است در صورتی که اوضاع در یمن به همین وضع باقی بماند، 14 میلیون تن طی ماههای آینده در آستانه قحطی قرار خواهند گرفت.

وی در این یادداشت نوشت: وضعیت انسانی در یمن، بدترین وضعیت در جهان است، 75 درصد از ساکنان این کشور یعنی معادل 22 میلیون تن نیاز به کمک دارند که در این بین 8/4 میلیون تن  در حالت ناامنی جدی غذایی به سر می برند و نیاز فوری به غذا دارند. در بدترین حالت به تعداد 8/4 میلیون تن تعداد 5/6 میلیون تن دیگر اضافه شده و مجموع تعداد یمنی ها که در آستانه قحطی و گرسنگی قرار می گیرند، به 14 میلیون تن خواهد رسید.

گزارش «شبکه تلویزیونی روسیا الیوم» نیز در همین رابطه چنین گزارش داده است: «کورین فلیشر» مسئول برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل گفت، هم اکنون بیش از 11 میلیون تن در سوریه نیازمند کمک و حمایت هستند و 6 میلیون و 600 هزار تن از مردم این کشور از بیم عناصر تروریست مسلح مزدور به کشورهای همسایه پناهنده شدند و در اثر آن بدترین بحران پناهجویی در جهان شکل گرفته است. بسیاری از مردم سوریه با بحران گرسنگی بی سابقه ای روبرو هستند به گونه ای که هم اکنون بیش از 9 میلیون و 300 هزار تن از کمبود مواد غذایی رنج می برند که این موضوع می تواند و ممکن است موج انتشار ویروس کرونا در این کشور را شدت دهد. سازمان برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل اعلام کرده است: بخاطر پسرفت اقتصادی و اجرای قرنطینه خانگی به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا نرخ مواد غذایی ظرف کمتر از یک سال به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

 

با آغاز بحران سوریه، 12 میلیون تن  از جمعیت 23 میلیون و 500 هزار نفری این کشور در سال 1390 از این کشور آواره شده اند؛ از این تعداد حدود 6 میلیون و 500 هزار تن به خارج سوریه و حدود  5میلیون و 500 هزار تن نیز در داخل این کشور آوارهستند.

در رابطه با بحران های حاصل از درگیری های منطقه ای که نتیجه آن همیشه با پناهندگی و آوارگی و گرسنگی تعداد بیشماری از مردم بی پناه و زحمتکش در سطح جهان همراه است «روزنامه یونگه ولت» چاپ آلمان نیز گزارشی منتشر کرده است که ترجمه آن را در زیر می خوانید:

جنگ، خشونت، تعقیب و شکنجه عامل اصلی فرار اقشار زحمتکش و بی پناه از خانه و کاشانه خود است. به گزارش «کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان» در ماه های پایانی سال 2019 میلادی بار دیگر رکورد پناهجوئی در سطح جهان با رقم 79/5 میلیون شکسته شد. رقم ذکر شده نسبت به یکسال قبل 9 میلیون افزایش نشان می دهد. این گزارش 30 خرداد منتشر شده است. تهیه کنندگان گزارش معتقدند که عامل اصلی بالا رفتن تعداد پناهجویان در سطح جهان به دلیل دخالت تعدادی از مسئولین کشورها در امور داخلی دیگر کشورها وایجاد تشنج و اخلال در صلح مابین درگیر شوندگان است. «فلیپو گراندی» رئیس «کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان» با انتقاد از مورد ذکر شده می گوید: بدین ترتیب عملا راه بازگشت پناهجویانی که از خانه و کاشانه خود متواری شده اند، نیز بسته می شود. «فلیپو گراندی» با توجه به « شکاف فزاینده همبستگی و اتحاد عمل فعلی در بین جوامع کشور های جهان» و «عدم استعداد برای استقرار صلح مابین جوامع» ابراز نگرانی می کند که در آینده تعداد پناهجویان در سطح جهان باز هم افزایش خواهد داشت.

اعلام خبر وجود نزدیک به  80میلیون پناهجو در سطح جهان توسط سازمان ملل در طول 70 سال موجودیت «کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان» بینظیر، غیر مترقبه و نگران کننده است. تعداد پناهجویان مابین سال های 2010 تا 2019 با رقم 40 میلیون افزایش، تقریبا دو برابرشده است. تعداد فراریان و رانده شدگان از محل سکونت خود از رقم 41/3 میلیون در پایان سال 2018 به رقم 41/7 میلیون فراروئیده است.در پایان سال 2019 تعداد  سه چهارم از افراد ساکن در مناطق درگیری و بحران به حاشیه نسبتا امن این مناطق درگیری فرار کرده اند. «فیونا سمیت» از همکاران «اکسفام»، یکی از سازمان‌های امداد رسانی بین المللی که توسط فعالان اجتماعی و دانشگاهیان آکسفورد در سال 1942 تأسیس شده است، در خطاب به مسئولین حکومتی کشورها، خواستار افزایش هزینه برای کمک، بویژه برای پناهجویانی که در معرض ابتلا به ویروس کرونا می باشند، است.

«کارل ـ اتو تسنتل» سخنگوی سازمان کمک رسانی بین المللی «کر» در آلمان نیزدر اطلاعیه خود بمنابست بیستمِ ژوئنِ روزِ جهانیِ پناهندگان، اعلام خطر کرده است که میزان تعهدات کمک مالی به این سازمان در سال فعلی «بطور دراماتیکی» نازل و کسری داشته است. مثلا کشور ایالات متحده آمریکا از تعهد کمک مالی مقرر 9.7 میلیارد یوروئی خود، تاکنون فقط 1 میلیارد یورو پرداخت کرده است!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 744 - 19 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت