راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیوار بلند

 بی اعتمادی

در مرز مشترک

مکزیک و امریکا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

    

"آملو" رئیس جمهور چپ گرای مکزیک واشنگتن را برای اولین سفر خود انتخاب کرد تا توافقنامه تجارت آزاد جدید میان امریکا و مکزیک را امضا کند.

رئیس جمهور مکزیک هنگامی که در سال 2018 انتخاب شد وعده  گفتگوهای دوستانه  میان روسای جمهور دو کشور مکزیک و امریکا را داد. اما ترامپ درگیری با مکزیک را سازمان داد و دیوار مرزی میان دو کشور را بالا برد. رئیس جمهور چپ مکزیک (جنبش بازسازی ملی) اعلام کرد که زیر فشارها "مکزیک هرگز برده دولت های خارجی نخواهد شد و استقلال خود را حفظ خواهد کرد."

حالا، سفر رئیس جمهور مکزیک به ایالات متحده یک فرصت دیپلماتیک برای دونالد ترامپ در کارزار رو به گسترش انتخابات ریاست جمهوری است. مکزیکی های دارای حق رای در امریکا 10.3 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیازمند رای آنهاست.

"آملو" به محض ورود به امریکا مذاکره بر سر توافقنامه تجاری جدید بین کشورش با واشنگتن و کانادا را بدون حضور نماینده ای از  کانادا آغاز کرد.

"آملو" با مبارزه اقتصادی ـ تجاری نامتعادل با واشنگتن روبرو است زیرا 80٪ اقتصاد مکزیک به تجارت با ایالات متحده وابسته است.

دولت "آملو" تغییراتی اساسی را در مکزیک آغاز کرده است. از جمله، افزایش حداقل دستمزدها، افزایش حقوق بازنشستگان، لغو حقوق بازنشستگی روسای جمهور سابق و کاهش حقوق کارمندان ارشد دولتی، از جمله حقوق "آملو" رئیس جمهور تا 50 درصد، به رسمیت شناختن کنوانسیون 98 سازمان بین المللی کار برای آزاد شدن سندیکاهای کارگری و عقد قراردادها برای حقوق کارگران  در مجلس.

این تصمیمات خود باندازه کافی فرصتی برای کودتا به کارفرمایان و راستگرایان و دولتمردان سابق و ارتشی ها می دهد و "املو" با  سفر به امریکا و امضای قرارداد تجارت آزاد می کوشد مانع حمایت کاخ سفید از این کودتای احتمالی شود. او پذیرفته است که 21 هزار نگهبان مکزیکی در طول مرزهای مشترک مکزیک و امریکا که امریکا در 800 کیلومتر آن دیوار کشیده مستقر کند تا مانع عبور مکزیکی ها به امریکا شوند.

ترامپ اعلام کرده در صورت عدم همکاری دولت مکزیک برای مهار مهاجرت، احداث دیوار مرزی با محدودیت های اقتصادی علیه مکزیک همراه خواهد شد، از جمله بستن مالیات روی کلیه محصولات مکزیکی که وارد بازار ایالات متحده می شود.

دولت برای کنترل نظامی ها و بسیج مردم و آماده سازی آنها علیه کارشکنی راستگرایان یک صندوق 100 میلیون دلاری ایجاد کرده که قرار است سیاست های توسعه (اشتغال، کشاورزی و غیره) را با کشورهای آمریکای مرکزی به اشتراک بگذارد. فعلاً واشنگتن به مراعات تعهدات امنیتی خود پایبند است اما تضمینی وجود ندارد  که همیشه از آنها پیروی کند.

قتل های مافیائی در مکزیک 2.5 درصد در سال 2019 افزایش یافته است (34.582 قتل) و دولت تصمیم گرفته علاوه بر پلیس فدرال یک گارد ملی متشکل از پلیس، سربازان و ملوانان تشکیل دهد. رئیس جمهور مکزیک استراتژی پلیس را که تاکنون عمدتا عملیات نظامی بود تغییر داده و در چارچوب سیاست جدید دولت برای بورسیه های تحصیلی برای جوانان، برنامه های اشتغال و مبارزه با اعتیاد با هدف کاهش جرم و جنایت تنظیم شده است.

ترامپ اگر واقعا نگران ورود جنایتکاران از مکزیک به امریکاست و نگران خشونت و اعتیاد صادراتی و انتقال مواد مخدر از مکزیک به ایالات متحده، باید با دولت جدید مکرزیک و برنامه های آن که متکی به مبارزه اجتماعی با این پدیده هاست همراهی کند و جلوی تجارت قاچاق اسلحه به مکزیک را بگیرد. طی ده سال  2.5 میلیون دلار اسلحه از ایالات متحده وارد مکزیک شده است!

https://www.humanite.fr/amlo-choisit-washington-pour-son-premier-deplacement-691425

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 746 - 26 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت