راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه اومانیته با یک سیاستمدار چپ لبنان

لبنان زیر فشار

بحران  های جاری

پوست می اندازد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

آنچه را می خوانید مصاحبه روزنامه اومانیته با "چابلی ناهاس" سیاستمدار چپ لبنان است.  

اومانیته: دیدار"ژان ایو لو دریان" وزیر امور خارجه فرانسه، راه حلی برای  چالش های لبنان خواهد بود؟

چابل ناهاس: در لبنان هیچ دولتی وجود ندارد. یعنی هیچ ظرفیتی برای تصمیم گیری سیاسی، چه در روابط خارجی و چه در انتخاب سیاست داخلی  وجود ندارد.

سیستمی دولتی مخلوط از اشتباهات در گذشته وجود داشت که با حمایت بازیگران مختلف دولت های (ایالات متحده، سوریه، عربستان سعودی و غیره) که کم و بیش باهم توافق داشتند کار میکرد اما دیگر این چنین نیست. اکنون یک اداره مشترک از شش رهبر در جامعه وجود دارد که هرکدام آگاهی پراکنده ای از جامعه دارند. هر کدام از این رهبران از آنچه آنها "مردم خودی" می نامند حمایت میکنند و انها  با بازیگران خارجی ارتباط کم و بیش محکمی دارند. بنابراین مشکل نه فرانسه و نه  لبنان است  .

اومانیته: وضعیت اقتصادی لبنان را چگونه توصیف می کنید؟

چابلی ناهاس: لبنان کشوری است که تامین مالی آن به سطح بسیار پیشرفته ای رسیده است. نه تنها توهم مالی بلکه در مقابل واحد پول لبنان شبه دلار لبنانی هم یک توهم پولی است. ما شاهد فروپاشی همه اینها هستیم. بدیهی است با کاهش پس اندازها و درآمد ها، همچنین عدم توانایی داشتن "ارز" قوی همه مبادلات اقتصادی ناتوان و فلج میشود. این یک مورد عحیب نیست. باید به آنچه در جهان می گذرد نگاه کرد. در کنار تأمین مالی، لبنان نمایانگر توسعه پدیده جامعه است. ما می بینیم که این پدیده های جامعه در همه جا و به اشکال مختلف نژادپرستی یا موارد دیگر در حال رشد هستند. در لبنان، کمونیتاریسم در طول جنگ داخلی حاکم شد و از آن زمان نهادینه شده است. مؤسسات سیاسی وجود دارند كه هر كدام مشروعیت خود را از بخشی از جمعیت به دست می آورند در حالی كه بقیه جامعه را نادیده می گیرند.

آنها خود را قادر به اتخاذ تصمیمی نمی دانند زیرا به سیستم  دولتی متعهد نیستند .هیچ کس در لبنان وجود ندارد که بگوید در صورت ورشکستگی، به بانک ها باید کلیه اموال عمومی داده شود یا برعکس، بانک ها باید ملی شوند. بنابراین تصمیمی گرفته نمیشود .نهادهای متشکل از ثروتمندان، فقیران و بانکداران هستند اما هیچکدام از این موسسات تاکنون موضعی را تدوین نکرده اند و نمی توانند موضع خود را در مورد یک موضوع مشخص بیان کنند. بنابراین کل جامعه به سمت عقب می رود.

این زوج با تأمین مالی و کمونگرایی افراطی شکل کمک می کنند و لبنان را به یک آزمایشگاه تبدیل می کنند. من فکر می کنم که مبارزه ای که در حال انجام آن هستیم، دامنه داخلی و منطقه ای دارد و موضوعاتی را برجسته می کند که بر کل جهان تأثیر می گذارد.

اومانیته : ایا دیدار "ژان ایو لو درین" وزیر امور خارجه فرانسه  می تواند چیزی را تغییر دهد؟

چابلی ناهاس: روابط تاریخی بین لبنان و فرانسه و همچنین اقتصادی، فرهنگی و غیره بین دو کشور وجود دارد . فرانسه در حال توسعه یك سیاست خارجی است كه در آن سهم کشورهای مدیترانه از جمله لبنان برای ان بسیار  مهم است. بنابراین، از هر دو طرف، علاقه خاصی وجود دارد. طبیعی است وقتی که فرانسه در یک کشور کوچک حضور"اقتصادی" دارد نباید از آن غافل شود. اما مسئله این است که سیاست فرانسه بمدت  30 سال است که  عمدتاً از رژیم های حاکم حمایت میکند. این باعث افزایش عمر این سیستم شده است که یک سیستم اساساً مخرب است.  مهاجرت گسترده ای به لبنان تحمیل شده است، بدهی های دولت افزایش یافته است و مهم تر از همه روابط اجتماعی در جامعه  کاملاً ناسازگار شده است. ابهام اساسی در مورد سیاست فرانسه در اینجا مشخص می شود.

اول علاقه متقابل برای درک دو کشور، اما پس از آن، یک پشتیبانی سیستماتیک توسط دولت های مختلف فرانسه که روی کار امده اند مطرح است که بنا بر منافع خود روی این سیستم  در لبنان تاثیر گذاشته اند. به این ترتیب، این یک فاجعه است. این وضع فرانسه را در برابر انچه در لبنان در جریان دارد قرار میدهد. در هر صورت، فرانسه همچنان به حمایت از یک گروه  بی کفایت  که به طور عملی به یک سیاست واقعاً جنایی پایبند است عمل می کنند ادامه می دهد. دولت فرانسه باید   توجه  کند که این باند تمام ابزارهای تأثیرگذاری در واقعیت را از دست داده است. فرانسه باید با حمایت خود در ایجاد یک کشور سکولار، اولین کشور در منطقه که با دولت هائی  نژادپرست و مذهبی از جمله اسرائیل روبرو است نقش خود را برای برون رفت از بحران کنونی در لبنان ایفا کند .

اومانیته: چه کسی در لبنان حامل راه حل های جدید است؟

چابل ناهاس: اختلاف نظر در مقابل این وضعیت در عرض 30 سال گذشته متوقف نشده است.  تا زمانی که به گروههای چپ و راست باج داده میشود، این فساد ادامه خواهد یافت. اپوزیسیون ضعیف خواهد  بود.

آنچه در پایان سال 2019 اتفاق افتاد، بحران مالی نبود بلکه فروپاشی یک نظام سیاسی بود. فعلا پویایی جدید آغاز شده است. البته کندتر از آنچه انتظار داشتیم. این امر در حال تدوین یک پروژه اجتماعی جایگرین "واقعاً نوین" است. به تدریج همه چیز تغییر میکند. ما، شهروندان بخشی از یک کشورهستیم،    بیشتر بازنشستگان ارتش نیز به ما ملحق شده اند که این یک واقعه بزرگ نه تنها از نظر تعداد بلکه بدلیل نقشی است که انها در جامعه دارند. احزاب سکولار و چپ نیز وجود دارند که به ما ملحق شده اند همه چیز در حال حرکت است. این ظهور یک پروژه جایگزین در برابر رکود است. ما در یک لحظه بسیار جدی هستیم!

اومانیته: ژئوپلیتیک منطقه چگونه می تواند در امور لبنان  دخالت کند؟

چابلی ناهاس: رهبران جامعه همه نظرات خود را درباره مذاکرات و یا ادامه درگیری های موجود ارائه داده اند، اما هنوز لبنان، به عنوان یک کشور، پشت میز مذاکرات واقعی ننشسته است و به احتمال زیاد این هنوز تکه ای از" کیک" است. فعلا مذاکره کنندگان واقعی - عمدتا آمریکایی ها و ایرانی ها

هستند و نتیجه برای تمام بازیگران محلی کاملاً ناشناخته است. باید دید که فرانسه جسارت ورود به یافتن راه حل و ایستادن  در برابر این قدرتها را دارد؟

 

https://www.humanite.fr/liban-charbel-nahas-il-existe-une-alternative-face-au-communautarisme-691825.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 748 - 9 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت