راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش "ریا نووستی"

از اوضاع ایران

گزینش و ترجمه - آزاده اسفندیاری

  

«ایران از یک طرف درگیر مشگلات ژرف اقتصادی است و از طرف دیگر سخاوتمندانه به همسایگان و متحدین خود کمک می کند. اما باید توجه داشت که پول از کجا به دست می آید؟ به صورت واقعی ایران دارای دو بودجه متفاوت است. یکی تامین بودجه دولت که از طریق مالیات و عوارض از مردم تهیه می‌شود و دیگری از عبادتگاه ها و مؤسسات مذهبی و سود شرکت های وابسته به ارگان های مختلف جدا از دولت که کیف پولی آن‌ها بمراتب پر تر می شود. بخش دوم اقتصاد ایران را در کنترل دارد و از هرگونه مالیات و اعلام درآمد معاف می باشند. از این بودجه غیر رسمی روحانیون وابسته به حکومت، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران سهم می برند و به احتمال زیاد از این وجوه نیز به ونزوئلا و دیگر کشورها کمک می شود.»

 

واشنگتن با متهم کردن ایران به « اخاذی هسته ای» بار دیگر تحریم ها را علیه برنامه‌ های انرژی هسته ای این کشور تشدید می کند. در عین حال محدودیت‌ هایی را برای شرکت های چینی و روسی که در ارتباط با همکاری های هسته ای ایران فعالیت می‌کنند اعمال خواهد کرد!

ایران به تدریج در حال بیرون رفتن از شرایط قرنطیه است. در شهرهای بزرگ فعالیت‌ های اقتصادی و بخش خدمات، کم و بیش آغاز شده اند. مساجد با رعایت استفاده از ماسک، دستکش و فاصله گذاری یک و نیم متری برای نماز باز شدند اما این تصمیمات با شرایط امروز ایران جهت برگشتن به وضع عادی کار دشواری خواهد بود.

 کرونا ویروس در ایران همچنان در حال گسترش است. تا به حال 142 هزار نفر در این کشور در گیر ویروس شده‌ اند و تقریباً هفت هزار و پانصد نفر نیز جان باختند. روزانه دو هزار نفر به جمع مبتلایان به ویروس کرونا اضافه می‌شود و این رقم برای جمعیت 80 میلیونی ایران رقم بالایی است.

در هر حال مردم را نمی‌ توان بیش از این بدون داشتن امکانات مالی و تأمین مایحتاج روزانه، در قرنطینه نگه داشت. از پاییز گذشته گروه‌های مختلف مردم در ایران در اعتراض به بیکاری، افزایش قیمت اجناس و تورم، در مکان های مختلف به تجمع و راه پیمایی هایی اقدام  کردند. معترضین به علت عدم انجام اصلاحات وعده داده شده توسط مقامات و درگیری با مشکلات بی شمار، حکومت را مقصر می دانند.

 ماه فوریه گذشته انتخابات مجلس ایران برگزار شد و مخالفین سر سخت اصلاحات در کشور به پیروزی رسیدند. روز افتتاح مجلس جدید، برخی از مقامات بلند پایه ایران، با گفتن تبریک به شروع کار نمایندگان، آرزوی موفقیت در امر پیش برد حل مشکلات مردم سخنرانی کردند. حسن روحانی، رئیس جمهور به نوبه خود موفقیت‌ های به دست آمده را برشمرد. روحانی تأکید کرد: “طی سال‌های گذشته تحولات عظیمی در زمینه دفاعی کشور انجام گرفته است. در حالی که تمام کشورهای جهان در گیر مبارزه با کرونا بودند ایران با توانایی توانست ماهواره نظامی خود را به مدار زمین پرتاب کند. در رده بندی نظامی، کشور ما از جایگاه بیست و دوم به مقام چهاردهم رسیده است. در ماه اکتبر کشورهای غربی باید تحریم های نظامی ایران را لغو کنند. این امر موجب خواهد شد تا صنایع نظامی ایران با انگیزه بیشتری به قدرت دفاعی کشور بپردازند. ارسال بنزین و مواد سوختی به کشور دوست ونزوئلا، یکی دیگر ازموفقیت‌های جمهوری اسلامی است. علاوه بر ونزوئلا، ایران به کشورهای تاجیکستان و سوریه کمک های بشر دوستانه کرده است و خواهد کرد“.

با وجود کشتارهای وسیع کرونا ویروس در ایالات متحده آمریکا، مقامات دولت این کشور از تحریم های کامل علیه ایران سخن می گویند. مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور می گوید، ایران با ادامه گسترش انرژی هسته ای خود مشغول اخاذی است. بنا بر این، دیگر کشورها باید در همراهی با آمریکا فشار به ایران را افزایش دهند. پمپئو تأکید کرد که استثناهایی که در ارتباط با زمینه‌ های هسته ای ایران وجود داشت به طور کامل باید قطع شود و متخصصان خارجی که در زمینه هسته ای با ایران همکاری می‌ کنند ظرف 60 روز باید این کشور را ترک کنند.

بهار سال 2018 ایالات متحده از برنامه مشترک برجام بطور یک‌ جانبه خارج شد. سندی که برنامه هسته ایران را محدود می کرد.

 آندره باکلیسکی، کارشناس هسته ای روس، در ارتباط با توافق های برجام یاد آوری می کند، واشنگتن با رفتن از برجام، برنامه تحریم ها علیه ایران را از سر گرفت. در سند توافقی استثناء هایی مبنی بر اصلاح و کنترل برنامه هسته ایران وجود داشت. به عنوان مثال قرار شد روسیه در غنی سازی اورانیوم کارخانه فردو با ایران همکاری کند. جمهوری خلق چین در شهر اراک جهت تهیه آب سنگین مشارکت داشته باشد.

 باکلینسکی می افزاید، هر چند شرایط برای همکاری‌های بیشتر کم‌ تر شده است اما سوخت رسانی به نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه ادامه خواهد داشت. برنامه ساخت دومین نیروگاه اتمی بوشهر توسط شرکت روس- اتم با وجود تحریم های آمریکا همچنان در دست اجرا است.

بنا بر گفته این کارشناس، سخت تر شدن تحریم ها علیه ایران بی ارتباط با انتخابات نمی باشد. موضوعی که حکومت ایران از آن اطلاع دارد و با جود تحریم های سخت در صدد هستند تا به جهانیان نشان دهند که واشنگتن قادر به شکست ایران نخواهد بود.

آدلان مارگوف، تحلیلگر مسائل جهانی در وزارت امور خارجه روسیه با تائید نظرات باکلینسکی می افزاید، هر چند با کمک‌های ایران به دیگر کشور ها از جمله ارسال سوخت به ونزوئلا می‌توان موافق بود اما نباید فراموش کرد که بخشی از این روش‌ها برای تهران جنبه نمایشی دارد. ایران همواره به واشنگتن گوشزد کرده است که به جای فشار راه مذاکره را در پیش بگیرد.

مارگوف می افزاید، ایران از یک طرف درگیر مشگلات ژرف اقتصادی است و از طرف دیگر سخاوتمندانه به همسایگان و متحدین خود کمک می کند. اما باید توجه داشت که پول از کجا به دست می آید؟ به صورت واقعی ایران دارای دو بودجه متفاوت است. یکی تامین بودجه دولت که از طریق مالیات و عوارض از مردم تهیه می‌شود و دیگری از عبادتگاه ها و مؤسسات مذهبی و سود شرکت های وابسته به ارگان های مختلف جدا از دولت که کیف پولی آن‌ها بمراتب پر تر می شود. بخش دوم اقتصاد ایران را در کنترل دارد و از هرگونه مالیات و اعلام درآمد معاف می باشند. از این بودجه غیر رسمی روحانیون وابسته به حکومت، نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران سهم می برند و به احتمال زیاد از این وجوه نیز به ونزوئلا و دیگر کشورها کمک می شود.

https://ria.ru/20200530/1572163094.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 741 -  22 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت