راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"خروشچف"

با دروغ های خود

ضربه ای مهلک

به تاریخ زد!

"الناز گرچی"

  

"خروشچف دروغ گفت"! نام کتابی است از گراور فور استاد آمریکایی دانشگاه دولتی مونت کلر ایالات متحده آمریکا. این کتاب از زمان انتشار در سال 2014 تا به امروز به دهها زبان و از جمله چینی، روسی، فرانسه، آلمانی، ترکی، بنگالی و غیره ترجمه شده است.

در معرفی نامه این کتاب به زبان فرانسه نوشته شده است:

در سال 1956 نیکیتا خروشچف دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی در جریان کنگره بیستم این حزب گزارشی را ارائه داد و در آن جنایات مهلکی را به ژوزف استالین، رهبر پیشین این کشور نسبت داد. گراور فور در کتاب "خروشچف دروغ گفت" 61 ادعای خروشچف در گزارش کنگره بیستم را مورد بررسی و موشکافی تاریخی قرار داده و نتیجه می گیرد که با یک استثنای کوچک، همه آنها به کلی دروغ هستند. به گفته فور "این سخنرانی قرن" یک تقلب آشکار است از آغاز تا پایان.

راجر کیران نویسنده کتاب "خیانت به سوسیالیسم" (ترجمه محمد علی عمویی) درباره کتاب گراو فور می نویسد:

"گزارش مخفی" فوریه 1956 نیکیتا خروشچف به کنگره بیستم حزب کمونیست اتحاد شوروی ضربه‌‌ای وحشتناک به جنبش کمونیستی بین المللی وارد کرد و مسیر تاریخ را تغییر داد. گراور فور طی یک دهه اسناد آرشیوهای سابق شوروی را که پس از سقوط اتحاد شوروی انتشار یافت مورد بررسی قرار داده است. فور در این پژوهش عمیق از گزارش خروشچف به نتایجی حیرت انگیز رسید: حتی یکی از "افشاگری‌های" خروشچف دقیق نیست! معلوم شد پرسروصداترین سخنرانی سده گذشته و شاید همه تاریخ یک شیادی کامل است. پیامدهای این بررسی برای درک تاریخ جنبش چپ بسیار عظیم است. تاریخنگاران شوروی و غرب با بنا کردن آثار خود بر روی دروغ‌های خروشچف تاریخ شوروی را به کلی تحریف کردند. تقریبا همه آنچه گمان می کردیم درباره سال‌های استالین می دانیم باید مورد بازبینی قرار گیرند. تاریخ اتحاد شوروی و جنبش کمونیستی باید کاملا از نو نگاشته شود.

"خروشچف دروغ گفت" کتابی عالی، اثری فوق العاده از پژوهش و استدلال و نتیجه گیری است. پژوهش گراور فور با بررسی منابع کهنه و مواد تازه آرشیو‌های شوروی ضرورت بازبینی کامل تاریخ شوروی، تاریخ سوسیالیسم و حتی تاریخ جهانی سده بیستم را ناگزیر می کند."

روبرت تورستون استاد تاریخ دانشگاه میامی و نویسنده کتاب "زندگی و ترور در روسیه استالین" نیز می نویسد: "گراور فور با یورش عمیق به گزارش پنهانی خروشچف در سال 1956 خدمتی بزرگ به عرصه مطالعات شوروی کرده است. در حالیکه پوچ بودن برخی اتهاماتی که خروشچف مطرح کرده بود نظیر اینکه رئیس پلیس مخفی شوروی "لاورنتی بریا"، جاسوس بیگانه بوده است از مدتها قبل در غرب و روسیه آشکار شده بود، گراور فور بسیاری نکات دیگر را مطرح کرده است که دارای تازگی هستند و لازم است که به آنها توجهی ویژه کرد."

گراور فور همچنین نویسنده کتاب "کشتار کاتین" است که در غرب به استالین نسبت داده می شود. وی در این کتاب با اسناد و شواهد نشان داده که این کشتار توسط نازی‌ها انجام شده است. بی دلیل نیست که "دیوید هورویتز" رئیس‌اندیشکده محافظه کار "مرکز آزادی" در آمریکا، گراور فور را یکی از "101 تن از خطرناک ترین چهره‌های اکادمیک آمریکا" می نامد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 742 -  29 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت