راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه دندان

اعتماد به اردغان

 را کنده است؟

روزنامه پراودا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 

   

 تشدید درگیریهای اخیر نظامی در سوریه، نشانگر تمایل دولت ترکیه جهت اشغال دائمی بخشهایی از سرزمین سوریه و تغییر حکومت در این کشور است. در این تمایل، امتیازهای غیر منطقی مسکو به آنکارا در مذاکرات و نشست های آستانه، نقش آفرینی کردند.
مرکز درگیریها در شمال غرب سوریه، استان ادلب در همسایگی حلب، لاذقیه و حمص می باشد. براساس توافقنامه آستانه، ضمانت حفظ آتش بس در ادلب، در اختیار ترکیه گذاشته شد و ارتش این کشور 12 پست بازرسی نظامی را برای کنترل اوضاع ایجاد کرد. پس از آن که اکثریت سرزمین های سوریه تحت کنترل ارتش این کشور درآمدند، بیش از 70 هزار نفر از شبه نظامیان مسلح که نیمی از آن‌ها تابعیت خارجی داشتند به منطقه تحت کنترل ترکیه فرار کردند و مستقر شدند. آنکارا با پذیرفتن مسئولیت حفظ آتش بس در سه مورد قرار بود:
1 - گرفتن کلیه سلاح های سنگین از شبه نظامیان
2- حفاظت امنیت بزرگ راه‌های حلب لاذقیه و حلب دمشق.
3- آماده کردن زمینه گفتگوی مخالفان معتدل با دولت سوریه و مبارزه بی امان با تروریست ها.
در عمل هیچ یک از وعده‌های اردوغان تحقق نیافت و گروه‌های تروریستی با وجود اختلاف‌های جزئی بین خود، با پشتیبانی نظامی ترکیه و غرب علیه حاکمیت سوریه به جنگ ادامه دادند.
به علت عدم اجرای آتش بس در ادلب، تنها در ماه ژانویه 150 نفر از اهالی حلب با بمب ها و گلوله های پرتاب شده توسط تروریست ها از ادلب کشته شدند. آنکارا و غرب با قلب واقعیت، کشتار اخیر را به گردن حکومت سوریه انداختند و ادعا کردند «ارتش اسد جنایت جنگی مرتکب شده است.»
با پیشروی ارتش سوریه و آزادسازی بخش‌هایی از منطقه ادلب و بیرون راندن تروریست ها از شاهراه حلب - دمشق، انتقادهای آنکارا شدت گرفت. ضمن اینکه تعدادی از پست های ارتش ترکیه نیز به تصرف ارتش سوریه درآمد.
طیب اردوغان، با متجاوز خواندن دمشق، طرف سوری را به نقض آتش بس متهم کرد و برتعداد نیروهای نظامی و ادوات جنگی در ادلب افزود. رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد چناچه عملیات نظامی ارتش سوریه ادامه داشته باشد، ارتش ترکیه در هرمکانی سربازان سوری را زیر آتش خواهند گرفت.
"دولت بهچلی"، رهبر حزب راستگرای ناسیونالیست و متحد حزب عدالت در پارلمان ترکیه، با گذاشتن چند قدم جلوتر اظهار داشت، بدون سرنگونی اسد، هیچ ثباتی در سوریه و ترکیه بوجود نخواهد آمد.
متحد اردوغان در مجلس ترکیه، مسکو را نیز در بحران بوجود آمده مقصر اعلام کرد و گفت، روسیه و دمشق خون مردم غیرنظامی را می ریزند. آن‌ها در حال امتحان صبر ما هستند. بهچلی در ارتباط با کشته شدن سربازان ترکیه در نبرد های اخیر، از رئیس جمهور ترکیه خواست تا در روابط با روسیه تجدید نظر کند.
با شدت گرفتن تبلیغات حکومت ترکیه علیه روسیه، بررسی ها نشان می‌دهند، 72 درصد مردم این کشور احساس خوشی نسبت به روسیه ندارند. رهبری ترکیه به طور جدی به این احساسات دامن میزند.
سفر اخیر اردوغان به کیف، بر ضد روسیه متمرکز بود. طیب اردوغان در دیدار با رئیس جمهور اکراین گفت، ما خواهان حفظ تمامیت ارضی اکراین هستیم و الحاق غیر قانونی کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسیم. اردوغان جهت تأیید موقعیت خود قول داد گاز طبیعی اکراین را تأمین خواهد کرد و مذاکرات ایجاد یک منطقه آزاد تجاری را تا پایان سال جاری به مرحله اجرا درآورد. علاوه بر این ترکیه با قول کمک به ارتش اکراین در صدد است، برای حمل و نقل نظامی، هواپیماهای AN – 178 از این کشور خریداری کند.
هر چند کرملین ضربه‌های دریافتی ترکیه را حس میکند اما وضعیت پیش آمده قابل پیش بینی بود. اگر روسیه آگاهانه تر قدم برمی‌داشت چه بسا بحران کنونی حاد نمی گردید و میدان برای جولان دادن اردوغان مهیا نمی گردید.
روسیه پس از ساقط کردن هواپیمای نظامی سوخو 24 توسط ترکیه در صدد برآمد روابط با این کشور را به حالت گذشته باز گرداند و امتیازاتی را برای آنکارا علیه دمشق قائل شد. ادلب به یک سر پل بزرگ برای حضور نظامی ترکیه در سوریه تبدیل شد و پاسگاه های ناظر با صدها نیروی نظامی و جنگ افزار های سبک و سنگین تبدیل به پایگاه های تمام‌عیار نظامی شدند. کرملین با چشم‌ پوشی از عدم اجرای توافقنامه ها و حملات بی شمار شبه نظامیان ترکیه از جمله، حمله به پایگاه های نظامی روسیه در تارتوس و حمیم، تنها نگرانی وزارت خارجه روسیه را برانگیخت.
با توافق مسکو و آنکارا، گروه‌های تحت کنترل ارتش ترکیه، چند شهر شمال حلب را به اشغال خود درآوردند. کانال‌های رادیویی و تلویزیونی ترکیه در مناطق اشغالی برنامه پخش می کنند، زبان ترکی تدریس می‌شود و لیر ترکی به عنوان پول اصلی واسطه داد و ستد شده اند.
بنا براین اگر اردوغان روسیه را به عهد شکنی متهم می‌کند به روایتی درست است. مسکو دست آنکارا را در توسعه طلبی در سوریه تا به حال باز گذاشته است. سرانجام پس از کشته شدن چندین افسر نیروهای ویژه ارتش روسیه به دست تروریست های زیر چتر حمایت ترکیه از حملات ارتش سوریه به آشغال گران پشتیبانی کرد.
توضیح حوادث اخیر را باید در مناسبات اقتصادی طرفین جستجو کرد. روز 8 ژانویه پوتین در مراسم افتتاح انتقال خط لوله گاز به ترکیه گفت، روسیه و ترکیه نمونه‌ای از تعامل و همکاری به نفع اقوام ما، اروپا و کل مردم جهان می باشند.
روابط جهان سرمایه داری، از روند سود و سرمایه تبعیت میکند، به همین مناسبت ترکیه تابع ملاحظات سود آوری است. کج تابی اردوغان در ارتباط با روسیه را باید از این منظر مورد توجه قرار داد. برای اولین بار خرید گاز ترکیه از روسیه طی 15 سال گذشته به 40 در صد کاهش پیدا کرد. باید توجه داشت که اروپا نیز مصرف سوخت آبی را کاهش می‌دهد و موضوع خط لوله گاز به ترکیه مبهم خواهد ماند. در این شرایط رقابت برای بازارها در درجه اول اهمیت قرار دارد.
حزب کمونیست ترکیه وضعیت موجود را ناشی از نقش غالب اقتصادی ایالات متحده آمریکا در ترکیه می داند. این حزب می افزاید، احمقانه است اگر تصور شود سرمایه داری توسعه یافته ترکیه دنبال سود هر چه بیشتر نباشد. باید توجه داشت، بلند پروازی های اردوغان با پوشش نئو عثمانی، اهداف سیاسی و اقتصادی سرمایه داری ترکیه را دنبال می کند.
کمونیست های ترکیه نظریه لنین مبنی بر، « مبارزه برای کسب بازار مستقیماً با قدرت سرمایه داری تناسب دارد» را متناسب با شرایط کشور خود می‌دانند و تأکید دارند سرمایه داری ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیست. اصلاحات نئولیبرالی 20 سال گذشته ترکیه منجر به عدم تعادل جدی، افزایش شکنندگی اقتصاد این کشور و وابسته به سرمایه‌گذاری خارجی کرده است.
بنا بر مجموعه دلایل اردوغان در پی پل ارتباطی با واشنگتن است تا از تنش‌ها در سوریه بهره برداری کند. اخیراً هولوسی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت، ترکیه انتظار دارد تا آمریکا و ناتو در ارتباط با حوادث ادلب از ترکیه حمایت کنند. بلافاصله واشنگتن با عجله جواب مثبت داد. روز 17 فوریه دونالد ترامپ در یک گفتگوی تلفنی با اردوغان از سیاست ترکیه دفاع کرد و گفت، روسیه باید از حمایت «رژیم جنایت کار اسد» دست بردارد.
متعاقب روی گردانی اردوغان از روسیه، چندی پیش 8 شرکت بزرگ ترکیه برای بازسازی پایگاه اینجلیک، بزرگ ‌ترین پایگاه نظامی- اتمی آمریکا در ترکیه فعالیت خود را آغاز کردند. در جریان بازدید ویلبرور راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا از ترکیه، طرفین توافق کردند تا عرضه گاز مایع آمریکا به ترکیه تا 4 برابر افزایش یابد. در همین ارتباط کانال تلویزیونی ان تی وی ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد، واشنگتن و آنکارا به یک دیگر احتیاج دارند و باید در کنار هم قرار گیرند.
نتیجه، سیاست خارجی کشورهای بورژوازی از یک اصل پیروی می کنند، تسلیم به نیازهای سرمایه. بنا براین نمی‌توان در آینده نزدیک برای دستیابی به صلح در سوریه به انتظار نشست. در این میان مردم هستند که قربانی حرص و آزمندی صاحبان سرمایه می شوند.
https://gazeta-pravda.ru/issue/19-30951-21-26-fevralya-2020-goda/fanfary-povtornogo-braka/
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 730 -  15 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت