راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نان از دهان 38 میلیون

امریکائی ربوده می شود!

یونگه ولت - ترجمه رضا نافعی

   

وعده ای که پرزیدنت ترامپ داد این بود "امریکا اول". گرچه این وعده  بخش هایی از صنعت داخلی امریکا را خوشحال می کند اما برای بسیاری از هموطنان او کمر شکن است. به روایت ترامپ  اقتصاد ایالات متحده  که او  قدرت سابق را به آن بازگردانده است،  بازنده ای ندارد.

اما در واقع ترامپ خود بوجود آورنده فقر انبوه است. فقط از اول ماه آوریل همین سال جاری صدها هزار نفر بیم آن دارند که از دریافت کمک های غذائی محروم شوند زیرا شرائط سخت تازه ای که برای دریافت غذای رایگان به اجرا گذاشته خواهد شد، شامل حال آنها نخواهد شد.

با اجرائی شدن دو قانونی که هنوز در مرحله تدارک است میلیون ها نفر از نیازمندان حق استفاده ازکوپن های غذایی راز دست می دهند.

در حال حاضر حدودا 38 میلیون نفر در ایالات متحده وابسته به دریافت  کمک های «تغذیه تکمیلی» هستند.-  ( Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP"   -                          

این خدمت اجتماعی بسیاری از افراد را به معنی واقعی کلمه از گرسنگی نجات می دهد. از آنجا که دریافت منظم کمک هزینه بیکاری در اکثر ایالات امریکا پس از حداکثر 26 هفته منقضی خواهد شد دریافت کوپن های SNAP یا "ژتون غذا" برایِ بیکارانِ در درازمدت اهمیت حیاتی دارد. در سال 2018 افراد مستمند به طور متوسط 126 دلار در ماه به صورت کوپن دریافت می کردند تا بتوانند در سوپر مارکت ها با آنها خرید کنند. با این حال، کمک بی قید و شرط به بزرگسالان سالم و فاقد فرزندان خردسال وجود ندارد. کسی که طی سه ماه حداقل 20 ساعت کار نکرده باشد یا دوره ای  برای اموزش تکمیلی را دنبال نکرده باشد پس از سه ماه از دریافت کمک هزینه بیکاری محروم خواهد گشت.

با اینحال مقامات تا کنون توانسته اند با توسل به مصوبه ای ویژه بنام چشمپوشی قانون فدرال را اجرا نکنند. بویژه ایالاتی که از لحاظ اقتصادی ضعیف تر و بیشتر روستائی هستند از این گزینه استفاده گسترده ای کرده اند. این امکان بزودی تمام خواهد شد. با توجه به "اصلاحات" مصوب وزارت كشاورزی آمریكا در ماه دسامبر، فقط ایالاتی که نرخ بیكاری در آنها حداقل شش درصد است مُجاز به استفاده از این امکان هستند. بطور رسمی این نرخ، از جمله با بکاربستن انواع ترفندهای آماری، کمتر از 4 در صد در سطح کشور نشان داده می شود و درحال حاضر ایالت الاسکا تنها ایالتی است که فوقِ حد نصابِ شش در صد قراردارد.

ترامپ اخیراً در سخنرانی خود در "مجمع جهانی اقتصاد" در داووس با افتخار اعلام کرد: "میلیون ها نفر دیگر نیازی به ژتون غذا ندارند." همه آنها کار دارند ، "وضعشان خوب است".

"جورج " سونی" پردو" وزیر کشاورزی ایالات متحده در توجیه حذف این باصطلاح یارانه ها  گفت این کار برای پیشگیری از تنبلی و فرار از کار صورت گرفته است. برنامه فدرال برای بسیاری از امریکائی ها تبدیل به " راه و رسم زندگی" شده است. بخش دولتی نمی تواند " تا دنیا دنیاست فقط  به این ها کمک برساند". وزیر مذکور در یک بیانیه مطبوعاتی که در اوایل دسامبر منتشر شد ، در پی سخنان خود گفت: "دولت می تواند نیرویی قدرتمند برای خیر باشد، اما رؤیای آمریکائی هیچگاه بمعنای وابستگی به دولت نبوده است".

تخمین زده می شود که در ماه آوریل تا 700 هزار نفر با اجرای قانون جدید حق دریافت ژتون مواد غذایی را از دست بدهند. این ها مردمی هستند که به منجلاب فقری تلخ سقوط خواهند کرد. در سال 2018 ، متوسط درآمد ناخالص تمام خانوارهای دریافت کننده ژتون برای غذا  844 دلار در ماه بود. 38 درصد از این  افراد مجبور بودند حداکثر با نیمی از این مبلغ که برابر با خط فقر در ایالات متحده امریکاست زندگی کنند.

با این همه، ازین پس سختی های بیشتری نیز در راه است.  طبق برنامه های Perdue ، چهار میلیون نفر دیگر از نیازمندان که تحت حمایت برنامه SNAP    - ژتون برای غذا- قرار دارند نیز از دریافت  این کمک ها محروم خواهند گشت.

تا به امروز بخشی از گیرندگان کمک های اجتماعی بطور خودکار ژتون غذا نیز دریافت می کردند. ازین پس با لغو مقررات پیشین، در درجه اول، مشکلات خانواده ها افزایش می یابد و می تواند منجر به این هم بشود که کودکان  نیزاز حق دریافت غذای رایگان در مدرسه محروم گردند.

براساس گزارش شبکه CBS ، مجموعا 5.3 میلیون خانوار همۀ یا بخشی ازحقوق خود را برای دریافت کمک از دست خواهند داد. در عوض، دولت آمریكا احتمالا  پس از 5 سال 5/5 میلیارد یورو پس انداز خواهد کرد.

پرتال سوئیسی "اینفوس پربر" در هفته گذشته با استناد به رسانه های امریکائی گزارش داد افراد خیر و آشپزخانه هایی که به مستمندان غذای رایگان می دهند خود را برای مواجه شدن با یورش توده کثیری از مستمندان آماده می سازند. علاوه بر این، بیش از نیمی از ایالت ها نگران آن هستند که   این کاستن ها صدمات ماندگار به اقتصاد ایالات متحده وارد آورد. بویژه خرده فروشی در مناطق روستایی در معرض آسیب شدید قرار گیرد. در این مناطقِ روستائی بعضی اوقات مغازه ها   80 در صد از فروش  خود را با دریافت کوپن های سازمان  SNAP  تامین می کنند.

https://www.jungewelt.de/artikel/373348.sozialkürzungen-in-den-usa-zu-wenig-zum-leben.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 730 -  15 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت