راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

پوتین بر سر

دو راهی انتخاب

راه یلتسین یا

لنین و استالین

سایت حزب کمونیست روسیه

گزینش و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

  

روز پنجم مارس 67 سال از مرگ ژوزف استالین، رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی و فرمانده پیروزمند جنگ دوم جهانی علیه فاشیسم آلمان هیتلری و میلیتاریسم ژاپن گذشت. در این روز کمونیست ها، جوانان کمونیست و متحدین آنها با گذاشتن دسته های گل بر پای مجسمه استالین یاد رهبر پیشین کشور خود را گرامی میدارند.

در این مراسم گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه طی سخنانی گفت: استالین با پیروی از برنامه لنین، در صنعت و کشاورزی و در قالب کار اجتماعی و فرهنگی کارزار بزرگی را آغاز کرد. او اولین فردی بود که توانست وجود فاشیسم در اروپا را پیش‌ بینی کند.

استالین پس از پایان اجرای برنامه پنج ساله اول، در جمع مدیران تولید در مسکو گفت، ما جهت عقب‌ ماندگی از دیگر کشورهای صنعتی، تا به حال بهای سنگینی را پرداخت کرده‌ایم و بیش از یک مرتبه بار سنگینی شکست تلخ را متحمل شدده ایم. حدود صد سال از صنعتی شدن برخی کشورها می‌گذرد و ما باید این فاصله را در عرض ده سال جبران کنیم. در غیر این صورت آن‌ ها کشور ما را در هم خواهند کوبید.

زوگانف در ادامه تأکید کرد، در زمانی که کشورهای سرمایه داری با بحران های اقتصادی و اجتماعی شدید مواجه بودند، اتحاد شوروی رشد بی سابقه 17 در صد در سال را داشت. در‌واقع هر روز دو یا سه مؤسسه تولیدی و صنعتی بنا می شد. در عرض ده سال بیش از 10 هزار کارخانه صنعتی تاسیس شد. متخصصین ما با بهره گیری از علم و تکنولوژی روز توانستند پیشرفت و موفقیت کشور ما را تضمین کنند.

رهبر حزب کمونیست روسیه یاد آور شد، من از تکرار این موضوع خسته نمی‌شوم که کشور شوراها در مدت 41 سال بهترین پرسنل آبزار سازی، فرهیخته ترین و شجاع‌ ترین فرماندهان را برای آبادی و دفاع از کشور پرورش داد.

قبل از جنگ دوم جهانی، پنج قدرت جهانی، شامل اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اروپا و ژاپن وجود داشتند که ژاپن و آلمان برای تسخیر جهان با یکدیگر متحد شده بودند. پس از جنگ، دو قدرت بلامنازع، اتحاد شوروی و آیالات متحده پدیدار شدند و در روند جهانی تاثیر گذار ترین کشورها شدند. اتحاد شوروی تبدیل به اردوگاه سوسیالیستی شد و ایالات متحده با بمباران اتمی ژاپن سودای تسلط بر جهان را در سر پروراند. کشور ما با دستیابی به سلاح هسته ای این انحصار را از دست آمریکا خارج کرد و مردم جهان نفسی به راحتی کشیدند.

در این روزها کشور ما عملاً تحت محاصره قرار گرفته است. حدود 400 نفر از مقامات ارشد روسیه تحریم شده اند. فاشیست ها در کشورهای پری بالتیک آزادانه مانور می دهند، در اکراین باندرا ها ارکان حکومتی را در اختیار دارند و جنگ و خونریزی در دنباس همچنان ادامه دارد. اوضاع جهان به‌ قدری پیچیده و خطر ناک شده‌ است که ولادیمیر پوتین، پیشنهاد نشست جلسه رهبران پنج کشور بزرگ جهان را برای رسیدگی به بحران های جهانی و هسته ای داد.

من بارها به رئیس جمهور پوتین، پیشنهاد داده‌ ام که از دوران لنین و استالین نباید با چشم بسته انتقاد کرد. در تاریخ هزار سال گذشته کشور ما، اتحاد شوروری قهرمانانه ترین و هوشمندانه و منصفانه ترین دوران بوده است. آخرین نظر سنجی ها نشان می‌دهد که 70 در صد شهروندان روسیه از دوران اتحاد شوروی و شخصیت استالین قدردانی می کنند.

کشور ما دوران بس دشواری را طی میکند. رئیس جمهور، طرح قانون اساسی جدیدی را ارائه داده است. این عمل مورد تایید ما می‌باشد و آن را مثبت ارزیابی می کنیم. قانون اساسی که یلتسین 27 سال پیش علیه اتحاد شوروی تنظیم و ارائه داد باید تغییر کند اما باید دید سیاستی که پوتین، میشوستین (نخست وزیر) و مجلس دوما اتخاذ خواهند کرد تا چه حد بحران های داخلی کشور را برطرف خواهد کرد.

در مقابل رئیس جمهور دو راه بیشتر وجود ندارد، ادامه سیاست یلتسین و همدستانش و یا راه روشن گذشته استالین و اتحاد شوروی…

در فراز دیگری رهبر حزب کمونیست روسیه با اشاره به وضعیت ایالات متحده گفت، اخیراً برای من بسیار جالب بود که ایده‌های سوسیالیستی بر فراز کشور آمریکا طنین افکن شده است. پنج سال پیش تصور این که حتی در کالیفرنیا به "برنی سندرز" هوادار سوسیالیسم رأی داده شود ممکن نبود. سندرز از جای گزینی سیستم آموزش و پرورش رایگان، مراقبت های بهداشتی و تأمین اجتماعی اتحاد شوروی در آمریکا صحبت به میان آورد. از طرف دیگر، آمریکایی ها خود نیز متوجه این واقعیت شده اند که جهان گرایان بانکدار و دلالان که تصمیم به تسخیر جهان با دلار گرفته‌ اند در حال شکست تجربه خود می باشند.

 

https://www.rline.tv/news/2020-03-05-gennadiy-zyuganov-lenin-stalin-i-pobeda-absolyutno-nerazdelimy-/

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 731 -  22 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت