راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش گله های

 لوکاشنکو از پوتین

ساویتسکایا راسیا

گزینش و ترجمه آزاده اسفندیاری

 

   

روز چهاردهم فوریه الکساندرلوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از کارخانه تولید کاغذ «سویتلاگورسکی» بازدید کرد. وی در دیدار با کارگران و کارمندان این مؤسسه، محتوای مذاکرات اخیر خود با ولادیمیر پوتین در سوچی را در میان گذاشت: در ابتدا در باره شرایط گذشته، مبارزه و دفاع مشترک از کشور اتحاد شوروی، خرابی ها و آسیب های جنگ گفتگو شد. موضوع دیگر در مورد جنگ و برادر کشی در اکراین که همچنان منجر به خرابی و تلفات انسانی می‌شود.

پس از بحث و گفتگو در باره گذشته اتحاد شوروی ما به مسله نفت رسیدیم. من یاد آوری کردم، زمان اتحاد شوروی هواپیما ها از مینسک، ویتبسک، گومیل و مگیلف بلاروس، با همه تجهیزات برای حفر چاه های نفت و گاز به مناطق مختلف روسیه در رفت و آمد بودند و خدمات رسانی می کردند. آن زمان همه فکر می کردند آنچه را که ما حفر و تولید می‌ کنیم جهت بهره مند شدن خلق های یک کشور واحد می‌باشد اما پس از چند سال آن تأسیسات در یک شب متعلق به کشور دیگری شد و ما باید همان نفت را به قیمت بازار جهانی خریداری می کردیم. در حالی که روسیه به برخی از کشورها با  نصف و یا یک سوم قیمت می فروخت.

لوکاشنکو یاد آوری کرد، روسیه در عمل میراث دار اتحاد شوروی شد. تا کنون همه سلاح های اتمی را روسیه جمع آوری کرده است و کلیه دارایی‌های خارج و داخل اتحاد شوروی به این کشور منتقل شده اند. از آن ثروت و سلاح ها هیچ یک از جمهوری های سابق نصیبی نبردند. در برابر سهمی که باید داده می‌شد، روبل اواخر اتحاد شوروی بود که عملاً ارزشی نداشت و همه بر باد رفتند. پس از آن دوران، ما شرایط بسیارسخت و محنت باری را متحمل شدیم. رهبران امروز روسیه به عنوان جانشینان اتحاد شوروی نباید از قول و قرار های سابق شانه خالی می کردند.

رئیس جمهور بلاروس تأکید کرد، جمهوری ما از انفجار و فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل، بیشترین آسیب ها را متحمل شد در حالیکه روسیه هیچگونه همراهی و کمکی به کشور و مردم ما نکرد. در این شرایط انتظار می‌ رود مقامات روسیه به خاطر فاجعه‌ ای که بلاروس ها با آن درگیر هستند قیمت گاز را با نرخ پایین‌ تری در اختیار ما بگذارند. مناطق آسیب دیده بلاروس از فاجعه چرنوبیل، پس از 36 سال هنوز نمی‌توانند از چوب و یا دیگر مواد سوختی آنجا استفاده کنند.

لوکاشنکو متذکر شد، از دیگر مذاکرات با رئیس جمهور روسیه موضوع ساخت نیروگاه اتمی در بلاروس توسط کارشناسان روسیه بود. طبق قرارداد مقرر، می بایست اولین قسمت این نیروگاه سال 2018  ساخته می شد و در سال 2019  به اتمام می رسید. این نیروگاه هنوز آماده نیست و بلاروس بابت این قرار داد ضررهای زیادی را متحمل شده است. ما پیشنهاد دادیم بابت ضررهای نیروگاه، از سود وام های ما تا حدودی کاسته شود یا مدت پرداخت وام ها را طولانی‌تر کنید. دولت بلاروس قادر به پرداخت به‌ موقع وام ها نیست. شما به ویتنام و مجارستان وام های تا سه در صد سود داده اید.

در روسیه نداهایی مبنی بر این که لوکاشنکو مخالف با اتحاد با روسیه است به گوش می رسد. در حالی که از ابتدا ما مسئله اتحاد را مطرح کردیم. طی سال های گذشته همواره صحبت از ادغام دو دولت بوده است اما در عمل رهبران روسیه انتظار دارند بلاروس جزیی از روسیه فدراتیو شود. مردم ما به طور قاطع مخالف چنین نظری هستند.

رئیس دولت بلاروس در ادمه گفت، پوتین پرسید شما چرا خواهان خرید نفت از دیگر کشورها هستید؟ توضیح ما این بود که خرید نفت از روسیه برای ما همواره با نوسان های سیاسی توأم بوده است. به همین مناسبت ما برای تنوع بخشیدن به واردات نفت و ایجاد اطمینان جهت آینده کشور راه‌ های دیگری در نظر داریم. ما می‌توانیم از خطوط لوله های ترانزیتی بلاروس به سمت غرب، در جهت عکس نفت وارد کنیم. کشورهای مختلفی آمادگی خود را برای ارسال نفت به کشور ما اعلام کرده اند. یکی از راه‌ها از طریق بندر گدانس لهستان و دیگری کشورهای پری بالتیک لیونی و لیتوانی می باشد. با تنوع در بازار جهانی نفت ما می‌ توانیم با قیمت های مناسب قرارداد ببندیم.

امکان دیگر خرید نفت در دریای سیاه و تحویل گرفتن آن از طریق اکراین است. برای ما امکان‌پذیر است تا نفت را در پالایشگاه های بلاروس تصفیه کنیم و مجدداً به دیگر کشور ها برگردانیم.

http://www.sovross.ru/articles/1954/47772

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 732 -  29 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت