راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تجربه موفق

مبارزه با کرونا در ویتنام!

روزنامه پراودا

"آزاده اسفندیاری"

 

   

 پراودا به نقل از روزنامه هاندل بلات، چاپ آلمان می نویسد: جمهوری سوسیالیستی ویتنام به عنوان یک کشور آسیایی نشان داد چگونه می‌توان شهروندان را از گزند کرونا ویروس در امان نگه داشت. ویتنام در مقایسه با کشورهای اروپایی توانست گام بزرگی جهت همه گیر نشدن این بیماری بردارد، چرا که مقامات این کشور خیلی سریع توانستند نسبت به کووید 19 واکنش نشان دهند.

برای اولین بار با کنترل پزشگی، در روستایی در 40 کیلومتری هانوی پایتخت ویتنام تشخیص داده شد  6 نفر به ویروس کرونا مبتلا گشته اند. مقامات محلی با یک اقدام اساسی، این دهکده را با 10 هزار نفر جمعیت تحت قرنطینه قراردادند، بطوری که هیچ‌ کس نتوانست به مدت 20 روز از محل خارج و یا کسی به آنجا وارد شود.

 پس از اتخاذ چنین تصمیمی، روز 13 فوریه، ویتنام پس از جمهوری خلق چین دومین کشوری بود که در رابطه با بحران کرونا بطور گسترده قرنطینه برقرار کند.

با یک اقدام زود هنگام، هماهنگ و همه جانبه مقامات بهداشتی این کشور 100 میلیونی، اعلام کردند در 6 روز اول هیچگونه مورد جدیدی از ابتلای افراد به کووید 19 دیده نشد. طی دوران حاد این بیماری در مجموع 268 مورد بیمار مشخص شدند و تحت معالجه قرار گرفتند. تا به حال این کشور هیچ مورد فوتی در اثر ابتلا به این ویروس مرگبار نداشته است.

در حالی که غالب کشورهای آسیایی با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، اقتصاد دانان بر این عقیده می‌ باشند که هنوز می‌توان انتظار داشت ویتنام رشد چشمگیر اقتصادی داشته باشد. بر اساس پیش‌ بینی های صندوق بین‌المللی پول و بانک توسعه آسیا که در ماه آوریل منتشر شد، ویتنام در مقایسه با کشورهای جنوب شرقی آسیا به بالا ترین رشد اقتصاد دست خواهد یافت.

ناظران جهانی نسبت به مهار ویروس کرونا در ویتنام بسیار خوشبین می باشند. سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل، روز 22 آوریل طی یادداشتی از مقامات ویتنام جهت مبارزه با ویروس کرونا ستایش کرد. این سازمان جهانی بر این اعتقاد است که نظم و فاصله گذاری اجتماعی در ویتنام بر امر کنترل ویروس تأثیر بسزایی داشته است.

باید توجه داشت که ویتنام از نظر جغرافیایی با جمهوری خلق چین که مرکز اپیدمی ویروس کرونا بود هم مرز است و از این نظر در مکان نا مطلوبی قرار دارد. خصوصا حدود یک سوم گردشگران این کشور را گردشگران چینی تشکیل می دهند.

جک مک آرتور، سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده در جنوب شرقی آسیا در یک مصاحبه مطبوعاتی می‌گوید، هیچ دلیلی وجود ندارد که آمارهای منتشر شده در ارتباط مبارزه با کووید 19 در ویتنام را باور نکنیم.

مقامات ویتنام با برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی روزانه و با دادن گزارش های مفصل مردم را در جریان امور قرار می دهند. بر اساس آمار رسمی در مجموع 200 هزار تست کرونا انجام شده است که بیشتر از هر کشور دیگری در جنوب شرقی آسیا است. پس از شیوع بیماری، در یکی از روستاهای نزدیک به هانوی 13 مورد ابتلا به کرونا یافت شد که تا ماه آوریل از 13 هزار نفر از افرادی که احتمال تماس با افراد بیمار را داشته باشند آزمایش به عمل آمد و نتیجه منفی بود.

ویتنام از ماه ژانویه مدارس چینی را تعطیل کرد و مرزهای خود را با این کشور بست. اوائل ماه فوریه هنگامی که اولین موارد ویروس شناسایی شد دولت وجود یک بیماری خاص همگانی و سراسری را در کشور اعلام کرد. همه مرزهای زمینی و هوایی بسته شدند و دهها هزار نفر که از خارج به کشور باز گشته بودند به مراکز  قرنطینه ای دولتی فرستاده شدند.

در پایان این روزنامه می نویسد، در شرایط حاضر موفقیت در مبارزه با ویروس کرونا این مجال را به حکومت سوسیالیستی ویتنام میدهد تا کمک‌های سخاوتمندانه خود را در سطح بین‌المللی ارائه دهد. برای نمونه بیش از 500 هزار ماسک پزشکی را به کشورهایی اهدا کرد که بیشترین نیاز به آن را داشتند. از جمله کشورهای آلمان و روسیه.

 https://gazeta-pravda.ru/issue/internet-vypusk-gazety-pravda-24-26-aprelya-2020-goda/sotsialisticheskiy-vetnam-okazalsya-pobeditelem-v-borbe-s-koronavirusom

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  18 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت