راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیوند ناگزیر

چین و روسیه!

برگردان و تدوین: فروزنده فرزاد

منبع: گلوبال تایمز

 

  

اخیرا مایک پومپئو وزیر خارجه ی آمریکا بی وقفه به چین حمله میکند. دیدگاه او بازتاب کین ورزی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در برابر چین است که ریشه ی آن را باید در  ملی گرایی مذهبی افراطی و به عبارت دیگر بنیادگرایی جست. ایالات متحده کشوری است عمیقا متاثر از آموزه های مسیحیت. پومپئو خود از مسیحیان انجیلی است که پیوندهای ژرف با حلقه ی سیاست در آمریکا دارند و بسیاری از آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به دونالد ترامپ رای دادند، زیرا بر این باور بودند که ترامپ برگزیده ی خداوند است. حتی بسیاری از مسیحیان انجیلی معتقدند که ایالات متحده ی آمریکا سرزمین برگزیده ی خداست.

پومپئو و دیگرانی همنظر با او سرسختانه بر این باورند که تمدن غرب تمدن غالب و مسلط بر جهان است و قدرت گرفتن چین به عنوان تمدنی دیگر، تهدیدی برای تمدن غربی است. ساموئل هانتینگتون در کتابش «برخورد تمدنها» مینویسد که: «صعود چین بالقوه میتواند به برخوردها و جنگهای بین تمدنی بزرگی میان کشورهای اصلی منجر شود.»

شیوه ی برخورد کشورهای مختلف با بحران کرونا نیز خود به تقویت بیشتر چنین دیدگاهی انجامیده است. در حالیکه آمریکا هنوز با همه گیری دست و پنجه نرم میکند، چین آنرا در مدت زمانی کوتاه، کنترل کرد و فعالیت های اقتصادی را از سر گرفته است. با اینحال آمریکا و برخی کشورهای غربی چین را از آنرو که گویا شیوع کرونا را «دیر» اطلاع داده و آنرا مدتها از جامعه ی جهانی پنهان کرده است، سخت مورد انتقاد قرار داده و حتی موضوع تقاضای پرداخت غرامت را مطرح کرده اند. و همچنین احتمال اینکه انتشار ویروس از یک آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان چین آغاز شده باشد، بدون ارائه ی شواهد در رسانه ها دامن زده شده است. در واقع ترامپ و دولتمردان او با تاختن به چین در تلاش اند تا ناتوانی و ناکارامدی دولت آمریکا را پنهان کنند.

به نظر برخی ناظران سیاسی، نزدیکی بیشتر چین و روسیه در خلال بحران کرونا و همکاریهای دو جانبه شان در زمینه ی همه گیری علاوه بر کمک به کنترل بحران از اهمیت استراتژیک و درازمدت برخوردار است. اخیرا در بیانیه ی وزارت خارجه ی چین، شی جین پینگ رییس جمهور این کشور از «حمایت روسیه» قدردانی کرده و ولادیمیر پوتین نیز بر «اتحاد دو کشور و حمایت از یکدیگر» تاکید کرده است. ادامه ی نزدیکی استراتژیک چین و روسیه در شرایطی که آمریکا چین را رقیبی میبیند که باید از میدان بدرش کند بویژه برای چین اهمیت بسیار دارد. دیدگاه عمیقا بنیادگرایانه ی بسیاری از سیاسیون آمریکایی که تمدنها را دشمن هم می انگارد و قادر نیست همزیستی شان را بپذیرد و در پی غلبه و سلطه خود و نابودی دیگر تمدنهاست، تهدیدی است بزرگ برای صلح و ثبات جهانی که همگرایی کشورهایی مانند چین و روسیه را ضروری مینماید.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  18 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت