راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در جنگ سرد

این بار چین

برنده نهائی است!

سایت روسیه امروز

ترجمه - آزاده اسفندیاری

   

 مجله نیوزویک در ارتباط با شدت گرفتن اختلافات کنونی میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین می نویسد، جهان در حال حاضر شاهد شروع جنگ سرد دیگری است. بنا بر نوشته این نشریه، اگر جنگ سرد بین ایالات متحده و هم پیمانان این کشور با اتحاد شوروی منجر به سقوط کشور شوراها و اردوگاه سوسیالیستی شد، این بار کمونیست‌ ها می‌ توانند پیروز میدان جنگ سرد باشند.

سیاست و روش آمریکا چهل سال بر این محور قرار داشته که جمهوری خلق چین می‌تواند عضو«خانواده ملل» باشد. با این حال در شرایط فعلی یکی از معماران این سیاست، واقعیت موجود چین امروز را پذیرفته است.

شش ماه پیش رابرت زولیک، رئیس سابق بانک جهانی و معاون وزارت خارجه سابق آمریکا، یاد آوری کرد که چین باید به عنوان یک «سهامدار مسئول» به رسمیت شناخته شود.

حملات تبلیغاتی همه جانبه علیه جمهوری خلق چین، توسط دولت آمریکا خصوصا از جانب دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور شدت گرفته است. ترامپ روز هفتم ماه مه، هنگام سخنرانی در کاخ سفید گفت، ما از بزرگترین حمله ای که به کشور ما شده است جان سالم بدر بردیم. این حمله از بمباران «پرل هاربر» (پایگاه های نظامی آمریکا در جزایر هاوایی که توسط ژاپنی ها در جنگ دوم جهانی بمباران شد) و حمله به مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 بد تر بود. در‌واقع اگر جمهوری خلق چین به‌ موقع در مورد کرونا ویروس اطلاع رسانی می‌ کرد چنین حمله هولناکی به کشور ما صورت نمی‌ گرفت.

پخش ویروس کرونا با شیوع در چین و همه گیری آن در جهان و از جمله در ایالات متحده منجر به آن شد تا ترامپ برای فرار از مسؤلیت به جنگ تبلیغاتی علیه چین متوسل شود. موضع گیری رئیس جمهور آمریکا، مقامات این کشور را به این باور رسانده است که ترامپ با شروع حمله به جمهوری خلق چین، حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در کاخ سفید باقی بماند از ادامه جنگ سرد علیه چین باز نخواهد گشت.

گرچه "جو بایدن"، نامزد حزب دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری آینده در گفته‌های خود نیز، تأثیر فزاینده پکن را در جهان کم‌ رنگ نشان می دهد اما مشاوران سیاست‌ های خارجی وی اعتراف می‌ کنند که راهی که واشنگتن در ارتباط با پکن در پیش گرفته است برگشت ناپذیر است.

یکی از مشاوران بایدن نیز اخیرا اعلام کرد، دوران امیدی که انتظار می‌ رفت چین یک کشور«عادی و سر براه» باقی بماند به پایان رسیده است.

نظر سنجی ها در ایالات متحده نشان می‌دهد 66 در صد شهروندان این کشور نسبت به جمهوری خلق چین نگاه منفی دارند.

در همین زمان احساسات ناسیونالیستی و ضد آمریکایی مردم چین در حال افزایش است. بصورتی که در نفرت از ایالات متحده در مقایسه با زمان بمباران بلگراد پایتخت یوگسلاوی در سال 1999 که در آن هنگام سفارت چین در آن شهر بمباران شد به مراتب بالا تر رفته است.

رقابت دو کشور قدرتمند جهان در حال حاضر در همه زمینه های ممکن به بالا ترین حد خود رسیده است. به عنوان مثال در عرصه نظامی و جنگ سایبری. آنها همچنان در دریای چین در مقابل یکدیگر صف آرایی نظامی کرده اند. رقابت بر سر دست یابی هر دو کشور بر فن آوری های کلیدی قرن 21 نیز شدت گرفته است. پس از سقوط اتحاد شوروی در سال 1991 چنین رقابتی بین واشنگتن و پکن بی سابقه بوده است.

 در شرایط حاضر یک طرف این رقابت ( آمریکا ) با همه گیر شدن بیماری کرونا ویروس، متحمل شکست آشکار و آسیب های غیر قابل تصوری شده است. زمینه تبلیغاتی در باره ناکار آمدی این کشور به ویژه بین کشورهای در حال توسعه به خوبی قابل مشاهده می باشد.

طرف دیگر رقابت دو غول اقتصادی جهان (چین) با تبلیغات گسترده داخلی و خارجی از طرف حزب کمونیست این کشور، پیروزی موفقیت آمیز خود را در امر مهار کووید 19 نشان میدهند و به روشنی ناتوانی دولت ترامپ را در جلو گیری از این ویروس مرگ بار عیان می کنند.

رسانه های جمهوری خلق چین همچنین بر این امر مهم تأکید دارند که ایالات متحده و سایر کشورها تا چه حد بر بحران ناشی از ویروس کرونا غلبه کرده اند. پیام آنها این است که نمونه روش چین در امر مبارزه با این اپیدیمی مهلک کار ساز ترین نمونه ها بوده است. تجربه جهانی آموخت که راهی به غیر از آن در تصور نمی گنجد.

در هر صورت واشنگتن و متحدانش باید بیشتر بر نوع رفتار مؤثر و کار ساز خود با رقیب توانمند و با قدرتی مانند جمهوری خلق چین، توجه ویژه داشته باشند. وظیفه و ماموریت اساسی فعلی در جنگ سرد قرن 21 این است که از تبدیل شدن به جنگ گرم جلوگیری شود.

https://russian.rt.com/inotv/2020-05-19/Newsweek-v-holodnoj-vojne-XXI

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 740 -  8 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت