راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بزرگترین قرارداد

تجاری چین

با 14 کشور جهان!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

پس از 8 سال مذاکره، چین سرانجام بزرگترین قرارداد تجاری جهان را با 14 کشور و از جمله استرالیا و نیوزلند امضاء کرد. این  درحالی است که چین با 11ر1 بیلیون دلار (هزار میلیارد دلار) بزرگترین طلبکار امریکاست. اگر جمعیت امریکا را 300 میلیون حساب کنیم، هر شهروند امریکائی 3700 دلار به چین بدهکار است. دشمنی کاخ سفید با چین و مانورهای ترامپ برای زدن زیر این بدهکاری، تا حد برپائی یک جنگ ویران کننده است.

 

روزنامه اومانیته می نویسد:

دو ماه قبل از مراسم تحلیف جو بایدن، چین در حال تسلط بر تجارت آزاد جهانی است و 15 نوامبر با 14 کشور آسیا و اقیانوسیه بزرگترین معامله تجاری جهان در زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی را امضا کرد.

با پایان یافتن اجلاس مجازی انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) مشارکت اقتصادی منطقه ای جامع "آسه آن" کشورهای عضو که شامل 2 میلیارد جمعیت در یک منطقه تجارت آزاد گسترده از جمله کشورهای اندونزی، تایلند، سنگاپور، مالزی، فیلیپین، ویتنام، برمه، کامبوج، لائوس، برونئی میشود آغازخواهد شد .به استثنای هند که یک سال پیش از ترس کالاهای ارزان قیمت چینی با تولید ان رقابت می کند، از مذاکرات خارج شد، این توافقنامه، شامل کشورهای متحد با ایالات متحده است و  به پکن اجازه می دهد تا نفوذ خود را در منطقه تثبیت کند و به استراتژی اصلی آمریکا در قبال معاملات تجاری ازاد در کشورهای شرق آسیا ضربه بزند. استراتژی که در دوران ریاست جمهوری اوباما آغاز شده بود.

ایده پیمان "آ سه آن" در سال 2012 توسط دولت چین مطرح شد. این پیمان همچنین به عنوان پاسخی به پیمان تجارت آزاد اقیانوس آرام بود که توسط واشنگتن پایه گذاری شده بود، اما بزودی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، این پیمان تعلیق شد و شکست خورد .

پیمان" اسه ان" استراتژی جاده ابریشم چین را تکمیل می کند. اکنون این توافقنامه توسط کشورهای امضاء کننده بعنوان پاسخی به بحران اقتصادی سرمایه داری جهان و فرصت های جدید تجارت بین المللی است.

اکنون با ادامه شیوع بیماری کوید 19 اندونزی در حال تحربه اولین رکود اقتصادی خود در دو دهه گذشته است و تولیدات اقتصادی فیلیپین در سه ماهه سوم سال 2020 تقریبا 11.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است .

نخست وزیر چین در اجلاس مجازی انجمن ملل جنوب شرقی آسیا گفت: "در شرایط کنونی جهان، امضای این قرارداد پس از هشت سال مذاكره پرتوی از نور و امید را در میان ابرهای تیره ایجاد می كند" چین در حال حاضر ظرفیت اقتصادی خود را علیرغم بیماری کوید 19 در تجارت جهانی افزایش داده است. (سهم بازار صادرات چین 25 درصد به لطف محصولات پزشکی و تجهیزات پیشرفته مرتبط، در مقابل 20 درصد در دوره 2017ـ2019- افزایش یافته است.

چین توانسته برای توسعه صادرات خود حتی از بحران کنونی جهان استفاده کند. با وجود جنگ تجاری، این کشور حتی مازاد تولیداتش از ایالات متحده پیشی گرفته است .موضوعی که همزمان است با آغاز مدل اقتصادی جدید چین  به سمت تقاضای داخلی.

به نظر" مری- فرانسوا رنارد"، رئیس انستیتوی تحقیق در مورد اقتصاد چین، "امروز، طرح چینی برای حمایت از اقتصاد داخلی سیاست حمایت از عرضه است." و بنابراین شرکت های این کشور با هدف تسخیر بازارهای جدید، به بازار تجاری هجوم می آورند . پیمان "آ سه ان" حذف 90٪ تعرفه ها، هماهنگی رویه ها و مالکیت معنوی را پیش بینی می کند، اما درباره حمایت از کارگران و محیط زیست صحبتی نیست.

در 12 نوامبر، روز افتتاحیه اجلاس آسیا، مکالمه تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا با سه متحد اصلی ایالات متحده در منطقه تصادفی نبود. رئیس دولت آینده امریکا در مکالمات  تلفنی خود به نخست وزیر استرالیا، رئیس جمهور کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن گفت که متعهد است تا پیمان های دفاع مشترک را حفظ کند و روابط تجاری که در اثر تحریک اقتصادی و تهدیدهای تجاری دونالد ترامپ آسیب دیده را بازسازی خواهد کرد .

جو بایدن از عزم راسخ خود برای جلوگیری از قدرت گرفتن چین که به نظر او اصلی ترین چالش استراتژیک پیش روی ایالات متحده است را پنهان نکرد. مستاجر آینده کاخ سفید به رئیس دولت ژاپن گفت که تعهدات دفاعی آمریکا که شامل جزایر خالی از سکنه سنکاکو - دیائویو که مورد اختلاف بین  توکیو و پکن هستند را می پذیرد و از متحد خود در این مورد حمایت خواهد کرد.

بنابراین "جو بایدن" باید ائتلاف غیررسمی هند و اقیانوس آرام را که فرانسه برای جلوگیری از نفوذ چین در این پیمان عضو است، (منطقه ای که آلمان آن را "کلید شکل گیری نظم تجارت بین المللی در قرن 21"  توصیف کرده) را تقویت کند!

https://www.humanite.fr/asie-pacifique-la-chine-consolide-son-influence-par-le-libre-echange-696226

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 763 - 28 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت