راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار

مانیفست انقلابی

پاپ 83 ساله

راشا تودی ترجمه - رضا نافعی

 

   

پاپ فرانسیس حکم اجتماعی جدیدی مقرر کرد  رهبر کاتولیک های جهان در این فرمان  سیاست های جاری را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد - او از جمله، "سرمایه داری بازار" را نیز مورد خطاب قرار داده و گفته است  "نظریه های جادویی" سرمایه داری  شکست خورده است.

پاپ فرانسیس در مانیفست تازه خویش چشم انداز خود را درباره سیاستی بهتر و جامعه ای مبتنی بر همبستگی، پس از بیماری همه گیر کرونا ارائه کرده است. سند بنیادینی که واتیکان روز یکشنبه منتشر کرد "  "Fratelli tutti(برادری و دوستی اجتماعی ) نام دارد. پاپ در این فرمان مذهبی علیه "ملی گرایی های  تیزخشم  و پرخاشگر" سخن گفته است.

اما سخن پاپ به این ها محدود نیست. پاپ فرانسیس از نظام اقتصادی حاکم انتقاد می کند و می نویسد:

- "بحران کرونا اثبات کرد  که "نظریه های جادویی" سرمایه داری بازار شکست خورده اند و جهان به نوع جدیدی از سیاست نیاز دارد که گفتگو و همبستگی را تقویت کند و جنگ را به هر قیمتی رد کند."

فرانسیس افزود: "جدا از روشهای مختلف واکنش کشورها در مقابله با  بحران کرونا، ناتوانی آنها درهمکاری با یکدیگر کاملاً آشکار بود." "هر کس که معتقد باشد تنها درسی که می توانیم بگیریم بهبود بخشیدن به کارهائی است که تا بحال انجام داده ایم یا سیستم ها و مقررات جاری را باید سر و صورت بهتری بخشیم، منکر واقعیات است."

 وی از دست رفتن جدی میلیون ها محل اشتغال را در پی شیوع  ویروس کرونا دلیلی میداند برای  اثبات این ضرورت که سیاستمداران به جنبش های مردمی، به اتحادیه ها و به گروه های حاشیه ای  گوش فرادهند و  سیاست های اجتماعی و اقتصادی را عادلانه ترسامان دهند.  

پاپ مینویسد: "شکنندگی سیستم های جهانی در برابر کرونا نشان داد که همه چیز نمی تواند از طریق آزادی بازار حل شود"."داشتن یک سیاست اقتصادی پیشگیرانه، "داشتن سیاست های اقتصادی که هدف آن" ارتقاء اقتصادی مطلوب باشد که به موسسات اقتصادی امکان تنوع تولید و خلاقیت های سازمانی بدهد با هدف ایجاد فرصت های شغلی و نه از بین بردن مشاغل، اجتناب ناپذیر است."

او در عین حال از "یک سیاست پوپولیستی" که به دنبال "ملعون سازی و منزوی کردن" است انتقاد کرد و در عوض خواستار "فرهنگ دیدار و  گفتار" شد تا گفتگو، همبستگی و تلاش صمیمانه برای منافع عمومی را ارتقا بخشد.

فرانسیس در فرمان خود مفهوم مطلق بودن حق مالکیت فرد را رد می کند و در عوض بر "هدف اجتماعی" بهره برداری مشترک از منابع کره زمین تأکید می ورزد .

وی انتقادات خود از نظام اقتصادی جهان را که نظامی است "منحرف" تکرار کرد، نظامی که به اعتقاد او  تنگدستان را در حاشیه نگه می دارد و چند نفری را ثروتمند می کند.

همچنین نظریه اقتصادی موسوم به "آب باریکه"(قطره هائی که از دست ثروتمندان فرو میچکد) را رد کرد و گفت این شیوه به هدف مفروض خود نمی رسد. (اصطلاح تئوری "آب باریکه" چنین اعتقاد دارد که رشد اقتصادی و رفاه عمومی ثروتمندان به تدریج با مصرف و سرمایه گذاری آنها به طبقات پایین جامعه نیز رخنه می کند.م)

پاپ فرانسیس می نویسد: نئولیبرالیسم با توسل به نظریه های جادویی باصطلاح سرریز "یا" آب باریکه "- بعنوان تنها راه حل مشکلات اجتماعی، فقط به باز تولید خود می پردازد. او مینویسد ادعای" سرریز" و  "آب باریکه " هواداران چندانی ندارد و  نابرابری را که منجر به اشکال جدیدی از خشونت می شود و ساختار جامعه را تهدید می کند، برطرف نمی سازد.

این سومین انسیکلیکا (نظریات مذهبی) رهبر 83 ساله کلیسای کاتولیک است  که مقرر می گردد.

"انیسیکلیکای زیست محیطی" او که بسیار مورد توجه قرار گرفته پنج سال قدمت دارد.  فرانسیس انسکلیکای سوم خود را که بالغ بر 150 صفحه می گردد روز شنبه پس از انجام آئین های مذهبی در شهر زیارتی آسیزی در آمبریا(ایتالیا) امضا کرد.

پاپ می نویسد: "طی دهه هائی به نظر می رسید که جهان از همه جنگ ها  و فاجعه ها درس گرفته است و به آرامی  در حال حرکت بسوی اشکال مختلف هماهنگی  است." اما اکنون او نشانه هایی از بازگشت به عقب را می بیند: "درگیری های نابهنگامی آغاز شده که تصور می شد برطرف شده اند. ملی گرایی های سرسخت، اغراق آمیز، تیزخشم و تهاجمی در حال احیای دوباره هستند."

پاپ که اهل آرژانتین است اظهار داشت هدف او از انتشار انسیکلیکا  "زنده کردن تلاش جهانی برای برادری میان همگان" است.  وی خواستار عدالت و اخلاق بیشتر در سیاست و بین مردم شد. وی صراحتا از مهاجران و سالمندان به عنوان گروه هایی نام برد که نباید مغبون گردند و گفت باید بین مذاهب گفتگو های بیشتری صورت گیرد.

پاپ در این انسیکلیکا (فتوا) ی خود بارها به سندی از سال 2019 ("برادری همه مردم - برای همزیستی مسالمت آمیز در جهان") اشاره می کند، که می خواهد آن را احیا کند.

(پاپ فرانسیس آن سند را در فوریه 2019 همراه با امام جماعت مسجد الازهر، احمد الطیب، در ابوظبی امضا کرد. )

پاپ همه گیری کرونا را یک فاجعه جهانی می داند اما معتقد است  کرونا این آگاهی را  در جهان پدید اورد که مردم جهان همه در یک قایق نشسته اند.  او پیش از بروز کرونا کار بر روی انسیکلیکای خود را آغاز کرده بود، اما کرونا همه چیز را واضح تر کرد.

پاپ در این نوشتار، همچنین اعتراف می کند که کلیسای او خیلی دیر برده داری را محکوم کرده است. او متاسف است  که "مدت زیادی طول کشید تا کلیسا برده داری و انواع خشونت ها را محکوم کرد."

فتوای "برادری" پاپ پیام کانونی او  به 1.3 میلیارد کاتولیک در سراسر جهان و رهبران کلیسا است.

واتیکان اخیراً با مشکلات رسوائی مالی مکرر مواجه بوده و انتقاداتی را برای روند کند رسیدگی به پرونده های سو استفاده در کلیسا دریافت کرده است.

https://deutsch.rt.com/search?q=Ein+Mann+sieht+rot%3A+Papst+Franziskus+kritisiert+Kapitalismus+scharf+

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 758 - 24 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت