راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اردوغان

دایه دلسوزتراز مادر

برای مسلمانان شده!

اومانیته – ترجمه آذرنگ

 

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار تحریم محصولات فرانسوی شد. او با ریختن نفت بر روی آتش  بیش از هر چیز به دنبال ایجاد جایگاه ترکیه در صحنه های منطقه ای و بین المللی است.

رجب طیب اردوغان به بهانه سخنان امانوئل ماکرون در مراسم تشییع جنازه معلم سر بریده شده، "ساموئل پاتی"، رئیس جمهور فرانسه را هدف قرار داد و با زیر سوال بردن "سلامت روانی" رئیس جمهور وی را توصیه به "معالجه" کرد و بدین ترتیب، شبکه های اجتماعی را مشتعل کرد. وی در بیانیه ای تلویزیونی، با اصرار بر اینکه رئیس جمهور فرانسه "نیاز به کنترل ذهنی" دارد، این مسئله را تکرار کرد و از رهبران اروپایی خواست كه به فرانسه فشار آورند تا مکرون "كارزار" علیه مسلمانان را متوقف كند. وی گفت: "همانطور كه ​​در فرانسه برخی می گویند: کالاهای مارك های ترك را نخرید"، من از اینجا ملت خود را خطاب قرار می دهم: به کالاهای مارك های فرانسوی توجه نكنید، آنها را خریداری نكنید!

درک آنچه او در مورد محصولات فرانسوی در ترکیه به آن اشاره می کند دشوار است. او مراقب بود که جذابیت خود را برای جمعیت ترکیه ("ملت من")  محفوظ نگاه دارد، اگرچه می داند که این روزها فیس بوک، اینستاگرام، توییتر وغیره... میداندار تفسیر و تمسخر سخنان او هستند.

اردوغان در داخل و خارج از کشور با چالش روبرو است. او با پیامدهای غیر قابل محاسبه روبرواست. رئیس جمهور ترکیه فراموش می کند که آینده  کشور خودش را در نظر بگیرد. وی با رفتار خود، در جبهه داخلی دچار مشکل سیاسی است. او در دور اول انتخابات در سال 2018 به عنوان رئیس حکومت انتخاب شد، اما شکست او درانتخابات شهرداریها منجر به تضعیف او و حزب عدالت و توسعه در کشور شد. اردوغان در این انتخابات دو شهر اصلی ترکیه، یعنی استانبول و انکارا را که اهمیت اقتصادی و سیاسی دارند از دست داد. مشکلات عمدتا به سیاست اقتصادی او مربوط است. تولیدات صنعتی به شدت کاهش یافته، تورم از کنترل خارج شده و قیمت کالاهای مصرفی در حال افزایش است .در عرصه سیاسی مخالفان دستگیر، شکنجه و زندانی می شوند و آنوقت وی دل برای کشتار یهودیان در سالهای جنگ دوم می سوزاند و مدعی است که اروپا همان سیاست یهود کشی را اکنون علیه مسلمانان به  اجراء میگذارند . در ادامه همین نگرش است که اردوغان نسل کشی ارامنه را که از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد و درسال 1915 به اوج خود رسید به رسمیت نمی شناسد .

او می خواهد به عنوان تنها رهبر مسلمان ظاهر شود كه جرات رویارویی با غرب را دارد. او با این استراتژی افراطی سالهاست تلاش می کند به عنوان نماینده نهایی مسلمانان سنی در جهان شناخته شود.

اردوغان همیشه این نگرش را نسبت به فرانسه یا اروپا نداشت. علاوه بر این، همکاری پاریس و آنکارا در امور "امنیتی" هرگز متوقف نشده است.

اردوغان توانست به طرز ماهرانه ای با اتحادیه اروپا مذاکره کند تا صدها هزار پناهنده سوری را در خاک خود نگه دارد.

یک معامله اقتصادی سودآور با توجه به یارانه های کشورهای اروپائی به ترکیه که به وی امکان می دهد تا پیاده نظام خود را در صحنه های منطقه ای و بین المللی پیش ببرد.

رئیس جمهور ترکیه به طرز تحسین برانگیزی می داند که چگونه از نقشه ناتو، سازمانی که ترکیه بخشی از آن است و میزبان پایگاه های نظامی ناتو مانند فرانسه و ایالات متحده چگونه استفاده کند. این امکانات به او اجازه همه نوع مانوری را می دهد.

چند روز پیش، وقتی ایالات متحده از او به دلیل خرید موشک های اس ــ 400ـ روسی انتقاد و او را تهدید به تحریم کرد، او پاسخ داد: "شما نمی دانید با چه کسی می رقصید. (...) ما یک کشور قبیله ای نیستیم. ما ترکیه هستیم." اردوغان نیاز دارد دائماً به آتش هیزم  بیفزاید.

نه به این دلیل که مسلمانان جهان در معرض خطر قرار می گیرند، بلکه به این دلیل که او برای پیشبرد اهداف خود به این تقابل غیرعقلانی نیاز دارد. باز هم باید در انتظار حوادث غافلگیرانه بود .

https://www.humanite.fr/turquie-de-lempire-ottoman-lemprise-sur-les-musulmans-695449

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 759 - 8 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت