راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آیا بایدن میتواند

امریکا را متحول کند؟

تدوین فرزاد فروزنده

 

 

آیا "بایدن" رئیس جمهور آمریکا می تواند این کشور را تغییر دهد؟ این سئوال در حالی مطرح است که جو بایدن از زمان انتخاب خود از جسارت اعلامیه های خود شگفت زده شده است. وی از زمان تحلیف خود در 20 ژانویه 2021 ، کار خود را بابرنامه های محرک بی نظیری در تاریخ ایالات متحده آغاز کرد، اما سنای امریکا که نیمی از کرسی های آن را نمایندگان حزب جمهوری خواه اشغال کرده اند مانع اجرا برنامه های اقتصادی ـ اجتماعی او شده است. رئیس جمهور به ویژه تلاش می کند تا برنامه محرک خود را تا 4000 میلیارد دلار اجرا کند. برای قضاوت کافی است به اطلاعیه های وی از زمان انتخاب او نگاهی بیندازیم:

1- او حداقل دستمزد ها را دو برابر، یعنی به 15 دلار در ساعت اعلام کرد، البته موفق به تصویب آن در مجلس نشد.

2- برنامه محرک اجتماعی 1900 میلیارد دلاری، یعنی تقریبا 10 درصد تولید ناخالص داخلی. این برنامه در کنگره امریکا در 11 مارس به تصویب رسید. طبق این قانون یک چک 1400 دلاری به همه شهروندان آمریکایی پرداخت خواهد شد و 400 دلار به منظور تمدید مزایای بیکاری در سطح فدرال به بیکاران پرداخت می شود.

3ــ طرح سرمایه گذاری عظیم برای توسعه زیرساخت ها (جاده ها، پل ها، شبکه های برق و دیجیتال) که بودجه آن به مبلغ 4000 میلیارد دلار طی 10 سال از طریق افزایش مالیات ها بر شرکت ها و افزایش مالیات بر خانواده های ثروتمند تامین خواهد شد.

4 ــ مالیات جهانی 21٪ بر شرکت های چند ملیتی به 15 در صد کاهش یافت که سرانجام پس از توافق دراجلاس اخیر "ج.20" به تصویب رسید.

ما می توانیم 17 فرمان ریاست جمهوری که پس از تصدی مسئولیت امضا شده اند را هم به این  لیست اضافه کنیم. از جمله بازگشت ایالات متحده به توافقنامه های پاریس و سازمان بهداشت جهانی. پایان "ممنوعیت مسلمانان" که ورود انها را به ایالات متحده ممنوع می کرد، کنارگذاشتن ساخت دیوار در مرز با مکزیک و مهلت قانونی برای پروژه خط لوله شرکت غول پیکر"کیکستون" ..

چنین لیستی تقریباً برای هر کسی که با سیاست جو بایدن اشنا است، گیج کننده به نظر می رسد. از زمان انتخابش در سنا، او همیشه یک "معتدل"، "میانه رو"، مستعد سازش با جمهوری خواهان و مستعد سازش با ایده های غالب بوده است . در دهه 1970 ، وی متمم قانون " هاید" را ـ ممنوعیت برای سقط جنین که از زمان صدور حکم دیوان عالی در 1973 در قانون اساسی شناخته شده بود ،که کل بودجه ان را دولت فدرال تامین می کردـ تصویب کرد . در دهه 1980 ، او با اشتیاق به کاهش شدید مالیات که رونالد ریگان می خواست رای داد. در طول دهه بعد، وی با تدوین قانون جنایت 1994 ، با امضای بیل کلینتون که باعث افزایش سرگیجه آور جمعیت زندان ها شد، از سیاست های فوق سرکوبگر حمایت کرد. بنابراین، به طور مشروع تعجب آور است که چه اتفاقی برای جو بایدن افتاده است.

"جان میسون" استاد علوم سیاسی در دانشگاه" ویلیام پترسون" در" نیوجرسی" این گونه بیان می کند: "اگر جو بایدن مرکزگرست، این بدان معناست که او از مرکز ثقل حزب خود پیروی می کند. وقتی به سمت چپ حرکت می کند، انچنان که "مجله مارکسیستی "ژاکوبین" در ژانویه 2021 تیتر زد:" اگر جو بایدن به چپ منحرف شود، می توان از چپ امریکا تشکر کرد. بنابراین موقعیت جدید سیاسی جو بایدن مطابق با یک تحول اساسی و عمده در زندگی سیاسی آمریکا است: تغییر جهت به چپ رای دهندگان دموکرات. پدیده ای که بدون تردید با تغییر جهت به راست رای دهندگان جمهوری خواه، که توسط ترامپ و ترامپ گرایی تجسم یافته پدیده تقریبا نامرئی است. این دو تحول ترکیبی از چشمگیرترین پدیده این دوره از تاریخ ایالات متحده است: قطبی شدن. سیاسی- ایدئولوژیک جامعه. در مورد تحول و تکامل در نیروهای چپ امریکا، می توان گفت که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما واقعاً سرعت گرفت، که با تغییر سیاست اوباما باعث ناامیدی و سرخوردگی مردم شد. از سال 2010 ، جنبش های اجتماعی با افزایش نابرابری ها - اجتماعی، نژادی، جنسیتی - مخاطبان خود را به دست می آورند.  در کمپین "برنی سندرز"  نیروی چپ و دموکرات ها در سال 2016 خواسته های مردم و بسیج های عمومی را رهبری کردند و آن را به یک پروژه سیاسی تبدیل کردند. این پروژه سیاسی بویژه بر روی نسل جدید متمرکز شده است. افرادی که بین 1981 تا 1996 متولد شده اند و امروزه بین 25 تا 40 سال سن دارند. آنها نیروی محرکه احیای مبارزه برای حقوق مدنی هستند: جنبش جدید فمینیسم، جنبش بازگشت سندیکاهای کارگری و جنبش قدرتمند برای حداقل دستمزد مناسب 15 دلار در هر ساعت و همچنین هواداران تغییر آب و هوا...

جو بایدن در زندگی سیاسی خود احتمالاً از سیاست باراک اوباما آموخته است: اگر در راستای پایگاه اجتماعی و سیاسی خود حرکت نکنی، ناتوان ونابود می شوی!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 798  - 20 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت