راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هانیه نجیب الله

کیست، چه نظراتی و اطلاعاتی دارد؟

 

عسگر داوودی: در ارتباط با انتشار خلاصه ای از گفتگوهای "هیله نجیب الله" دختر دکتر نجیب الله رئیس جمهور دوران آشتی ملی افغانستان، اطلاعات زیرا را نیز در ادامه ترجمه آن گفتگوها جمع آوری کرده ام:

 

 

آمریکا پس از20 سال حضور نظامی بدون هیچ دستاوردی جز شکست مالی و معنوی از افغانستان خارج شد. بر کسی پوشیده نیست، که این آمریکا بود که طالبان را علیه دولت چپگرای دکتر«محمد نجیب الله» و نیروهای نظامی شوروی در افغانستان راه اندازی و سازماندهی و مسلح کرد. این جنگ در تمام سالهائی که دولت دکتر نجیف الله را سرنگون کردند ادامه دارد. یعنی 43 سال جنگ در افغانستان.

«محمد نجیب‌الله» در  28سالگی، در سال  1975از دانشگاه کابل در رشته پزشکی  فارغ‌التحصیل شد. او فعالیت‌های سیاسی خویش را در سال 1965 با ملحق شدن به جناح پرچم از حزب دموکراتیک خلق افغانستان آغاز کرد. دو بار دستگیر و زندانی شده بود. نجیب‌الله‌ پس ازانقلاب ثور و شکل‌گیری جمهوری دموکراتیک افغانستان، در زمان حاکمیت «حفیظ الله امین»،مدتی سفیر افغانستان در ایران بود. او که آخرین رییس‌جمهوری حکومت چپگرای افغانستان بود، در سال‌های حکومتش، آشتی ملی را اعلام کرد و گروه‌های مجاهدین که طالبان نیز بخشی از این نیروها بودند را  به گفتگو و مصالحه دعوت کرد، اما طالبان با رونالد ریگان و برژینسکی در آمریکا دیدار کردند و سیاست آشتی ملی نجیب‌الله را نپذیرفتند.

با خروج نیروهای نظامی شوروی کشورهای سرمایه داری غرب بر حمایت مالی ـ تسلیحاتی ـ تبلیغاتی طالبان باز هم بیشتر افزودند. هدف ساقط کردن دولت چپگرای دکتر نجیب بود که غرب بالاخره توانست با پیروز کردن طالبان ظاهرا به آرزوهای استراتژیک خود برسد. با ورود طالبان به کابل و در اختیار گرفتن پایتخت گفته می شود شبی که دکتر نجیب و برادرش ژنرال احمدزی برنامه خروج از افغانستان و سفر به هند را داشتند توسط نیروهای نظامی ژنرال دوستم که کنترل فرودگاه کابل را در اختیار داشتند به مانع برخورد کرده و نتوانستند وارد فرودگاه شوند. دکتر نجیب و برادرش مجبورا به منظور پناهندگی  وارد ساختمان سازمان ملل در کابل شدند. همچنین گفته می شود که از طرف احمد شاه مسعود پیامی به دفتر سازمان ملل در کابل به دکتر نجیب فرستاده شد به این مضمون که امکان خروج مخفیانه آنها از کابل فراهم است، اما دکتر نجیب و برادرش با توجه به اینکه پیام آورندگان صورتشان را پوشانده و ناشناس بودند از رفتن به همراه آنان خودداری کرده و پیشنهاد آنها را برای خروج از دفتر سازمان ملل و خروج مخفیانه و دور از چشم طالبان از کابل را نپذیرفتند. در تاریخ 6 مهر 1375 (1996) با سقوط کامل کابل و در ساعات اولیه صبح ، افرادی در لباس طالبان این دو را از سازمان ملل ربوده و بعد از شکنجه و کشتن آنها، پیکرشان را زیر پل میدان آریانا به دار آویختند. شواهدی از دست داشتن سازمان امنیت آنزمان پاکستان (ISI) در این حادثه در دست است. گفته می شود یکی از حمله کنندگان به ساختمان سازمان ملل در کابل مامور امنیتی پاکستان در لباس طالبان بوده است. در آن تاریخ «محمد ضیاء الحق» رئیس جمهور پاکستان بود که بعدها خود او نیز در حادثه سقوط مشکوک هواپیما کشته شد.

اکنون با خروج «نیروهای نظامی خارجی و در راس آنها آمریکا، طالبان اغلب شهر های افغانستان را به تصرف در آورده و همچنان در حال پیشروی است. گذشته بار دیگر تکرار می شود. مردم افغانستان به خروج نیروهای نظامی خارجی بویژه آمریکا در این شرایط خطرناک معترضند و می گویند: آمدند، تخریب کردند، مردم را به جان هم انداختند و رفتند. آمریکا بعنوان عامل اصلی راه اندازی طالبان و دیگر گروه های اسلامی خشونتگرا افغانستان، را ترک کرده و فعلا از تائید نقش منفی خود در بوجود آوردن اوضاع بحرانی افغانستان شانه خالی می کند. بايدن پس از سالها حضور نظامی آمریکا در افغانستان اکنون می گوید: افغان ها بايد خودشان برای آینده شان تصمیم بگیرند. و این در شرایطی است که حتی ژنرال «آستین اس میلر»، فرمانده نیروهای آمریکا چند روز قبل از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در یک کنفرانس خبری در مقر فرماندهی آمریکا و ناتو در کابل به «نیویورک تایمز» گفت: «جنگ داخلی در افغانستان قطعا مسیری است که می توان آن را پیش بینی کرد و اين موضوع زمینه نگرانی بین المللی را فراهم می کند».

برخی برآوردهای اطلاعاتی نشان می دهند، دولت افغانستان می تواند در شش ماه تا دو سال پس از خروج نهایی آمریکا سقوط کند. نیویورک تایمز همچنین نوشت: این نظرات ژنرال میلر زمینه تنش ما بین کاخ سفید و پنتاگون را فراهم می کند. با خروج نیروهای نظامی آمریکا عملا بسیاری از تجهیزات ارتباطاتی با تکنولوژی بالا آمریکایی از بین رفته، حداقل در یک نمونه آن جت ها جنگی قادر به برقراری ارتباط مناسب برای انجام یک حمله هوایی علیه مواضع طالبان نیستند. یکی از مقامات نظامی، به شرط ناشناس ماندن به گزارشگر نیویورک تایمز گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از حمایت هوایی از افغانستان به خارج از کشور منتقل شده است. در شرایط فعلی سیاهچاله امنیتی بزرگی با خروج عجولانه آمریکا از افغانستان ایجاد شده است.

25 سال از قتل بی رحمانه رئیس جمهور یک کشور در ملع عام می گذرد اما تاکنون با وجود اعتراضات متعدد خانواده دکتر نجیب حتی سازمان ملل نیز عکس العملی در این رابطه انجام نداده است. خانواده دکتر نجیب از محافل بین المللی می پرسند: با توجه به اظهار نظرهای مختلف بالاخره قاتلین دو عضو خانواده ما چه کسانی بوده اند و از کجا دستور گرفته اند؟

در همین رابطه و در رابطه با وضعیت کنونی افغانستان مجموعه گفتگو هائی توسط رسانه های مختلف با «هیله نجیب الله» دختر بزرگ دکتر نجیب انجام شده که ما فشرده ای از مجموعه این گفتگو ها را تنظیم و در زیر منتشر می کنیم.

«هیله نجیب الله» دارای دو مدرک دکترای تحقیقات دینی و مطالعات صلح بین المللی از دانشگاه زوریخ سوئیس است. او در غرب به چهره ای سیاسی ـ اجتماعی مرتبط با مسائل آسیا و افغانستان شناخته می شود. او که 37 ساله است همچنین نویسنده و پژوهشگر، نماینده مؤسسه مطالعات بین المللی صلح "کروک" بوده و کتابی نیز در رابطه با رشته تحصیلی خود به زبان انگلیسی منتشر کرده است. گفتگو های منتشر شده با او همگی قبل از خروج نیرو های نظامی غرب از افغانستان انجام شده و متاسفانه تاکنون گفتگوی جدیدی در رابطه با مسائل روز افغانستان در دسترس نیست!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 798  - 20 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت