راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هماهنگی نظامی

چین و روسیه

با تاجیکستان

و ازبکستان

روز نامه پراودا-  ترجمه نعمت بوستانی

 

 

با تسلط طالبان بر افغانستان و غیرقابل پیش بینی بودن وضعیت آینده، کشورهای همسایه وادار شده اند تا سطح هماهنگی همه جانبه خود را افزایش دهند. اخیرا در تاجیکستان مانورهای نظامی مشترک جمهوری خلق چین و ارتش این کشور برگزار شد. ضمن اینکه مذاکرات جهت تامین تسلیحات چینی به کشورهای اطراف افغانستان نیز در حال انجام است. با به دست گرفتن قدرت حکومتی توسط طالبان، افغانستان تبدیل به «جعبه سیاه» ژئوپلتیک منطقه شده است. حتی تصور هم نمی توان کرد که تسلط شبه نظامیان دیروز در«قلب آسیا» این‌ گونه رقم زده خواهد شد. وجود گروه های تندرو مختلف از جمله القاعده، دولت اسلامی(داعش)، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، همینطور ناهمگونی دستجات طالبان برای سیاستمداران خارجی نگرانی بزرگی را بوجود آورده است.

امکان دارد وضعیت افغانستان برای جمهوری خلق چین، به یک هدف اصلی برنامه های این کشور تبدیل شود. باید توجه داشت که افغانستان 76 کیلومتر مرز مشترک با منطقه خودمختار سین کیانگ (ایغور) چین دارد. در حالی که جنبش افراطی ETIM عزم خود را برای«جهاد مسلحانه» در این استان کتمان نمی کنند. به همین دلیل پکن نمی‌تواند در مورد چنین وضعیتی بی‌تفاوت بماند. با توجه به تضمین های طالبان که اجازه تحریکات برون مرزی را نخواهند داد، با این وصف، می‌توان نفوذ کابل را بر همه سازمان های تروریستی، زیر علامت سؤال برد.

جمهوری خلق چین جهت تقویت دفاعی خود با کشورهای منطقه همکاری نزدیک دارد. در پایان ماه ژوئیه «وی فنگه» وزیر دفاع این کشور از تاجیکستان بازدید کرد. وی با امامعلی رحمان، رئیس جمهور مسائل مربوط به همکاری های نظامی- فنی دو کشور را مورد بحث قرار دادند. بر اساس گزارش ها، طرفین توافق کردند بطور هماهنگ و مشترک، با توجه به تغییر شرایط افغانستان و جلوگیری از گسترش فعالیت های تروریستی، تلاش برای حفظ صلح و ثبات در منطقه همکاری کنند. در همین راستا در سفر اخیر «یوآ شیائون» نماینده ویژه وزارت خارجه جمهوری خلق چین به تاجیکستان موضوعات مشابهی مطرح شد.

بدنبال دیدارهای نمایندگان سیاسی و نظامی چین و تاجیکستان، تمرینات نظامی مشترک دو کشور از روزهای 17 تا 20 اوت، در زمین آموزشی «مارگوب» برگزار شد. در این مانورها انواع مختلف سلاح از جمله هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین، ماشین های زرهی و توپخانه های دوربرد استفاده شد. همانطور که توسط مقامات در شهر دوشنبه اعلام شد، هدف از این مانورها بالا بردن مهارت های حرفه ای نظامیان نیروهای ویژه و تبادل تجربه در مبارزه با تروریسم در مناطق کوهستانی بود.
همچنین بنا بر گفته منابع نظامی جمهوری خلق چین، ارسال تسلیحات و ساز و برگ نظامی به تاجیکستان سرعت بیشتری گرفته است. بر اساس اظهار نظر امامعلی رحمان، رئیس جمهور، علاوه بر دریافت تسلیحات نظامی چینی توسط ارتش این کشور تیپ هفتم نیروی هوایی ارتش تاجیکستان عمدتا به تجهیزات نظامی  جدید چین مجهز شده است.

از سویی دیگر، جمهوری خلق چین در حال مذاکره درباره همکاری های نظامی و فنی با مقامات ازبکستان می باشد. طی روزهای گذشته، هیاتی از طرف اداره اصلی تسلیحات و تجهیزات نظامی کمیسیون مرکزی ارتش جمهوری خلق چین وارد این جمهوری شد. این هیات در تاشکند، با مسولان کمیته دولتی صنایع دفاعی ازبکستان گفتگو کرد. دراین مذاکرات که مربوط به پروژه های فعلی و آینده همکاری دو کشور در زمینه‌های تسلیحاتی و تجهیزات و فناوری نظامی است گفتگو کردند.

علاوه بر این، در چارچوب همکاری سازمان های بین المللی موجود، از جمله سازمان همکاری شانگهای، چشم اندازهای فراوانی وجود دارد. اخیراً نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه برگزار شد که موضوع اصلی مذاکره در باره وضعیت افغانستان بود. طرفین برعدم بی ثبات سازی وضعیت منطقه تاکید کردند و توافق شد تا روابط خود را در حوزه امنیتی تقویت کنند.
طبق مذاکراتی که در ماه اوت به تصویب رسیده است، تمرینات ضد تروریستی مشترک ماموریت صلح 2021 در زمین آموزشی «دانگوز» در منطقه «اورنبورگ» (روسیه) برگزار می شود. انتظار می رود بیش از 4000 سرباز از روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آن عملیات شرکت کنند!

https://gazeta-pravda.ru/issue/91-31151-2425-avgusta-2021-goda/tadzhikistan-kitay-obedinyennye-obshchey-ugrozoy

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 799  - 3 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت