راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه و امریکا

در برابر یکدیگر

در اوکراین

تدوین و ترجمه- آزاده اسفندیاری

 

 

تشدید حملات نظامی اکراین، با آمریت نظامیان آمریکایی و انگلیسی به دنباس (شامل جمهوری های مردمی لوگانسگ و دونتسک)، شدت یافته است. همه روزه مانورهای نظامی ناتو با ارتش مسلح به سلاح های  آمریکایی اکراین، در حال انجام است. بنا بر اذعان مقامات کیف و آگاهان نظامی منطقه، از سال 2014، مستشاران و مشاوران نظامی آمریکایی- انگلیسی در تمام رده بندی ها و سلسله مراتب نظامی اکراین حضور دارند. ساختار حکومتی اکراین نیز از این قاعده مستثنا نیست و مشاوران غربی جهت گیری اقتصادی- سیاسی این کشور را هدایت می کنند. این بدان معنی است که عملاً اکراین به آشغال غرب درآمده است اما آن‌ها بر سر هر کوی و برزنی فریاد می زنند:«روسیه قصد حمله نظامی به اکراین را دارد»!

طی ماه ها و روزهای گذشته، تمرین‌های نظامی سازمان ناتو، خصوصا نیروهای دریایی و هوایی آمریکا و انگلستان اطراف مرزهای روسیه و جمهوری خلق چین، شدت بی سابق ای گرفته است.

بنا بر اظهارات مقامات روسیه، اخیراً هواپیماهای دور پرواز ب - 52 و ب -51 آمریکا که قادر به حمل سلاح های اتمی می‌باشند بر فراز دریای بالتیک و دریای سیاه تا نقطه مرزی این کشور اعم از مرزهای دریایی و خاکی به پرواز در می‌آیند. این پروازها در دریای چین نیز جریان دارد.

در هفته‌های گذشته مقامات نظامی آمریکایی، اعلام کردند در صدد هستند تا سلاح های اتمی این کشور را از آلمان به لهستان منتقل کنند. این تصمیم در شرایطی گرفته می شود که ایالات متحده آمریکا بیش 10 هزار نیروی نظامی و انواع هواپیماهای جنگی، تانک و جدید ترین سامانه های دفاعی خود را در خاک این کشور مستقر کرده است.

طی روزهای گذشته سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد، مقامات غرب با فرار به جلو خبر از« حمله نظامی روسیه» به اکراین می‌دهند. این درحالی است که مرتب بر تعداد مربیان نظامی انگلیسی و آمریکایی در جبهه دونباس افزوده می شود. بنا به  گفته لاوروف، کارشناسان خارجی در حال اجرای ماجرا جویی و تحریک حمله نیروهای نظامی اکراین به جمهوری های لوگانسگ و دونتسک می‌باشند که این تلاش‌ها مستقیماً تهدید روسیه را در بر دارد. در همین زمینه ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به  استقرار ارتش اکراین در شرق این کشور گفت، کیف، بیش از 125 هزار نفر از نیروهای نظامی خود را به دنباس فرستاده است که شامل بیش از نیمی از تعداد کل ارتش این کشور می باشد.

در واکنش به تهدید های نظامی غرب علیه روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، طی یک گفتگوی تلویزیونی گفت: روسیه نمیتواند ناظر استقرار راکت های آمریکایی با کلاهک های اتمی در اکراین و بر سر مرزهای خود باشد. این راکت ها میتوانند در عرض 5 دقیقه مسکو را هدف قرار دهند و ما نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت کشور و مردم خود بی‌تفاوت باشیم. بدون تردید ما اقدام‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد (اخیراً در مسکو زمزمه برای به رسمیت شناختن جمهوری های مردمی لوگانسگ و دونتسک شروع شده است. چنانچه روسیه این جمهوری ها را به رسمیت بشناسد، امکان پاسخ به تهدیدات نظامی غرب در این منطقه عملی خواهد شد). رهبران جمهوری های دنباس، سالها است که از مقامات روسیه درخواست کرده‌ اند تا استقلال آن‌ها به عنوان کشور مستقل را به رسمیت بشناسد. ضمن این که، حزب کمونیست روسیه از ابتدای اعلام استقلال این دو جمهوری، خواستار برسمیت شناختن آنان توسط مسکو شده است.

در خبری دیگر، هفته گذشته و در پی تشدید فشارها بر سر مرزهای روسیه و بلاروس، دیداری بین وزرای دفاع روسیه و جمهوری خلق چین صورت گرفت و عزم هر دو کشور برای اتحاد و همکاری‌های نظامی در مقابل هر تجاوزی اعلام شد. روز جمعه نیز ملاقاتی بین ریبا کوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و سفیر جمهوری خلق چین در مسکو انجام شد و دو طرف در ارتباط با مسائل جهانی و منطقه ای و ایجاد هماهنگی، در مقابله با تجاوزات نیروهای نظامی غرب، گفتگو کردند. در این گفتگو، شباهت‌های چنگ و دندان نشان دادن ایالات متحده آمریکا به هر دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

با اعلام استقرار سلاح های اتمی آمریکا در لهستان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس ضرورت تقویت دفاعی مرزهای این کشور و روسیه را با ایجاد پایگاه های دفاعی اس 400 و اس 500 روسیه و استقرار سلاح های اتمی روسیه در بلاروس دانست. لوکاشنکو یاد آوری کرد، همکاری‌های نظامی دو کشور روند اتحاد دولت های بلاروس و روسیه را تسریع خواهد کرد، زیرا سرنوشت مردم برادر روسیه و بلاروس به هم گره خورده است و باید این روابط برادرانه هر چه بیشتر تحکیم یابد.

--------

شکاف در ناتو و اتحادیه اروپا:  

 

با پا فشاری ایالات متحده آمریکا و انگلستان، جهت آتش افروزی در اطراف روسیه، برخی از اعضای اتحادیه اروپا و عضو سازمان ناتو، عدم تمایل خود برای جنگ علیه روسیه را اعلام کردند.

 در این رابطه خبر گزاری ریانووستی به نقل از آنکن ویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ که با روزنامه «وی جی» این کشور مصاحبه کرده است نوشت: دولت جدید نروژ طرفدار محدود کردن فعالیت متحدان اسلو، در اطراف مرزهای خود با روسیه است. ما از حضور نظامی هم پیمانان خود در کشور استقبال می‌کنیم اما ترجیح میدهیم با نیروهای نظامی خود از منافع کشورمان دفاع کنیم. این دیپلمات خاطر نشان کرد که نروژ  در صدد است تا موضع کشور خود را با بریتانیا و آمریکا در ارتباط با منافع ملی نروژ مورد بحث قرار دهیم. در هفته گذشته مقامات دیپلماتیک مجارستان نیزاعلام کردند، شرایط جهانی ایجاب می‌کند تا اروپا با روسیه روابط همه جانبه سیاسی، اقتصادی و صلح آمیز داشته باشد و از هر گونه هرج و مرج در ارتباط با این کشور اجتناب کند.

--------

 یاد آوری می شود، پس از انجام موفقیت آمیز کودتا« میدان» دراکراین؛ در سال 2014 علیه دولت ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهور قانونی این کشور، که رهبری آن را مشاور امنیت ملی کاخ سفید "جان بولتون" در دولت ترامپ برعهده داشت عملاً نئو فاشیست ها و باندراها اهرم دولت و مجلس این کشور را بدست گرفتند. متعاقب کودتا و مخالفت با شیوه اداره کشور بشکل فدرال، شبه جزیره کریمه در یک رفراندوم با حدود 93 در صد آرا جدایی خود از اکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد. در شرق این کشور نیز، "دنباس" مرکب از  استان های لوگانسگ و دونتسک با رأی مثبت بیش از 92 در صد اهالی استقلال خود را تحت عنوان "روسیه نو" یا "جمهوری های مردمی" اعلام کرد.

 منطقه دنباس زمان اتحاد شوروی، یکی از مهم‌ ترین مراکز صنعتی، شامل چندین کارخانه ذوب آهن، ماشین سازی و ساخت قطعات سلاح های جنگی، همینطور صنایع معدن و معادن عظیم زغال سنگ و استخراج از آن‌ها وجود داشتند. جمعیت این مناطق قبل از جنگ حدود 7.3 میلیون و مساحت هر دو استان تقریباً 9 در صد خاک اکراین است. در اثر حمله های نظامی ارتش اکراین به این مناطق عملاً کارخانه ها تخریب شده‌اند و فعالیت کشاورزی زیر گلوله باران عملاً از رونق افتاده اند. پس از آغاز جنگ میان اوکرائین و دنباس، بیش از دو میلیون نفر از جمعیت این مناطق  به روسیه، بلاروس و کشورهای دیگر پناه برده اند.   

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 813  - 17 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت