راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

انفجار قیمت ها

هولناک تر از کرونا

در امریکا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

افزایش قیمت‌ها در ایالات متحده به سطوحی رسیده که در چهل سال گذشته دیده نشده است. به طور جدی قدرت خرید دهها میلیون شهروند کاهش یافته که به کاهش شدید محبوبیت جو بایدن منجر شده است. اکنون قیمت های سرسام آور ضروری ترین کالاها به دغدغه شماره یک بسیاری از شهروندان ایالات متحده تبدیل شده است.

در میان کارمندان عادی، که قدرت خرید انها تا حد زیادی کاهش یافته است، خشم در حال ظهور است.  در صدر گرانی ها بنزین، مسکن، غذا و اتومبیل قرار دارند.

"پیتر جانسون" در ستون اول روزنامه "نیوآرک" نیوجرسی فریاد می زند: این شگفت انگیز است، من می بینم که در طول هفته ها فقیرتر می شوم، همه چیز برای من هزینه بیشتری دارد.

او که یک تکنسین ساختمانی است، برای یک شرکت نیویورکی کار می کند و مجبور است مانند میلیون ها تن از همشهریانش، از ماشین خود برای رسیدن به محل کار استفاده کند. "پیتر جانسون" شاهد بوده که هزینه  گازوئیل در طول یک سال تقریباً 40 درصد افزایش یافته است.

با انفجار قیمت املاک، اجاره مسکن نیز بسرعت افزایش می یابد وهمچنین قیمت کالاها در سوپرمارکت ها در حال افزایش است. تورم به مشکل اصلی اقشار جامعه  و از جمله  طبقات متوسط ​​تبدیل شده است.

به گفته آژانس "بلومبرگ"، از هر چهار مصرف‌ کننده، یک نفر در ماه نوامبر کاهش سطح زندگی خود را گزارش کرده است.

جو بایدن که در نوامبر 2020 با رای "مردمی مشتاق تغییر" انتخاب شد، اکنون با سرخوردگی رای دهندگانش روبروست. اکثر تحلیل های در مورد منشاء تورم که جامعه را به چالش کشیده در یک راستا است. مسلماً، بهبودی که پس از محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا در سال 2020 آغاز شد، به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است. تقاضا برای محصولات کمیاب در بازار افزایش یافته است، اما مسئله اینست که قیمت محصولات ضروری بطور سرسام اوری افزایش یافته است. بسیاری از اقتصاددانان، به این نتیجه رسیده اند که این پدیده "گذرا" است، اما این توضیح برای عموم مردم  قانع کننده نیست .افزایش تورم انگیزه‌های دیگری نیز دارد و اکنون یک سری از ناظران اذعان می‌کنند که می‌تواند ناگهان بسیار پایدارتر شود. تورم مالی فوق العاده که در ماه های اخیر خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده است، به شدت در این امر نقش داشته است. سهامداران شاهد افزایش درآمد خود به صورت "استراتوسفر" بی نهایت سرسام آور بودند.

گزارشی که در ماه نوامبر توسط "یانوس هندرسون"، وزیر دارایی ایالات متحده منتشر شد، تخمین می زند که ارزش سود سهام آنها در سه ماهه سوم سال 2021 ــ 19.5 درصد (385 میلیارد دلار) نسبت به سه ماهه سوم سال 2020، افزایش یافته است. کوه های اعتبار رایگان توزیع شده توسط فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده، به این پدیده دامن زده است.

اعتبارات رایگانی که اغلب برای عملیات کاملاً سفته بازانه استفاده می شدند و به بازخریدهای گسترده اوراق بهادار توسط مدیران گروه های بزرگ یا ثروتمندان بزرگ که صرفاً هدف آنها سوق دادن قیمت های بازار سهام به سمت رکوردهای تاریخی جدید بود مورد استفاده قرار گرفته است .

میلیونها میلیارد به سمت سود مالی فوری، می رود وهمچنین سرمایه گذاری هایی که ضروری نبود. از جمله سرمایه گذاری دراز مدت در تولید مواد خام یا سایر محصولات نیمه تمام. به این ترتیب میلیاردها دلار در اقتصاد کشور عقیم ماند که پیدایش تگناها و چالش ها در زنجیره تامین تولیدات ضروری نتیجه آن است و به این ترتیب تورم مالی به اقتصاد واقعی  تحمیل شد و سرایت کرد .

بسیاری از کارگران آمریکایی که قصد ندارند اجازه دهند فریب تورم را بخورند، شروع به واکنش کرده اند. ما شاهد ظهور اعتراضات بی سابقه، درگیری ها در ماه های اخیر بر سر افزایش دستمزدها هستیم که گاهی اوقات با موفقیت های چشمگیری روبرو بوده است، مانند اعتراضات کارگران یک ماه پیش تولید کننده ماشین آلات کشاورزی شرکت "جان  دیر".

 در مجموع، نابرابری‌های اجتماعی در طول این دوره به گونه‌ای است که هرگز پیش از آن نبوده است.

اکثر کارگران و کارمندان در شرکت های "بی سازمان" و خارج از مدار اتحادیه کارگری باقی می مانند. به این ترتیب، سهم اقتصاد آمریکا توسط سودهای آدمخوار در سه ماه سوم سال 2021  به 11 درصد رسیده است.

مجله مترقی امریکای "پرسپکت" نتیجه این بحران را اینگونه بعنوان چشم انداز آمریکا ترسیم می کند "این بحران منجر به سودی شده که سرمایه داران امریکا قبلا هرگز به آن نرسیده بودند!

https://www.humanite.fr/monde/etats-unis/etats-unis-une-inflation-record-nourrit-la-colere-des-classes-moyennes-732356

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 816  - 8 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت