راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله

23 سال پیش راه توده، درباره

نفوذ اسرائیل در ج. اسلامی نوشت

 

 

هنوز اندک زمانی از ترور محسن فخری زاده و انفجار سال گذشته در نطنز و ترور سردار سلیمانی سپری نشده که هفته گذشته سامانه برق نیروگاه نطنز که گفته می شود در عمق 50 متری زمین است توسط اسرائیل منفجر شد. انگشت اتهام مردم متوجه عوامل نفوذی اسرائیل در اطلاعات سپاه پاسداران است که همچنان می کوشند منکر وجود عوامل نفوذی شوند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از قول یک روزنامه نگار اسرائیلی می گوید "دستگاه انفجاریِ حمله به تاسیسات نطنز از راه قاچاق وارد ایران شده، از راه دور به کار افتاده و سامانه اصلی برق و سامانه پشتیبانی آن را همزمان از کار انداخته." در جریان ترور فخری زاده هم در حالیکه جای گلوله و دیلم بر روی خودروی حامل فخری زاده آشکارا دیده می شد گفتند ترور او توسط تجهیزات قاچاق و دست آخر توسط پهپاد و ماهواره صورت گرفته. ظاهرا همه چیز توسط اسراییل از راه دور انجام می شود، فقط کارشناسان محیط زیست و روزنامه نگارها و نویسندگان و کارگران و بهاییان ساکن دهات و دراویش و ... هستند که از نزدیک برای جاسوسی اعزام می شوند! اگر واقعا اراده ای در جمهوری اسلامی برای پاکسازی اطلاعات سپاه وجود داشت (همانگونه که اسحاق جهانگیری سه روز پیش در "کلاب هاوس" با جسارت به آن مطرح کرد) باید دنبال آن سرنخ نفوذی بروند که برای کارشناسان محیط زیست، روزنامه نگاران، نویسندگان، هنرمندان، کارگران و معلمان و طرفداران اصلاحات و تحولات پرونده جاسوسی برای اسرائیل می سازد. همه می دانند که سازمان‌های جاسوسی در همه جهان در حکومت‌ها نفوذ می کنند. اما جمهوری اسلامی تنها کشوری است که مدعی است سازمان‌های جاسوسی در میان منتقدان نظام در داخل کشور نفوذ کرده اند تا از این طریق با جمهوری اسلامی مبارزه کنند! انفجار هفته گذشته نیروگاه نطنز یکبار دیگر نشان داد که هیچ سازمان جاسوسی نشاندن یک نفر در راس اطلاعات سپاه، در مراکز حساس کشور، در بیت آقای خامنه‌‌ای یا در در کنار سردار سلیمانی را کنار نمی گذارد و برود در میان دراویش و دانشجویان دانشگاه نفوذ کند.

هدف اسرائیل از انفجار اخیر دادن بهانه به ارتجاع مذهبی برای بر هم زدن مذاکرات هسته ای و جلوگیری از پایان یافتن تحریم ها بوده است. ولی آیا این همدستی اسرائیل و راست ارتجاعی داخلی پدیده تازه‌ای است؟ 23 سال پیش راه توده در تفسیر ماجرای حمله به اتوبوس جهانگردان آمریکایی درآن زمان نوشت:

"موساد اسراییل آگاه شده بود گروهی از صاحبان صنایع ایالات متحده بزودی به ایران خواهند رفت تا با دور زدن سنا و سناتورهای متعصب و هوادار اسرائیل٬ شانس خود را برای شکستن محاصره اقتصادی ایران بیازمایند. آیا موفق می‌شدند؟ تحلیل ماجرا روشن بود. اگر محاصره عملا شکسته شود٬ اسرائیل بزرگترین بازنده آن خواهد بود ... باید گام‌های بیشتری برداشته می‌شد. باید خبری چاپ می‌شد٬ تا‌ ‌ترتیب دهندگان سفر بدون آشکار شدن آن٬ سفر را لغو کنند. عملیات به سرعت انجام شد. راه را بستند. اتوبوس را متوقف کردند٬ با قنداق تفنگ شیشه‌های آن را شکستند و به تیراندازی هواٸی پرداختند. بعد٬ از اتوبوس و امریکاٸی‌های وحشت زده عکس گرفتند.... در نیمه شب گزارش عملیات به تل آویو مخابره شد...." (شماره 81 – اسفند 1377- راه توده چاپی)

سه دهه است که این ماجرا ادامه دارد. هر بار که قرار است روابط ایران با جهان اندک بهبودی پیدا کند عوامل نفوذی اسرائیل در دستگاه های امنیتی و راست ارتجاعی مذهبی داخلی به میدان می ایند تا مانع آن شوند. آنها سرانجام توانستند با کودتا و تحمیل احمدی نژاد، ایران را به زیر تحریم ها و عملیات نظامی زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بکشانند و اکنون هم نمی خواهند اجازه دهند که برجام با موفقیت احیا شود. مخالفت های روزنامه کیهان، رسالت، وطن امروز، و یکی دوجین روزنامه و رسانه دست راستی و ارتجاعی دیگر با مذاکرات کنونی در وین ریشه در همین توطئه های سی ساله اخیر دارد!  

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 782  -  25 فروردین 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت