راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا افغانستان را

ترک می کند تا

برای چین و روسیه

 دندان تیز کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر، شکست جنگی را که بیست سال پیش آغاز شد نشان میدهد. استراتژی جدید امریکا تجدید استقرار قدرت خود به سمت دریای چین است.

جو بایدن زمانی که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر 2021 را بطور نمادین اعلام کرد ــ خبری که بطور سمبولیک مصادف با  حملات تروریستی به مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبراست ــ احتمالا  قصد داشت جنگی را که جورح بوش 20 سال پیش آغاز کرد به پایان برساند. باراک اوباما نیز به نوبه خود در حالی که 2500 سرباز را در آنجا مستقر کرده بود، به بغداد گفت: "خداحافظ".

اکنون جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین امریکا "اوباما"، به نوبه خود، به اشغال افغانستان، اولین هدف دولت نومحافظه کار در سال 2001 و نقطه شروع طولانی ترین جنگ کشوری که هیچ کمبودی در آن "دیده " نمی شد و "البته ـ کنترـ ان هنوز در چرخش است" پایان می دهد.

این عقب نشینی چه پیامدهایی بر کشورافغانستان  و محیط منطقه ای آن خواهد داشت؟

با خروج نیروهای نظامی امریکا از خاک افغانستان یک دوره از قدرت نمایی امریکا در منطقه به پایان می رسد، اما چرخه دیگری از قدرت نمایی امریکا در منطقه دیگری از جهان  بازخواهد شد:

امریکا اکنون رقابت استراتژیک خود با چین را پنهان نمی کند و به پکن: "صبح بخیر می گوید".

او یادآوری کرد که خبر خروج نیروهای امریکا از افغانستان حتی قبل از اعلامیه رسمی،  در سراسر جهان پخش شده بود.

 امریکا در اوج حضور خود بین سالهای 2010ـ2011 درخاک افغانستان، حدود 100 هزار سرباز آمریکایی در این کشور مستقر کرد.  باراک اوباما این تعداد را به 84 هزار و 400 سرباز کاهش داد، سپس جانشین او، دونالد ترامپ، خروج نیروهای امریکائی را ادامه داد و اکنون 2500 سرباز و مستشار امریکایی در افغانستان باقی مانده است. آمریکایی ها در طول 20 سال حضور خود در افغانستان فقط با میزها و چادرهای خود در آن کشور اردو نزدند، بلکه سلاح ها و تسلیحات نظامی خود را به همراه داشت و بازگشت مجدد همه سلاح ها و تجهیزات که در سراسر کشور پراکنده شده، مطمئنا زمان می برد.

عزیمت نیروهای امریکایی عملاً پیروزی شورشیان اسلامگرا را تأیید می کند که در حال حاضر بیش از 50٪ افغانستان را کنترل می کنند و بدون شک در به چالش کشیدن دولت مرکزی افغانستان هیچ مشکلی نخواهند داشت.

بیست سال جنگ توسط قدرت نظامی پیشرو جهان فقط منجر به دهها هزار کشته و وخیم تر شدن اوضاع شد. با این حال، وزیر امور خارجه فعلی ایالات متحده، "آنتونی بلینکن" قبل از جلسه در مقر ناتو در بروکسل اظهار داشت "ما به اهدافی که برای خود تعیین کرده بودیم رسیدیم" به نظر میرسد که منظور او از این اهداف آنست که افغانستان همچنان بی ثبات است. طالبان تقویت شده  و موقعیت  داعش "دولت اسلامی" در مناطقی از افغانستان حضور یافته است.

جو بایدن اکنون توضیح می دهد که عزیمت نیروها نباید مشروط به چیزی شود وما در معرض خطر "مادام العمر" قرار گیریم. منظور او چیست؟ ایا واقعا قصد دارد نیروهای نظامی امریکا را به وطن باز گرداند؟

در واقع چه امریکا افغانستان را ترک کند و یا نکند، قدرت طالبان هر روز در حال افزایش است.

ایالات متحده به دولت کابل "حکومت اسلامی" و تقسیم قدرت بین طرفین را پیشنهاد می کند. امتیازی واضح برای طالبان .

گفتگوها میان طالبان و دولت مرکزی که از آغاز سپتامبر متوقف شده، قرار بود با تشکیل کنفرانس استانبول ادامه یابد اما این کنفرانس در تاریخی که اعلام کرده بودند تشکیل نشد!

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در قطر گفت: تا زمانی که همه نیروهای خارجی به طور کامل از افغانستان خارج نشوند، (ما) در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان تصمیم گیری کند شرکت نخواهیم کرد. او به خوبی می داند که هیچ  تضمین  برای  آینده وجود ندارد .

اولویت برای دولت ایالات متحده استراتژی مهار چین است.

 جو بایدن جزئیات برنامه خود برای خروج نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد اما برای او حساس ترین منطقه ژئوپلیتیک جدید دریای چین و مسئله تایوان است. استراتژی که در گدشته توسط باراک اوباما ارائه شد، که کم و بیش توسط دونالد ترامپ دنبال شد و اکنون توسط جو بایدن اصلاح شده است.

در یک سند رسمی که از طرف سرویس های اطلاعاتی آمریکا  در 9 آوریل منتشر شد آمده است "چین به طور فزاینده ای تقریبا یک رقیب با قدرت در برابر ایالات متحده است. در بسیاری از زمینه ها - به ویژه اقتصادی، نظامی و فناوری - چین ایالات متحده را به چالش می کشد. و به تغییر در استانداردهای جهان سرمایه داری  فشار می آورد".

چین استراتژی محاصره اقتصادی و نظامی ایالات متحده را دنبال خواهد کرد و یا بر قدرت نظامی خود برای پاسخ به امریکا تکیه خواهد کرد؟ هزینه نظامی این کشور در حال حاضر 14٪ از هزینه های نظامی جهان است، در حالی که هزینه نظامی چین در سال 1989 یک در صد بود .

در سال 2017، شی جین پینگ رئیس جمهور چین با دکترین یک ارتش مردمی با "حرفه منطقه ای" وداع کرد تا در سال 2050 ارتش چین را به یک رتبه جهانی ارتقاء دهد .

ناوگان چینی اکنون از نظر واحدها از ناوگان نیروی دریایی آمریكا پیشی گرفته است، اما هنوز از نظر قدرت و كارآیی با نیروی دریایی امریکا فاصله دارد .

رقابت نظامی بیش از هر چیز در زمینه فناوری (هوش مصنوعی5 ژ)، جایی که پکن واشنگتن را به چالش کشیده است  مشهود است. اکنون چین از موفقیت بیشتری برخوردار است.

جو بایدن چند روز قبل از اعلام برنامه خود برای افغانستان، پیشنهاد دولت خود برای بودجه بعدی نظامی امریکا را اعلام كرد: 715 میلیارد دلار در مقایسه با 705 میلیارد دلار در آخرین سال دولت  دونالد ترامپ.

نه عقب نشینی از افغانستان بلکه افزایش بودجه نظامی امریکا استراتژی جهانی ایالات متحده را نشان می دهد!

https://www.humanite.fr/etats-unis-joe-biden-quitte-kaboul-pour-mieux-affronter-pekin-703611

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 783  -  اول اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت