راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین و روسیه

پیشتازان واکسن

کوید 19 درجهان

 

 

در هفته اخیر اغلب کشورهای اروپایی مقررات مربوط به رعایت بیماری کرونا را سفت و سخت تر کردند. بسیاری از این کشورها مرزهای خود را به خارج از اروپا بسته و در داخل اروپا منوط به انجام آزمایش منفی کرونا و قرنطینه کرده‌اند. این سخت شدن مقررات از یک طرف در پیوند است با کمبود شدید واکسن و از سوی دیگر با افزایش عوارض و تلفات واکسن فایزر ساخت آمریکا که کشورهای اروپایی و شرکت‌های داروسازی ذینفع در آن با تبلیغات بسیار آن را به عنوان تنها واکسن معتبر به مردم معرفی می کردند.

بیشتر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان درحالیکه تلاش می کنند خود را در انظار جهانیان از نظر پزشکی عقب تر از روسیه و چین نشان ندهند، در پشت پرده به مذاکره با آنها برای خرید یا تولید مشترک واکسن روی آورده‌اند. بسیاری از کشورهای اروپایی مقصد بیماران ثروتمند و پذیرای سلبریتی‌های جهان در بیمارستان‌های گرانقیمت خود هستند.

تا به امروز در تمام کشورهای اروپایی تنها دو کشور آلمان و انگلستان توانسته‌اند واکسن بسازند. فرانسه با شکست در این زمینه پروژه واکسن سازی خود از طریق شرکت سانوفی را متوقف کرد. اکنون همه آنها برای واکسن نیازمند دراز کردن دست دربرابر کشورهای سازنده هستند. این در حالیست که چین به تنهایی تا کنون 16 واکسن ساخته. در روسیه نیز چند واکسن در دست ساخت است که واکسن اسپوتنیک وی آن کشور بخاطر نوع ترکیبات آن از ایمن ترین انواع واکسن شناخته می شود. واکسنی که در آلمان ساخته شده با مشارکت لابراتوارهای داروسازی آمریکایی است و معلوم نیست که خود دولت آلمان سهمی در آن دارد یا نه، همانطور که بهای خرید و فروش واکسن‌ها نیز محرمانه است و به اطلاع مردم نمی رسد.

واکسن‌های آمریکایی از نظر کارآیی بیش از همه زیر سوال هستند به چند دلیل.

 دلیل اول اینکه این کشور بزرگترین تلفات را در جریان کرونا متحمل شده و بنابراین می خواهد هرچه زودتر و به هر قیمتی با زدن واکسن نوعی اطمینان در مردم ایجاد کند و چرخ اقتصاد خود را به راه‌ اندازد. در نهایت، برای رهبران آمریکا تفاوت نمی کند که مردم از واکسن بمیرند یا از کرونا. همان بی‌مسئولیتی را که نسبت به جان مردم آمریکا در عدم قرنطینه و حتی مخالفت با ماسک و فاصله فیزیکی نشان دادند که موجب تلفات نزدیک به 500 هزار تن تا به امروز شده، همان بی مسئولیتی را در رابطه با واکسن هم نشان می دهند. همانطور که گذاشتن تلفات واکسن به حساب کرونا نیز برای آنها کاری ساده است.

دلیل دیگر بی اعتمادی جوش خوردن منافع شرکت‌های بزرگ دارویی و لابراتوارها و آزمایشگاه‌ها با این واکسن‌هاست. مثلا از یکطرف "بیل گیتس" تامین کننده بخشی از هزینه ساخت این واکسن‌ها و سودبرنده امروز از آنها برای شرکت‌های فایزر و مدرنا بوده و از سوی دیگر بخشی از بودجه سازمان بهداشت جهانی نیز توسط وی تامین می شود که کارگزاران خود را نیز در آن سازمان جا داده که مثلا بررسی کنند مبادا کمک‌های وی به شکل نامناسبی خرج شود. یعنی به شکلی که سرمایه دارانی نظیر او می خواهند خرج نشود. این پیوند میان دولت، سرمایه داران، سازمان های بین المللی و شرکت های دارویی هم دلیل دیگری برای بی اعتمادی به نتیجه کار مشترک انهاست.

دلیل سوم روشی است که در ساخت این واکسن‌ها از طریق دستکاری ژنتیک به کار رفته. روشی که پیش از این برروی انسان آزمایش نشده بود و اکنون می خواهند آن را برای مبارزه با کرونا آزمایش کنند. بکارگیری این روش ژنتیکی هم موجب شده که برخی دانشمندان و پژوهشگران نسبت به عواقب ناشناخته و درازمدت و کوتاه مدت استفاده از این واکسن‌ها هشدار دهند.

در این میان کشورهای اروپایی بین ادامه مرگ و میر شهروندان، تعمیق بحران اقتصادی، ادعای برتری پزشکی و علمی و تن دادن به تحقیر خرید واکسن از چین و روسیه که فعلا ایمن ترین واکسن‌های قابل تولید انبوه در جهان هستند در تله افتاده‌اند. ولی وخامت اوضاع نشان می دهد که ناگزیر خواهند شد به زودی دست خود را در برابر چین و روسیه برای خرید واکسن دراز کنند. پایان دادن به نادیده گرفتن واکسن‌های ساخت این دو کشور، جمع کردن بساط تبلیغات علیه آنها، پخش خبرها و شایعاتی درباره مذاکره برای خرید "مشروط" واکسن، (گویا در شرایطی قرار دارند که برای خرید واکسن شرط بگذارند!) و بالاخره شکاف در میان کشورهای اروپایی و آغاز واکسیناسیون در برخی از آنها با واکسن‌های روسی ... همه نشان می دهد که اروپا نیز بزودی به واکسن‌های ساخت روسیه و چین روی خواهد آورد هر چند خواهد کوشید از نظر تبلیغاتی صورت خود را با سیلی سرخ کند.

در این شرایط خبر آنکه ایران با کمک چین، کوبا و روسیه در حال ساخت چند نوع واکسن است بسیار خوشایند است. ایران بدین طریق از موقعیتی برخوردار می شود که در اروپا تنها دو کشور انگلستان و آلمان و در واقع فقط انگلستان آن را دارد. نه تنها واکسن کرونا امروز خود یک ماده استراتژیک است بلکه صنعت واکسن سازی نیز در آینده به صنعتی استراتژیک تبدیل خواهد شد. کشوری که نتواند خود واکسن بسازد باید بین مرگ مردم، ویرانی اقتصادی و اجتماعی، یا  زانو زدن دربرابر کشورهایی که واکسن می سازند و می فروشند دست به انتخاب زند. خبر انتقال تکنولوژی و امکان ساخت واکسن کرونا در ایران برای هر ایرانی میهندوستی جز خبری امیدبخش و خوشحال کننده چیزی دیگر نخواهد بود. مهم این است که ترس و بیم مردم که با کمال تاسف بخشی از حکومت به همراه باصطلاح کارشناسان پزشکی با هدف روسیه و چین ستیزی بدان دامن میزنند خاتمه پیدا کند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 774  -  15 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت