راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رئیس جمهور

استصوابی، موجب

خشم بیشتر مردم

خواهد شد!

 

 

مجلس استصوابی با نمایندگان و رئیس ده درصدی آن بتدریج می رود که آنها را که در بیت رهبری این مجلس را روی دست مردم گذاشتند از خبطی که کردند و خوش خیالی که داشتند پشیمان کند. ماجرای اعلام سفر محمد باقر قالیباف به مسکو با نامه ای ادعائی از جانب رهبر جمهوری اسلامی برای پوتین رئیس جمهور روسیه آخرین دست گلی است که این مجلس به آب داده است. چند روز پیش از آن در حضور قالیباف، قدوسی از پادوهای علم الهدا ناسزاهای رکیکی در مجلس خطاب به جواد ظریف وزیر خارجه گفت. پیش از آن نمایندگان مجلس به اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق همان مجلس در لایحه بودجه وارد کرده بود رای منفی داد و بعد گفتند نمی دانستیم و فکر کردیم لایحه بودجه بوده است. پیش از آن هم ماجرای جنجال عنابستانی و زدن سیلی به صورت سرباز وظیفه و قبل از آن هم فحاشی به حسن روحانی و حمله به برجام و حمایت از ترامپ و ... گوشه‌‌ای از کارنامه مجلس در ماه‌هایی است که از آغاز به کار آن می گذرد.

بخش مهمی از جنجال آفرینی ‌ها و کارشکنی‌های مجلس علیه دولت با  این هدف صورت می گیرد که به مردم و راس نظام نشان بدهد اگر رئیس جمهوری همسو و همآهنگ با این مجلس بر سر کار نیآید، چوبی که لای چرخ دنده دولت روحانی است، لای چرخ دنده دولت بعدی هم خواهد بود. این خود یک نوع تهدید رهبر جمهوری اسلامی نیز هست تا مبادا چرخشی با هدف جلب مردم به پای صندوق‌های رای بکند و تن به انتخاب رئیس جمهوری بدهد که ادامه دولت روحانی باشد. یک دولت سایه مرکب از 5 مافیا با درآمد تجاری سالانه 25 میلیارد دلار (نقل از مصاحبه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی که با استیضاح کنار گذاشته شد با خبرگزاری ایسنا) پشت این مجلس و در مخالفت با انتخاباتی که از درون آن رئیسی جمهوری جهت ادامه راه روحانی بیرون بیآید ایستاده است.

همه اینها در شرایطی است که در اردوگاه اصولگرایان راستگرا چند دستگی بوجود آمده و با کاهش احتمال یک رئیس جمهور نظامی، جامعه روحانیت مبارز به تکاپو افتاده و به گفته مصباحی مقدم قرار است نقش پدری ایفا کند و همه نیروهای راست را در حول یک نامزد جمع کند. البته چنین کاری ممکن نخواهد بود ولی در این شرایط علی لاریجانی محتمل ترین نامزد انتخابات خواهد بود. چرا که قالیباف در همین چند ماهه نشان داده که از زدن حرف عادی هم عاجز است و محسن رضایی را هم کسی جدی نمی گیرد. از طرف دیگر کشور در شرایطی نیست که بتواند تن به تغییرات و جابجایی وسیع مدیران بدهد و علی لاریجانی می تواند با بسیاری از مدیران دولت روحانی کار کند. ضمن اینکه فعلا نظام فردی را که در حد او تجربه در بالاترین ارکان نظام از شورای امنیت ملی گرفته تا ریاست مجلس و سپاه و مذاکرات اتمی ندارد!

در این شرایط اصولگرایان ارتجاعی منتظر هستند تا سیاست جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، نسبت به تحریم‌ها مشخص شود. آنها امیدوارند که تحریم‌ها تا انتخابات آینده ریاست جمهوری لغو نشود تا وضع اقتصادی ناگوار کنونی همچنان ادامه یابد و با عدم شرکت مردم در انتخابات بخت آنها برای پیروزی بیشتر شود، پیروزی که تنها با نظارت استصوابی بیت رهبری ممکن خواهد شد. در اینصورت رئیس جمهور استصوابی آینده همان سرنوشتی را پیدا خواهد کرد که مجلس استصوابی پیدا کرده یعنی تبدیل شدن به هدف جهت تشدید خصومت مردم با کل نظام.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 775  -  22 بهمن ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت