راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سناریویی که قرار بود

"ناوالنی" هنرپیشه آن باشد

دمیتری سِدوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

وظیفه اصلی دولت «جو بایدن» عبارتست از بازیابی چهره«آمریکای قدیمی، خوب» که در تدارک و اجرای انتخابات ریاست جمهوری از بین رفته بود. بدون اقناع آمریکایی ها به اینکه «همه چیز درست پیش می رود»، خروج آمریکا از موقعیت سخت اقتصادی و سیاست داخلی دشوار است. در این میان قانع کردن «آمریکای یک طبقه» (آمریکا یک طبقه یا گوساله کوچک طلایی یک رمان هجو آمیز از نویسندگان شوروی ایلف و پتروف است که در سال 1931 منتشر شد. مترجم) در مورد مشروع بودن و صحت پیروزی دمکراتها دیگر غیر ممکن و محال است. پس از کثرت موارد اثبات تقلب در انتخابات و پس از سانسور تحمیل شده بر شبکه های اجتماعی، پس از نبود واکنش در رسانه ها نسبت به بدنام کردن کسی برای تسویه حسابها و پس از تحلیف مراسم پشت سر سربازان گارد ملی و سیم های خاردار، آمریکایی‌ها دیگر به زندگی مسالمت آمیز نمونه دهه 1970 باز نخواهد گشت. آمریکا به چشم خود کار«دولت سایه» را دید و فهمید که ماشین بی رحم چگونه عمل می کند. کشور مانند سابق نخواهد بود. با «بایدن» بادهای جدیدی می وزند. بازگشت آمریکا به گذشته به سختی عملی خواهد شد. هواداران ترامپ به ادامه مبارزه امید بسته اند. بامداد بیست و یکم دسامبر «بایدن» بیست حکم ترامپ را لغو کرد و در همان روز نماینده کنگره از حزب جمهوری خواه «مارجوری تیلور گرین» پیش نویس قطعنامه ای را درباره استیضاح رئیس جمهور«بایدن» ارائه داد. این تازه آغاز کار است. اعتراض علیه گام های نخست رئیس جمهور جدید در جهت تسهیل قوانین ورود مهاجران از کشورهای اسلامی، بازگشت آمریکا به سازمان جهانی بهداشت که توسط «بیل گیتس» کنترل می شود، بازگشت به توافق پاریس در زمینه تغییر اقلیم، پایان دادن به احداث دیوار در مرز مکزیک، مقررات جدید به نفع اقلیت های جنسی بوجود آمدند. دولت جدید آمریکا نیاز دارد و می خواهد عقربه ها را از مشکلات سیاسی داخلی به مشکلات سیاست خارجی برگرداند. با انتخاب آماج در این مسیر، مرکز ثقل را از چین به روسیه  انتقال دادند: در محافل بازرگانی نزدیک به دولت جدید منافع و مصلحت هایی برای محافظت از تجارت با چین وجود دارند. آمریکا با روسیه تجارت ندارد. توهمات بخشی از جامعه روسیه در مورد «ارزشهای دمکراتیک» و وجود نیروهای هوادار غرب در بین روشنفکران و رسانه ها، دست و پا چلفتی و ناهوشیاری ارگان های رسمی در مرحله جدید و پیچیده تر جنگ اطلاعاتی، روسیه را جلوی چشم گروه های حاکم گلوبالیست آمریکا به طعمه ای آسان تبدیل می کند. عملیات «ناوالنی» نیز در این چارچوب آغاز شد. روز پیش از مراسم تحلیف، «جک سالیوان» دستیار«جو بایدن» در امور امنیت ملی گفت:«حملات کرملین به «ناوالنی»، فقط نقض حقوق بشر  نیست، این تعرض علیه مردم روسیه است که می خواهند صدایشان  شنیده شود.»

«جک سولیوان» بنام مردم روسیه، آنگونه که این امر را مبلغان «رایش سوم» انجام دادند، سخن می گوید. آمریکا با قدرتی جدید خود را بعنوان «امپراتوری خوب» اعلام می کند و پس از یک دوره 30 ساله بلاتکلیفی، بجای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  یا همان «امپراتوری شر» که می بایست نابود می شد، جایگزینی مستقر شده است. در این راه آنها از نیرو و بودجه خود دریغ نخواهند ورزید. بخشی از زیانها (تطمیع روزنامه نگاران، دستکاری در شبکه های اجتماعی و غیره) به حساب مشتریان اروپایی طبقه حاکم گلوبالیست گذاشته خواهد شد. 21 ژانویه پارلمان اروپا قطعنامه ای را تصویب کرد که درآن خواستار آزادی «ناوالنی»، متوقف شدن خط لوله گاز«نورد استریم- 2» و تحریم های شدید علیه روسیه شد. قطعنامه های پارلمان اروپا خصلت و ماهیت مشورتی و توصیه ای دارند، اما آنها با مشورت سران دولتها تدوین می شوند و نمایانگر نظر سیاستمداران در اروپا است. اتحادیه اروپا در عمل اعلام می کند که قانون روسیه را قابل احترام نمی داند. فدراسیون روسیه باید مانند دوران «کوزیریف» (وزیر امور خارجه روسیه در سالهای دهه نود. مترجم)، تحت رهبری مراکز غربی عمل کند که روند امور را در کشور ما با تکیه بر اپوزیسیونی که از وصایای «اوستاپ بندر» که «در خارج از کشور بما کمک خواهند کرد» تقدیر می کند، حل و فصل می کنند. (اوستاپ بندر مرد متهم خیالی و قهرمان اصلی ضد قهرمان در رمان های دوازده صندلی و گوساله طلایی کوچک، اثر نویسندگان شوروی ایلف و پتروف است.مترجم). اکنون کشورهای خارجی خود را بعنوان مشوقین و سازمان دهنده عملیات «ناوالنی» بصورت زیرنشان می دهند.

- ضمیمه کردن «ضبط» مکالمه تلفنی «ناوالنی» با مسموم کننده او از سرویس امنیت فدرال روسیه در شبکه های اجتماعی موضوع مسمومیت را روزانه می کند؛

- ناوالنی «بهبود یافته» با پیش بینی دستگیری او به روسیه فرستاده شد؛

- ضمیمه کردن فیلمی درباره «کاخ پوتین» برای گرم کردن روحیه مردم علیه دولت که پیشتر تدارک دیده شده بود؛

- در شهرهای بزرگ عملیات بزرگ خیابانی در حمایت از «ناوالنی» سازمان داده می شوند که باید دولت روسیه را به تسلیم وادارد؛

- طرحی برای سخت تر کردن تحریم ها علیه روسیه و تا حدی انزوای بین المللی در دست اجرا است.

مرحله دیگر کوشش برای ترتیب دادن سخنرانی «ناوالنی» از آلمان در اجلاس عمومی آینده سازمان ملل در مورد موضوع استفاده روسیه از سلاح های کشتار دسته جمعی با درخواست اعمال گسترده ترین تحریم های بین المللی علیه آن بود (که با محاکمه و زندانی شدن ناوالنی خنثی شد- مترجم). هدف نخست- تلاش برای عقب راندن سیاسی فدراسیون روسیه تا دهه 1990 است. درصورت مقاومت دولت فدراسیون روسیه با این تلاش خط مشی بی ثبات سازی و تجزیه فدراسیون روسیه اتخاذ خواهد شد. این طرح بطور اساسی آماده شده است. هر چند نقص هایی دارد. برای نمونه، در ضبط «مکالمه ناوالنی با مسموم کننده خود» در پشت صحنه یک ساعت دیواری است که زمان مختلف روز را نشان می دهد. نوشته ای که ضمیمه سکانس ویدیویی از فیلم درباره« کاخ» است، رد ماشین ترجمه از انگلیسی را دارد که کسی که هر دو زبان را خوب بلد باشد تایید خواهد کرد. رسوایی باقی مانده امتناع آلمان  از ارائه گزارشهای پزشکی در مورد کشف و شناسایی «نوویچوک» (ماده سمی. مترجم) در خون «ناوالنی» است. ضعیف ترین حلقه طرح- «ماریا پوچیخ» است که از نظر سطح تدارک و آموزش به نقشی که به او داده شده قد نمی دهد. نویسندگان این سناریو او را در خارج از کشور نگه داشته اند و تصور کردند که در سرویس امنیت فدرال روسیه مسائلی درباره این خانم هست، که اخیرا در بنیاد مبارزه با فساد اداری (این بنیاد توسط آلکسی ناوالنی تاسیس شده است. مترجم) انگار در نتیجه یک شعبده بازی سیرک بوجود آمده. نظر و تذکر روانشناسان جنایی در باره آنکه مسمومیت از طریق، «گلفیک‌ها» (خشتک پوش، مرد پوش، که قسمت تناسلی مردان را می پوشاند. مترجم ) نقش و اثر روانشناسی زن را حکاکی می کند، هیچ مضحک نیست: از کدام ترس ناگهانی مردان سرویس امنیت ملی فدرال روسیه مخصوصا این قطعه لباس «ناوالنی» را مسموم کردند؟ مصیبت بار ترین بخش از آخرین اپیزود های عملیات «ناوالنی» مصاحبه «ماریا پوچیخ» با کانال«دوژد» از طریق ویدئو کنفرانس بود، جایی که او نشان داد که به ویژگی‌های فعالیت های «بنیاد مبارزه با فساد اداری» احاطه ندارد و نتوانست توضیح دهد که از کجا «بنیاد مبارزه با فساد اداری» چنین اطلاعات جامع و کامل از « کاخ» دارد. توضیحات او در مورد کار روی فیلم خنده آور بنظر می رسد: «به محض اینکه آلکسی از کمُا بیرون آمد، او بلافاصله گفت«ما کار می کنیم»،  و ما سه ماه بدون خستگی کار کردیم». آنها ضمن فیلمبرداری و گرفتن عکس از «کاخ» در شهر «گلنجیک» (شهری واقع در کراسنودار روسیه. مترجم) چه کاری می توانستند در برلین انجام بدهند؟ به احتمال قوی آنها ترجمه ماشینی حواشی مربوط به فیلم را که از سیستم اطلاعاتی «شینگن» دریافت شده اتو می کشیدند. این کمبودها و معایب خیلی به روش های سیستم اطلاعاتی «شینگن» شبیه هستند. با این حال برای این خدمات و سرویس ها خجالت زده نیستند. آنجا آنها قاعده ای را که برتولد برشت در کتاب خود«صدای طبل در شب» نوشته،  بنحو احسن یاد گرفته اند.

گوسفندان به صف گام بر می دارند، طبلها بصدا در می آیند

گوسفندان پوست را خودشان به آنها می دهند.

 

 https://www.fondsk.ru/news/2021/01/23/ob-operacii-navalny-52751.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 775  -  22 بهمن ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت