راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"کرونا پاس"

یا "آپارتاید" نوین

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

روزنامه «دی ولت» گزارش می دهد که در آلمان بحث داغی درباره امکان برداشتن گزینشی محدودیتهای قرنطینه – از کسانی که واکسینه شده اند در گرفته است. چنین شهروندانی تبدیل به یک قشر ممتاز خواهند شد: آنها اجازه خواهند داشت با هواپیما پرواز و از استادیوم ها و کنسرتها استفاده  کنند. چنانچه این مسئله روی بدهد، جامعه آلمان بسرعت به دو طبقه تجزیه می شود. «فرانک اولریخ مونتگومری» رئیس انجمن پزشکی جهانی و رئیس کمیسیون دائمی واکسیناسیون آلمان و همچنین ویروس شناس «توماس مرتنز» می گویند که افرادی که در برابر کووید 19 واکسینه شده اند می توانند به کمک «شناسنامه ایمنی» سوار هواپیما شوند، به رستورانها بروند، به کنسرتها و سینماها دسترسی داشته باشند. بقیه نه. «مونتگومری» در مصاحبه با «دویچلند فونک» می گوید که هرچند بحث درباره این ایده هنوز زود است، اما در اصل منتفی نیست؛ بالاخره بسیاری کشورها اجازه ورود به مسافران واکسینه نشده را نمی دهند. در این میان این ایده عجیب مورد بحث قرار می گیرد. «هورست زیهوفر» وزیر امور داخلی آلمان می گوید که «جدا کردن و تمایز بین واکسینه شده ها و واکسینه نشده ها – همان واکسیناسیون اجباری است»، اندیشه ای که دولت، آنرا «با در نظر گرفتن انتقادات پر سر وصدا در مورد این جریان بسرعت کنار گذاشت». انتقادات اجتماعی مانع واکسیناسیون اجباری برنامه ریزی شده در آلمان شد. «زیهوفر» می گوید: «امتیازات ویژه برای افراد واکسینه شده  جامعه را از هم جدا می کند». مسلم است که جامعه را تقسیم خواهد کرد و دولت هنوز تردید دارد و تصمیم نگرفته  که گامی قاطع در جهت ایجاد جامعه دو طبقه بردارد و مردم را به دو گروه واکسینه شده ها و واکسینه نشده ها تقسیم کند. «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان می گوید: «بسیاری از مردم کشور ضمن ابراز همبستگی، منتظر نوبت خود برای واکسیناسیون هستند». «اشپان» اطمینان می دهد که «ما با هم با پاندمی مبارزه می کنیم و تنها با هم ما می توانیم بر آن غلبه کنیم». وی گفت که هرچند او شخصا مخالف امتیازات و حق ویژه است، اما احتمال اجرای آنها را در آینده نزدیک منتفی نمی داند. روزنامه «دی ولت» این فکر و دودلی را چنین ترسیم می کند: هر صاحب سینما، رستوران یا استادیوم می تواند مشتری خود را انتخاب کند؛ اگر موسسات خصوصی خدمات خود را به افراد واکسینه نشده ممنوع کنند، این نقض قانون اساسی می شود. روزنامه «دی ولت» می پرسد: از دولت باید پرسید:«هدف اصلی چیست؟» حقیقتا: هدف چیست؟ آیا در دولت چنین مسئله ای مورد بحث است؟«فولکر بومه نسلر» پروفسور حقوق عمومی دانشگاه «کارل فون اوسیتسکی» در اولدنبورگ با جدا سازی مردم «در زمینه واکسیناسیون» قاطعانه مخالفت کرد. وی ضمن نام بردن از «شناسنامه کرونا» (کرونا پاس) می گوید که امتیازات برای واکسینه شده ها به از بین رفنن اصل برابری شهروندان می انجامد و به سمی برای دمکراسی تبدیل خواهد شد.

در اروپا و دیگر کشورها بحثهای مشابهی در جریان هستند. در انگلیس در ماه دسامبر واکسیناسیون شهروندان میانسال و کارمندان بهداشت آغاز شد، اما برقراری اولویت ها و امتیازات برای واکسینه شده ها از طریق توزیع «شناسنامه ایمنی سازی» هنوز پیش بینی نشده است. اما وزیر واکسیناسیون (در انگلیس چنین وزارت خانه ای وجود دارد- م) «ندیم زهاوی» [متولد عراق و کردتبار- م] می گوید که میخانه ها و اماکن ورزشی می توانند از ورود افرادی که از واکسیناسیون امتناع کرده اند جلوگیری کنند. روزنامه های انگلیسی از برنامه های دولت برای واکسیناسیون یا شناسنامه ایمنی یا از مُهر واکسن در گذرنامه های معمولی خبر دادند. ولی شرکت های چند ملیتی تردیدی از این بابت ندارند و امکانات فنی را برای جداسازی واکسیناسیونی را بدون مجوز قانونی ایجاد می کنند. غول فناوری آمریکایی «آی بی ام» یک شناسنامه تندرستی دیجیتالی ایجاد کرده که افراد«واکسینه نشده» را اخراج می کند. در وبسایت «آی بی ام» گفته می شود که این « شناسنامه ایمنی سازی» امکان «نظارت و کنترل داده ها درباره وضع تندرستی کارمندان، مشتریان و بازدید کنندگانی را که به سایت آنها وارد می شوند، بر اساس معیارهای تعیین شده سازمان می دهد. به کمک شناسنامه تندرستی دیجیتالی «آی بی ام» شرکت ها باید «اجازه ورود افراد را به فرودگاه ها، پارکها، استادیوم ها و غیره تعیین کنند». شرکت های فناوری و شرکت های بزرگ داروسازی طبق گفته پروفسور «بومه نسلر» «شناسنامه کرونا را دارای جذابیت فریبنده ای میداند». با تکیه بر چنین عوام فریبی، شناسنامه کووید در حکم «ابزاری برای کاهش تدریجی قرنطینه است». اگر «اروپای متمدن» این کار را آغاز کند آیا تقسیم جامعه به دو طبقه (دو کاست)  شکل نگرفته است؟ هنگامیکه هیچ مدرک و تایید وجود «پاندمی» نباشد، جداسازی «براساس واکسیناسیون» فروپاشی جامعه مدنی است. مدت اعتبار هر واکسن محدود است، اما تقسیم طبقاتی جدید (کاستی) دائمی خواهد شد. واکسیناسیون تبدیل به یک کاست بالاتر خواهد شد. پروفسور «بومه نسلر» می گوید «دیر یا زود، مصونیت و ایمنی سازی دسترسی به بازار کار، گروه های اجتماعی، موسسات و منابع را تعیین خواهد کرد. به احتمال زیاد کارفرمایان دسترسی به مشاغل خاص و معین را به ارائه شناسنامه کرونا» مشروط خواهند کرد. در این میان این «وضعیت» نخواهد بود: این مسئله مترادف با دستور االعمل آمادگی فرد برای واکسیناسیون اجباری و بطور کلی هرگونه اجبار خواهد شد. این رویه و عمل در همه رشته ها و صنایع گسترش خواهد یافت. تعمیم "شناسنامه کووید" به حوزه «محافظت در برابر ویروس کرونا»محدود نخواهد ماند: این تعریف جدیدی برای طبقه بندی اجتماعی است. مدارس، دانشگاه ها، کالج ها درهای خود را به روی افراد واکسینه نشده می بندند. از «حقوق بشر» اثری باقی نخواهد ماند. با گذشت زمان واکسینه نشده ها به افرادی ضد اجتماع معروف خواهند شد.

در این میان همانطور که نوشتیم، تست های  ویروس کرونا از درجه پایین اطمینان برخوردار هستند و واکسن های مربوط به آن با عجله درست شده و ایمن نیستند (شرکتهای بزرگ داروسازی در این زمینه رقابت جنون آمیزی براه انداخته اند). در پارلمان مرکزی آلمان بحث هایی در مورد اجرای امتیازات برای واکسینه شده ها پیش برده می شود. این  بحث ها نوید توفان را می دهد. آلمانی ها این درک و شناخت را دارند که برقراری آپارتاید کوویدی، طبقه بندی موجود را به وفاداری به دولت اضافه خواهد کرد.

 

https://www.fondsk.ru/news/2021/01/04/budet-li-vveden-kovid-aparteid-dlja-nemcev-52611.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 771  - 24 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت