راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تونس و ایران

پس از انقلاب

ضد دیکتاتوری

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

 ده سال پس از سقوط "بن علی" در تونس، اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور چگونه است؟ مردم تونس از انقلابی که کردند راضی اند؟ رئیس سابق دادگستری تونس (ید بن آشور) در مصاحبه با اومانیته به این سئوال اینگونه پاسخ میدهد:

هیچ انقلابی به وعده های مورد انتظار در آینده نزدیک نخواهد رسید. انقلاب ها به طور کلی ابتدا پیام هایی مانند عزت، آزادی و عدالت - مانند انقلاب ما در تونس- را مطرح می کنند. آنچه ما در تونس تجربه می کنیم نیز تقریبا همین پروسه طبیعی انقلاب ها است. ما در واقع شاهد پدیده ای ازعقب ماندگی "پسرفت "هستیم، بویژه در سطح اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مالی وغیره...  طبقات متوسط ​​فقیرتر شدند و فقرا نیز به طبقه محرومان منتقل شدند. به این جهت، برخی تا آنجا پیش می روند ومی گویند در دوران دیکتاتوری وضعیت بهتر بود. همه اینها ناشی از خطای گذشته و تاریخ ماست . اکنون برخی از مردم که با مشکلات کنونی روبرو هستند انقلاب را متهم و سرزنش میکنند . این امر ابتدا از این اعتقاد ناشی می شود که مردمی که انقلاب کرده اند بلافاصله فکر می کنند بهشت را بر روی زمین مستقر خواهند کرد. در حالی که، این امر در تاریخ هرگز دیده نشده است. از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که انقلاب بهرحال در تونس بی نتیجه نبود. کسانی که می گویند اوضاع اقتصادی و اجتماعی در دوران دیکتاتوری مطابق آمار بهتر بود فراموش می کنند که این آمار و ارقام جعلی است. آنها شکنجه، سرکوب سیستماتیک، خشونت در صحنه سیاسی را فراموش می کنند. آنها فراموش می کنند که اگر انقلابی رخ داده باشد، دقیقاً به دلیل کسری های رژیم دیکتاتوری بود. آنها دستاوردهای انقلاب را فراموش می کنند. حتی ده سال پس از  انقلاب هم این دستاوردها اجتماعی باقی مانده است. ما بعد از دوران دیکتاتوری فقط آزادی بیان را بدست نیاوردیم. با انقلاب، ما یک رژیم دموکراتیک، نهادهای دمکراتیک را بدست آورده ایم . با وجود عملکرد بی نظم این نهادها، با وجود تناقضات، حتی گاهی اوقات با وجود عقب نشینی ها، ما یک قانون اساسی، یک رژیم دموکراتیک، آزادی بیان، آزادی احزاب سیاسی و آزادیزادی انجمن ها را بدست اوردیم.  ما خود مختاری، استقلال، قدرت جامعه مدنی را بدست آورده ایم. این چیزی است که برخی از مردم از آن آگاه نیستند. من به شما یادآوری می کنم که قانون اساسی تنها نتیجه مذاکرات در مجلس شورای ملی مؤسسان نیست، بلکه نتیجه کار مدام نمایندگان مردم تحت فشار جامعه مدنی است. ما نمی توانیم انقلاب را انکار کنیم، این انقلاب همچنان وجود دارد، حتی اگر یک دوره قهقرائی را طی کند .

اومانیته: در یک متن، شما اخیرا گفته اید که جامعه تونس تقسیم شده است و سوالات اساسی در مورد ارزش های عمیق مربوط به نظم جمهوری دموکراتیک و رابطه دولت و دین مطرح است .

ید بن آشور: در میان عناصر بحران، این عنصر اساسی وجود دارد که ما به جامعه ای تعلق نداریم که به طور گسترده در مورد ارزش های مشترک، جمهوریخواه و  اصول دموکراتیک توافق داشته باشد. وقتی می بینیم که در مجمع نمایندگان مردم چه اتفاقی می افتد، متوجه می شویم که بخشی از نمایندگان، از جمله اعضای "ائتلاف کاراما یاائتلاف النهدا"، از یک دیدگاه "ارتدوکس" افراطی هستند و با مسائل سنتی برخورد ودفاع می کنند. دیدگاهی معتقد به اثاری است از الهیات افراطی که به چهارده قرن گذشته مربوط است. آنها آموزه های خود را کلمه به کلمه تکرار می کنند: حقوق خداوند بر حقوق بشر غلبه دارد، زنان برای لذت مردان آفریده شده اند، قانون خانواده را مردان تعیین می کنند و غیره ... بخش دیگری از نمایندگان مجلس نیز گفتمانی دموکراتیک دارند که خواستار تثبیت ارزش های جمهوری، قانون، برابری زن و مرد است. این تضاد ارزش ها و دیدگاهها حتی در خود قانون اساسی نیز منعکس شده است.

اومانیته: اتحادیه عمومی کارگران تونس مانند سال 2013 به احزاب سیاسی پیشنهاد یک گفتگوی همه جانبه در مورد مسائل اجتماعی را کرده است. آیا این یک را ه حل برای حل بحران کنونی است؟

ید بن آشور: بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تونس بسیارعمیق است . من فکر نمی کنم این گفتگو به اختلافات و بحران کنونی پایان دهد، اما این سکوی پرش خوبی است برای طرح مسائل واقعی و رسیدن به راه حل های معتبر. برای رسیدن به  هدف باید تمام پرونده ها را روی میز قرار دهیم. راه حل ها وجود دارد اما به اراده سیاسی بستگی دارد. بنابراین ما به یک کشور فعال و داوطلب نیاز داریم. پیشنهاد اتحادیه عمومی کارگران تونس برای آغاز یک گفتگوی ملی در مورد همه موضوعات ابتکار خوبی است. شاید باید این موارد در سطح اتحادیه عمومی کارگران تونس ابتدا بررسی شود. باید بررسی شود که کمیته "نخبگان" برای گفتگوی ملی چگونه انتخاب می شود؟ مهارت های آن چه خواهد بود؟ جوانان را برای گفتگوی ملی چگونه میتوان بسیج کرد؟ ما به برنامه و راه حل های مشخص نیاز داریم که دولت مجبور است با تعادل بخشیدن به منافع جمعی و منافع گروه های مختلف اجتماعی، آنها را تدوین و اجرا کند. بنابراین من از این برنامه حمایت می کنم!

 

. https://www.humanite.fr/tunisie-yadh-ben-achour-nous-avons-acquis-un-regime-democratique-698731


تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 


 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 772  -  اول بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت