راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمله به کنگره

بهانه ای برای

استبداد در امریکا

لئونید ساوین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

 

پس از رویدادهای اخیر در کاییتول هیل واشنگتن (ساختمان کنگره آمریکا.مترجم) هیاهو و سرو صدای زیادی به پا شد. این رویدادها سوزاندن کاییتول توسط انگلیسی ها در سال 1814 را بیاد می آورند و قضاوت های بدبینانه ای را در مورد سرنوشت دمکراسی در آمریکا بیان می کند. رئیس جمهور پیشین جورج دبلیو بوش اعلام کرد که آمریکا به جمهوری موز تبدیل شده است. نویسنده و دانشمند معروف «مایکل لیند» با آن موافق است و متعقد است که آمریکا گرفتار پنج بحران است. گذشته از تصرف کاپیتول در ششم ژانویه، «لیند» به تخلیه ارگانهای حکومت در سیاتل در هشتم ژوئن 2020، جایی که حدود یک ماه رویارویی و تقابل مقامات شهری با معترضان ادامه داشت، اشاره می کند.

اولین بحران از پنج بحران، بحران سیاسی است و ریشه در سالهای دهه 1970، زمانی که مقررات و نحوه جدید انتخابات مقدماتی به اجرا گذاشته شد، دارد. مقررات و نظم جدید سیستم پیشین را خدشه دار می کرد؛ اکنون هر ثروتمندی می توانست براحتی وارد رده های بالای سیاسی شود و دو حزب جمهوری خواه و دمکرات به ماشین کنترل سیاسی با بوروکراسی سخت تبدیل شدند.

بحران دوم با از دست دادن هویت ملی مرتبط است. هویت آمریکایی ها بین گروه های مذهبی، جنبشهای قومی و نژادی و موضوعات انتزاعی مانند حقوق زنان و دگرباشان جنسی تقسیم شده است.

بحران سوم- اجتماعی است. این مسئله در ناهنجاری های اجتماعی، در نابسامانی نرم های اجتماعی و نهادها، در فعالیت های پر تب و تاب رسانه ها، در به بازی گرفتن توده های مردم با کمک پولهای مشکوک بروز می کند.

بحران چهارم بحران جمعیت شناسی یا دموگرافی است. اکنون میزان باروری برای آمریکایی‌ها شامل  77/1 است و برای مهاجران بسیار بالا تر قرار دارد.

بحران پنجم اقتصادی است، این بحران با خروج محلهای کار به خارج از کشور (به جایی که سطح دستمزدها پایین تر و میزان سود سرمایه بالاتر است- م) و هجوم مهاجران به مشاغل کم درآمد مرتبط است. و همه وعده ها در باره آنکه محل کارها و شغل های جدید در آمریکا که درچارچوب «اقتصاد دانش بنیان» ایجاد شده، بهتر پرداخت می شوند، دروغ بوده است. فساد و رشوه خواری - یکی دیگر از پدیده های سیستماتیک زندگی آمریکایی است.«فاینشال تایمز» اشاره می کند که فساد و رشوه خواری در همه عرصه های زندگی آمریکایی رخنه کرده است. «پیتر وان بارن» می نویسد که فساد در آمریکا آنقدر زیاد است که مبارزه با آن غیر ممکن است. وی کلاهبرداری بنیاد کلینتون هنگامیکه پولهایی صرفا برای تشکیل و سازماندهی جلسات با هیلاری کلینتون پرداخت شده بود و در مورد تجارت بایدن  که در سالهای 2016-2020 بیش از پانزده میلیون دلار بدست آورد را بیاد می آورد. برای نمونه «جو بایدن» ده میلیون دلار بعنوان حق الزحمه برای کتابی که هیچکس نخوانده بود، دریافت کرده است. باز «جو بایدن» شرکتی بنام «اس کورپوراسیون» دارد که به شرکت فرار از پرداخت مالیات معروف است. تا چه رسد به «هانتر بایدن»[فرزند دوم جو بایدن که وکیل است. مترجم]، که از طریق برنامه های مشکوک میلیونها دلار در چین و اوکرایین بدون پرداخت مالیات در آمریکا بدست آورد. اکنون در مورد او تحقیقات در حال انجام است.

پژوهش«دمکراسی در دوران تیره و تار» که توسط  موسسه مطالعات پیشرفته در زمینه فرهنگ دانشگاه ویرجینیا انجام شده، اهمیت و توجه ویژه ای را در مورد آنچه که در آمریکا رخ می دهد ارائه می دهد. این تحقیق به فعالیت های انتخاباتی 2020 متمرکز شده و به فرهنگ سیاسی آمریکا اختصاص یافته است. در این پژوهش اکثریت پاسخ دهندگان اذعان داشتند که انتخابات گذشته با فساد اشباع شده بود. درمورد این مسئله  62 درصد از طرفداران جمهوری خواهان، 57 درصد از طرفداران دمکراتها و 54 درصد از افراد مستقل نظر خود را اظهار داشتند. از هر ده پاسخ دهنده چهار نفر طرفداران ترامپ را «فاشیست» نامیدند و در میان حامیان بایدن دو سوم پاسخ دهندگان در مورد «فاشیست ها» در اردوگاه گروه دیگر صحبت می کنند. 47 درصد پاسخ دهندگان اطمینان دارند که دمکراتها سوسیالیسم را خواهند ساخت (؟) و 90 درصد حامیان ترامپ چنین عقیده ای را دارند. 70 درصد پاسخ دهندگان مطمئن هستند که کشورشان دچار بحران شده است (در سال 1996 این رقم بیست و دو درصد بود). 74  درصد آمریکایی‌ها در سال 2020 به دولت خود اعتماد نداشتند. 87 درصد معتقدند که «رویدادهای سیاسی امروز تئاتر یا سرگرمی است که نباید آنرا جدی گرفت». عدم اعتماد به دولت منبع ترس است: 67 درصد معتقدند که «اقدامات دولت در واشنگتن آزادی آمریکایی های معمولی و عادی را تهدید می کند». اکثریت آمریکایی ها (65 درصد) متقاعد شده اند که «افراد موفق و تحصیل کرده در آمریکا بیش از دیگران به تامین منافع خود و نه خدمت به منافع عمومی علاقمند هستند»؛ 76 درصد متقاعد شده اند که مسئولان نگران آنچه که مردم عادی فکر می کنند نیستند؛60 درصد خود را بیگانه از روندهای سیاسی احساس می کنند. در شرایط روحیات افسرده، اوقات تلخی ها و بیگانگی فزاینده مردم از دولت همچنان علایمی وجود دارند به آنکه سابقه قضایی با کاپیتول بطورمطلوب توسط روسای سیستم سیاسی مورد ضرب قرار خواهد گرفت. نویسنده و روزنامه نگاربرجسته «گلن گرین والد» هشدار می دهد که همانند رویداد یازده سپتامبر با حمله به کاپیتول برای آنکه باز هم بیشتر حقوق و آزادی های شهروندان آمریکایی را سرکوب کنند، استفاده خواهد شد. وی می نویسد:«مدتها است روشن بود که در دوران پس از ترامپ رسانه هایی که می کوشند بینندگان را در چنگال خود نگه دارند و مقامات دولتی‌ای که برای افزایش قدرت خود هستند، آنچه را که ممکن است انجام خواهند داد تا به  تهدید از خروجی «سمت راست» دامن بزنند. و در مقاله ای به تاریخ 28 سپتامبر «گرین والد» خاطر نشان کرد که در آمریکا تهدید واقعی استبداد وجود دارد و ترامپ با آن هیچ ارتباطی ندارد. تهدید از سوی مونوپولیست هاست که ائتلاف حاکم نئولیبرالیسم آمریکا را تشکیل داده اند و رسانه های کورپراتیو (رسانه های الکترونیکی یا چاپی که برای شرکت های معین یا اهداف اجتماعی خدمت می کنند.مترجم)، وال استریت، جامعه اطلاعاتی آمریکا، غولهای فناوری «فیسبوک»، «آمازون»، «گوگل» و «اپل» جزو این ائتلاف هستند. جامعه آمریکا باید برای آغاز دوران تیره و تار آماده شود، یا سعی کند پروسه های سیاسی را بگونه ای گسترش دهد که در جامعه ای با دستگاه سرکوبگر، در نبود ضمانت های اجتماعی و با تحکم و زورگویی منافعی، که هیچ وجه مشترکی با منافع مردم آمریکا ندارد، زندگی نکند.

https://www.fondsk.ru/news/2021/01/09/amerikanskoe-obschestvo-gotovitsja-k-nastupleniu-temnyh-vremen-52643.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 772  -  اول بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت