راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گامی بلند

در جهت جهان

آسوده از خط

سلاح اتمی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

لازم الاجرا شدن معاهده منع سلاح های هسته ای در روز جمعه که توسط 51 کشور تصویب شده است، یک اهرم قضایی واقعی است که استفاده سلاح هسته ای را غیرقانونی می کند. پیتر مورور می گوید: "این یک پیروزی برای بشریت است." مصاحبه روزنامه اومانیته با" پیتر مورور" رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ.

اومانیته: چرا لازم الاجرا شدن پیمان منع سلاح های هسته ای مهم است؟

پیتر مورور: پیمان منع سلاح های هسته ای (لو تیان) اولین سند حقوق بشردوستانه بین المللی است که هدف آن بررسی عواقب انسانی فاجعه بار استفاده و آزمایش سلاح های هسته ای است. از 22 ژانویه، استفاده یا تهدید به استفاده، توسعه، آزمایش، تولید، تملک، نگهداری یا ذخیره سلاح هسته ای  در جهان غیرقانونی خواهد بود.

علاوه بر این، قدرت هایی که از این سلاح استفاده کرده اند و حتی این سلاح را آزمایش کرده اند نه تنها باید به قربانیان آن کمک کنند، بلکه به اصلاح مناطق آلوده کمک کنند.

این قانون از نظر حقوقی برای 51 کشور که آن را تصویب یا به آن پیوسته اند لازم الاجرا است. همچنین برای کشورهایی که در آینده به پیمان خلع سلاح هسته ای می پیوندند لازم الاجرا خواهد بود.

 این پیمان تاکید میکند: "با منع صریح و قاطع استفاده از سلاح های هسته ای، هرگونه استفاده از این سلاح ها نه تنها از نظر اخلاقی و بشردوستانه غیرقابل قبول است بلکه بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه به هر دلیلی استفاده از این سلاح  نیز غیرقانونی است".

اومانیته: چرا کمیته بین المللی صلیب سرخ از این امر حمایت می کند؟

پیتر مورور: سازمان بشردوستانه ما و انجمن صلیب سرخ ژاپن از نزدیک شاهد رنج و مشقت ناشی از بمبگذاری های هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 بودند، زیرا آنها در تلاش برای نجات بیماران و مجروحان این فاجعه بودند. ما به مدت 75 سال از ممنوعیت و حذف سلاح های هسته ای طرفداری کرده ایم، در حالی که هنوز اثرات طولانی مدت سلاح های هسته ای را مشاهده می کنیم و انجمن صلیب سرخ ژاپن همچنان به درمان هزاران نفر که مبتلا به سرطان های مختلف هستند و از اثرات پرتو اشعه اتمی رنج میبرند در بیمارستان های خود ادامه می دهد. سلاح های هسته ای پیامدهای انسانی فاجعه باری دارند و بشریت را تهدید می کنند.

هیچ کشوری توانایی مقابله با اثرات جنگ هسته ای و مقابله با عواقب فاجعه بار آن را ندارد اثراتی که فراتر از مرزها است. همچنین هیچ سازمان بین المللی نمی تواند به اندازه کافی به نیازهای قربانیان پاسخ دهد. در نتیجه، تصور اینکه استفاده از سلاح هسته ای روزی بتواند مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی کنترل شود و یک کمیته بین المللی از جانب صلیب سرخ ضامن آن باشد قابل تصور نیست.

بنابراین، این معاهده یک پیروزی برای بشریت و برای همه کسانی است که دهه ها برای آن  مبارزه کردند .

اومانیته: برخی معتقدند از آنجا كه كشورهای دارای سلاح هسته ای امضا كننده این معاهده نیستند، هیچ تأثیری نخواهد داشت. نظر شما در این مورد چیست؟

پیتر مورور: پیمان خلع سلاح هسته ای "لو تیان" تابوی مربوط به استفاده از این سلاح ها را ضبط کرده است. به همین ترتیب، از کشورهایی که سلاح هسته ای دارند خواهد خواست زرادخانه های هسته ای خود را مطابق با تعهدات و قوانین بین المللی و بویژه پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کاهش دهند و در نهایت آنها را از بین ببرند. تصور اینکه این معاهده فردا جهانی بدون سلاح هسته ای به دنیا بیاورد باطل است.

این پیمان به عنوان نقطه شروع اقدامات طولانی مدت - بشردوستانه، قانونی و بین المللی - برای خلع سلاح هسته ای و منع گسترش سلاح های هسته ای تلقی می شود.

سایر معاهدات منع استفاده از سلاح های خاص از جمله سلاح "شیمیائی" در نهایت استاندارد جدیدی را به برخی از کشورها تحمیل کردند. این سند همچنین اهرمی است برای از بین بردن سلاح های هسته ای.

اومانیته: چگونه می توانیم این پیمان را زنده کنیم، آن را تقویت کنیم و از آن استفاده کنیم؟

پیتر مورور: ما باید اطمینان حاصل کنیم که مفاد این پیمان توسط کشورهای عضو دقیقا اجرا میشود و هر کشوری که در آینده به این پیمان بپیوندد یک گام ما را  به هدف نزدیک خواهد کرد .

ما همچنین كشورهای دارای سلاح هسته ای و متحدان آنها را ترغیب می كنیم كه خطر استفاده از سلاح هسته ای را درک کنند ـ بویژه با کاهش ازمایشات اتمی و کاهش نقش این سلاح ها در سیاست های امنیتی و آموزه های نظامی. ما باید به افزایش آگاهی مردم  از تأثیر فاجعه بار انسانی سلاح های هسته ای ادامه دهیم وهمچنین به محافظت از نسل های فعلی و آینده در برابر خطرات این سلاح ها ادامه دهیم.

اومانیته: در نهایت، آیا می توان سلاح های هسته ای را از بین برد؟

پیتر مورور: این پیمان نقطه عطفی به نفع کاهش استفاده از این سلاح  کشتار جمعی است و بحث را برای کشورهای دارای سلاح هسته ای آغاز میکند تا سیاست خود را در این جهت تغییر دهند و پیامدهای فاجعه بار انسانی آن را متوجه شوند. محدوده زمانی برای رهایی جهان از تهدید هسته ای برای همیشه باید تعیین شود. تنها با اتکا به یک استاندارد قانونی که صراحتا سلاح های هسته ای را ممنوع می کند، این امر محقق می شود. تا امروز 86 کشور این معاهده را امضا کرده و 51 کشور نیز آن را تصویب و به آن پیوسته اند، اما کار ما تا زمانی که همه کشورها به این پیمان نپیوندند ادامه خواهد داشت!

 

https://www.humanite.fr/desarmement-nucleaire-peter-maurer-il-est-maintenant-illegal-de-posseder-des-armes-nucleaires-699106?fbclid=IwAR1ieXztLtgquQyZqpC1RnMeorKpkfermwoWqGVqKy-h5XJQpCpAxP4K5kE

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 773  -  8 بهمن یماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت