راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حزب توده ایران

یک حزب سیاسی

است نه مذهبی!

 

  

سرمقاله "نامه مردم" در سال 1325، که پس از انقلاب 57 نیز حزب توده ایران، در توضیح مشی و ماهیت سیاسی و نه مذهبی حزب توده ایران آن را بار دیگر منتشر کرد. ما نیز یکبار دیگر و با هدف آشنائی بیشتر نسل تازه ای که به میدان سیاست و مبارزه سیاسی آمده اند این سر مقاله را بعنوان یک سند تاریخی منتشر می کنیم.

حرف حسابی ما چیست؟

حزب توده ایران یک سازمان اجتماعی و سیاسی است و بنابراین در عقاید مذهبی اعضاء خود و عقاید سایر افراد ملت ایران به عنوان حزب هیچگونه دخالتی نمی کند.

بنابراین در جلسات حزبی هیچ گونه بحث و تشریحی در اطراف مسایل مذهبی صورت نمی پذیرد. رابطه بین مخلوق و خالق از وظایف وجدانی هر فردی بوده و سازمان حزبی برای خود صلاحیت دخالت در این امور قائل نمی باشد.

البته کلیه ایرانیان اعم از هر مذهبی که داشته باشند، در مبارزه اجتماعی و سیاسی که هدف آن بهبود وضع مادی و معنوی قاطبه مردم ایران است می توانند شرکت نموده و وارد سازمان حزبی ما گردند، ولی چون اکثریت نزدیک به تمام حزب توده ایران مانند خود ملت ایران از مسلمانان بوجود آمده است و مخصوصا از این لحاظ که مذهب اسلام تساوی حقوق غنی و فقیر را، باصطلاح از سید قریشی تا غلام حبشی در مقابل قوانین و سنن اجتماعی اعلام نموده است بیشتر مورد توجه و احترام سازمان حزبی ماست.

همان طور که عضویت استادان و علماء و متخصصین فنی و علمی در حزب توده از لحاظ تخصص فنی و علمی آنان نیست، همان طور هم شرکت متدینین به هر دینی در حزب توده از لحاظ دیانت خاص آن ها نمی باشد، بلکه از لحاظ حد مشترک منافعی که در مبارزات اجتماعی دارند می باشد. بنابر این، کلیه اعضاء حزب توده در خارج از سازمان های حزبی می توانند بحث و انتقاد در مسایل مذهبی داشته باشند. آن ها آزادانه می توانند شعائر و آداب مذهبی خود را عمل نمایند و در جمعیت ها و موسسات دینی و مذهبی خود عضویت و شرکت داشته باشند. اما حزب توده اجازه نمی دهد که اعضاء آن افکار عامه را محترم نشمارند، زیرا بیش از 99 درصد اعضای حزب توده مسلمان هستند. شعائر مذهبی اسلام باید مورد احترام کلیه اعضای حزب اعم از مسلمان و غیرمسلمان باشد. مرامنامه حزب توده ایران بر خلاف آنچه دشمنان آزادی می خواهند عوام فریبانه جلوه دهند کوچک ترین نکته خلاف اسلام ندارد. راجع به مالکیت و اصول سرمایه داری در اول رساله شرح دادیم که نه فقط مرام ما با موازین اسلامی منافات ندارد، بلکه از لحاظ حمایت از طبقه مظلوم در مقابل ظالم کاملا با موازین شرعی و روح مذهب مترقی اسلام مطابقت دارد. موضوع دیگری که مورد سوءاستفاده دشمنان آزادی است عبارت از این ادعاست که تساوی حقوق زوجین و یا تساوی حقوق زن و مرد بنا به ادعای آنان در مطبوعات حزب توده بحث از آن ها می شود منافی مذهب اسلام است. آنها از روی مغالطه صریح از جمله این طور استدلال می نمایند که لازمه تساوی حقوق زوجین و یا زن و مرد این خواهد بود که مثلا ارث را به طور تساوی ببرند و این خلاف مذهب اسلام است. در صورتی که تساوی حقوق کلیه مسلمین در مقابل مقررات و نوامیس اجتماعی و مذهبی از اصولی است که اسلام جدا پشتیبان آن بوده است، ولی این گونه تساوی حقوق عمومی را مثلا به تساوی حقوق اداری و با مقدار ارث تعبیر نمودن فقط ناشی از مغلطه و اعمال غرض است. اگر ما در انتشارات و یا سایر مطبوعات خود بحث از تساوی حقوق زن و مرد و غیره می نماییم منظور تساوی در شرایط مساوی در مسایل اجتماعی و اقتصادی است. مثلا اگر یک زن کارگر و یک مرد کارگر مقدار تولید مساوی در کارخانه داشته باشند، نباید مزد زن را به مناسبت زن بودن کم تر از مرد داد. پر واضح است که کلیه اعضای حزب توده در مسایل عرفی و شرعی تابع مقررات جاریه کشور بوده و مقررات ارث را در جریان زندگی خود محترم می شمارند.

حزب توده از لحاظ حفظ و احترام حقوق اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی بانوان و از لحاظ پشت پا زدن به آثار و علایم دوره جاهلیت پیش از اسلام ادامه دهنده همان مبارزه مقدسی است که شارع مقدس اسلام پیش پای کلیه مسلمانان گذاشته است.

همانطور که همیشه در طی تاریخ ساری و جاری بوده است حکومت ظلم و جور برای برانداختن اساس و پایه آزادی اول به نام دیانت آزادی سیاسی و اجتماعی را سلب نموده و سپس آزادی مذهب را پایمال می نماید. حزب توده از لحاظ این که پرده از روی سالوسی و عوام فریبی و خواص فریبی عده ای از مدعیان تمسک به دیانت برمی دارد خدمت بزرگی به دیانت اسلام می کند، زیرا این گونه پول پرستان ظالم مقام شامخ دیانت و روحانیت را آلت و وسیله جاه طلبی و اطفاء شهوات نفسانی خود قرار داده و بزرگ ترین ضربه را به مذهب می زنند. هیچکس فراموش نکرده است که  پهلوی اول پا برهنه و سر برهنه با من تبع خود و به نام عزاداری سینه زنان در کوچه و برزن تظاهر می نمود. ولی به مجرد این که با این گونه ریا و سالوس و تظاهر و تهمت زدن به آزادی خواهان توانست بساط آزادی سیاسی و اجتماعی را برچیند نوبت آن رسید که قدرت روحانیت و دیانت را در هم شکند زیرا کلیه اشخاص فعال مایشاء چشم دیدن قدرتی غیرقدرت خود ندارد.

لازم است دقت نمود که وقتی به بهانه دیانت بساط آزادی برچیده شد چه جنایاتی در صحن حضرت رضا صورت پذیرفت.

آن هایی که دیروز در خیابان ها سینه می زدند و عزاداری می نمودند فراموش نکرده ایم که نفوس زکیه را در مکان مقدسی سلاخی نمودند، فراموش نشده است که مردم حتی در داخل خانه هاشان تامین نداشتند که روسری و چادر به سر داشته باشند. فراموش نشده است که مدافعین دروغی عفت و عصمت حتی حاضر بودند دختران معصوم را نیمه لخت در خیابان ها به معرض تماشا درآورند و به موجب بخشنامه رسمی فقط دختران خوش اندام را برای شنا در استخر رضا شاه گسیل دارند.

کفاری که عالم اسلام و دول عربی مخصوصا مصر را ملعبه پول پرستی و تجارت و نفوذ سیاسی خود قرار داده اند، آن هایی که مسلمین و برادران هندوی آن ها را به جان هم می اندازند تا از روی ده ها هزار کشته و زخمی - مثلا در شهر کلکته عبور نمایند- آن ها مایل اند که برای ادامه حکومت کفر و ظلم و جور به دنیای اسلام ایرانیان را نیز به نام دیانت و میهن پرستی! به جان هم اندازند تا از آب گل آلود ماهی گیرند و یک نابغه عظیم الشان! دیگری از پشت پرده بیرون آرند که یکباره فاتح آزادی عقاید اجتماعی و مذهبی را مانند گذشته از بیخ و بن براندازد. متدینین واقعی و مسلمانان آزادی خواه بار دیگر فریب این تظاهرات بی دینان را در لباس دیانت نخورند!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 794  - 16 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت